دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 32153
  • 09 اکتبر 2023 - 16:18
  • 133 بازدید
  • ۰ دیدگاه

ایران خودرو، فروش هایما را کُند کرد / واکنش بازار به فروش تنها خودروی مونتاژی خودروسازان بزرگ

ایران خودرو، فروش هایما را کُند کرد / واکنش بازار به فروش تنها خودروی مونتاژی خودروسازان بزرگ
ایران خودرو، فروش هایما را کُند کرد / واکنش بازار به فروش تنها خودروی مونتاژی خودروسازان بزرگ

اکو ایران : خانواده هایما تنها خودروی مونتاژی است که در سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور حضور دارد. ایران خودرویی ها به رغم اینکه دست بالا را در محصولاتی مونتاژی دارند اما در نیمه اول ۱۴۰۲ سرعت فاکتور کردن اعضای خانواده هایما را کاهش داده اند.

به گزارش اکو ایران، اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودروساز تا پایان شهریور ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع هایما رادر خطوط تولید خود تکمیل کرده است. اما تنها حول و حوش هفت هزار ۶۵۰ دستگاه را برای مشتریان فاکتور کرده است. بنابراین شاهد هستیم که نزدیک به دو هزار و ۹۰۰ دستگاه از اعضای خانواده هایما در پارکینگ های آبی های جاده مخصوص متوقف هستند. به عبارت دیگر حدود ۲۸ درصد از هایماهای تولید شده هنوز امکان تجاری شدن پیدا نکردند.

چنانچه این آمار را با وضعیت تولید و عرضه هایما در سال گذشته مقایسه کنیم متوجه می شویم که مدیران ایران خودرو در سال جاری روند تولید را افزایش دادند اما روند عرضه به را کُند کرده اند.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص سال گذشته در بازه ۶ ماهه تولید بیش از ۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. ایران خودرویی ها از این تعداد هایمای تولیدی نزدیک به ۶ هزار دستگاه را به بازار عرضه کردند. این آمار نشان می دهد آبی های جاده مخصوص حول و حوش ۹۱ درصد از اعضای تولید شده خانواده هایما را به مشتریان واگذار کرده و تنها حدود ۵۵۰ دستگاه را  در پارکینگ های خود نگه داشتند.  

بررسی وضعیت تولید و عرضه هایما از زاویه ای دیگر نیز نشان می دهد که مدیران ایران خودرو مسیر عرضه تنها محصول مونتاژی خود به بازار باریک کرده اند.

مقایسه تیراژ تولید هایما در نیمه اول سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از رشدی حدودی ۶۰ درصدی حکایت می کند. اما تیراژ فروش در پایان شهریور سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، رشدی حدود ۲۷ درصدی را نشان می دهد.

به نظر می رسد تغییر شیوه فروش در سامانه یکپارچه از قرعه کشی به نوبت دهی از یک طرف و زمزمه تلاش خودروسازان برای دریافت دوباره مجوز افزایش قیمت از طرف دیگر منجر به کُند شدن فروش هایماهای تولیدی در نیمه اول سال جاری شده است.     

ایران خودرویی ها در حال حاضر سه عضو خانواده هایما یعنی هایما S5، هایما S7 و هایما S8 را در خطوط تولید خود دارد. این خانواده خودرویی در سایت خراسان ایران خودرو تولید می شود. 

با توجه به وضعیت کاهشی عرضه، قیمت بازاری این خودرو این امکان را دارد تا روند صعودی به خود بگیرد اما وضعیت با ثبت ارزی که از خرداد ۱۴۰۲ استارت خورد اجازه نداد و روی تمام بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو تاثیر داشته، اجازه نداده تا قیمت بازاری هایما آن طور که باید و شاید رشد کند. افزایش نرخ ارز که در چند روز اخیر آغاز شده چنانچه تداوم داشته باشد می تواند نمودار قیمت اعضای خانواده هایما را صعودی کند. 

روند تولید و فروش هایما

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می گیرد ؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می گیرد ؟

اکو ایران : وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.