پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 41083
  • 08 نوامبر 2023 - 0:11
  • 124 بازدید
  • ۰ دیدگاه

متولی جدید برای قیمت‌گذاری خودرو پیدا شد/ انتقاد ستاد امر به معروف نسبت به قیمت خودرو

متولی جدید برای قیمت‌گذاری خودرو پیدا شد/ انتقاد ستاد امر به معروف نسبت به قیمت خودرو
متولی جدید برای قیمت‌گذاری خودرو پیدا شد/ انتقاد ستاد امر به معروف نسبت به قیمت خودرو

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته ما معتقدیم عدم شفافیت و این مدل قیمت‌گذاری خودرو درست نیست، در گزارشاتی که برای ما آمده یک خودرو در یک ماه ۶ بار گران شده یعنی هرچند روز یکبار یک اطلاعیه آمده و قیمت از ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. چگونه با قیمت تولید ریالی و فروش دلاری باز هم تولید خودرو برای خودروسازان صرف ندارد و خودرو در بازار پیدا نمی‌شود.

به گزارش اکوایران؛ حدود یک ماهی می‌شود صحبت خروج شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو مطرح شده، این موضوع از زمانی آغاز شد که کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت در  مصوبه‌ای اعلام کرد به دنبال خروج شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو در مبدا است تا تنها در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش کند.

چند روز پس از مطرح شدن خروج شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو، اعضای این شورا تصویب کردند که قیمت تمام خودروهای وارداتی براساس ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان محاسبه و ابلاغ شود.

با این حال قیمت خودرو در روزهای گذشته روند افزایشی خود را طی کرد و کار به جایی رسید که ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به این اتفاق وارد شد و پویش «مطالبه‌گری شفاف‌سازی قمیت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت» را راه‌اندازی کرد.

در این زمینه حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره برنامه این ستاد برای قیمت‌گذاری خودرو به ایسنا گفته، یکی از موضوعاتی که مردم خیلی مطالبه داشته و ناراضی بودند و این امر به نظام آسیب زده است مسئله قیمت خودرو در کشور است. در عرصه خودرو ما تنها به بخشی از مطالبات مردمی ورود داشته‌ایم و در همین راستا پویش «مطالبه‌گری شفاف‌سازی قمیت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت» را راه‌اندازی کردیم.

 

 

 

آنطور که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار کرده، هدف ما از راه‌اندازی این پویش این بود که ببینیم مردم تا چه اندازه در این حوزه مطالبه دارند که تا به امروز بیش از هفت هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند، البته جدای از پویش؛ نامه‌های بی‌شمار و امضاهای زیادی جمع شده و این نشان می‌دهد که مردم نسبت به موضوع خودرو حرف دارند. 

به گفته طاهری آکردی، برای برخی ممکن است این سوال پیش بیاید که موضوع خودرو چه ارتباطی با وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر دارد که در پاسخ باید گفت ستاد برای این مطابله مردمی از نگاه امر به معروف و نهی از منکر به قضیه ورود پیدا کرده زیرا این رفتار ممکن است به نظام ضربه بزند و مبنای این رفتار هم عدم شفافیت است.

 

براساس اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، ما معتقد نیستیم که حتما در مجموعه‌ای خودروساز فساد است زیرا ما متخصص نبوده یا سازمان بازرسی هم نیستیم، ما نمی‌گویم حتما در آنجا فساد است، ما معتقدیم عدم شفافیت و این مدل قیمت‌گذاری درست نیست.

به گفته طاهری آکردی، در گزارشاتی که برای ما آمده است یک خودرو در یک ماه ۶ بار گران شده است، یعنی هرچند روز یکبار یک اطلاعیه آمده و قیمت از ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. مردم به این موضوع اعتراض دارند اما این اعتراض را باید به کجا ببرند. چگونه با قیمت تولید ریالی و فروش دلاری باز هم تولید خودرو برای خودروسازان صرف ندارد و خودرو در بازار پیدا نمی‌شود و متاسفانه باز هم خودرو دچار مافیا است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار کرده که امروز موضوع خودرو در حال ضربه زدن به نظام است و به همین منظور ما از چند طریق به این موضوع خواهیم پرداخت، ابتدا طرح بحث گرانی قیمت خودرو در افکار عمومی است که توجه‌ها را به موضوع جلب خواهد کرد، دوم گزارشاتی را به دستگاه‌های مرتبط، نظارتی و امنیتی انتقال می‌دهیم تا بدانند که این موضوع مطالبه مردم است و در بخش پایانی خود ستاد به موضوع ورود حقوقی می‌کند زیرا برخی از این موارد ممکن است قابل پاسخ باشد، بنابراین مطرح کردن این موضوع حتما به منزله جرم یا فساد نیست گاهی ممکن است به خاطر عدم پاسخگویی شائبه ایجاد شده باشد و اگر پاسخ بدهند مشکل حل بشود

طاهری آکردی گفته که ستاد می‌خواهد تمام موضوعات شفاف باشد و به همین‌ منظور ستاد هم پیگیر شفافیت از سوی خودروسازان است، امروز یک جوان ما اگر بخواهد یک خودرو بخرد چندسال باید کار کند تا بتواند بخرد در حالی که همین موضوع در سایر کشورهای دنیا با چندماه کار کردن محقق می‌شود.

براساس اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، هدف ستاد این است که با همکاری دستگاه‌های مرتبط و شورای رقابت این مشکل را حل کند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.