جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 51825
  • 26 دسامبر 2023 - 12:11
  • 54 بازدید
  • ۰ دیدگاه

اسقاط خودرو ۸۰ درصد کاهش یافت/ افراد خودروهای فرسوده را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند

اسقاط خودرو ۸۰ درصد کاهش یافت/ افراد خودروهای فرسوده را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند
اسقاط خودرو ۸۰ درصد کاهش یافت/ افراد خودروهای فرسوده را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند

اکوایران: رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه افراد خودروهای فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند، گفت: همین امر باعث کاهش ۸۰ درصدی اسقاط خودرو در سه ماهه گذشته شده است.

به گزارش اکوایران، محمود مشهدی شریف – رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده – درباره تسهیلات ارائه شده برای اسقاط خودرو گفت: در ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ قانون ساماندهی خودرو لازم الاجرا شد و دولت طی سه ماه فرصت داشت تا آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. این فرصت سه ماه ۱۰ اردیبهشت به پایان رسید. هشت ماه از این موضوع گذشته اما آیین نامه تصویب نشده است.  

او ادامه داد: در این آیین نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی فراوانی دیده شده که در بخش تنبیهی بیمه خودروهای فرسوده به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و سهمیه سوخت خودروهای فرسوده حذف می شود. بسته تشویقی شامل بهره مندی از تسهیلات و جدول معادل‌سازی است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده عنوان کرد: در جدول معادل سازی خودروهایی که سن کمتری دارند گواهی اسقاط بیشتری خواهند داشت بنابراین خودرویی که ۲۰ سال سن دارد گواهی آن بیشتر از خودرویی بوده که دارای ۳۰ سال سن است.

وی در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد افزود: با توجه به اینکه این موضوع در شهریورماه به بیرون درز کرد خیلی از صاحبان خودروهای فرسوده از اسقاط خودروهایشان امتناع کردند گفتند ممکن است تعداد گواهی اسقاطشان بیشتر شود به همین خاطر تا شهریور ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد اما در سه ماه گذشته با ۸۰ درصد افت اسقاط مواجه هستیم. افراد خودروهای فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند.

به گفته مشهدی شریف، تاخیر هشت ماهه هیئت دولت متاسفانه سبب شد ستاد نوسازی ناوگان به هدف اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو نرسد. امیدواریم در هفته جاری هیئت دولت پس از هشت ماه تاخیر در تصویب آیین نامه این موضوع را تصویب کند و ابلاغ شود.  

وی اظهار کرد: با تصویب آیین نامه رکورد سال ۱۳۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه بوده شکسته می‌شود و به مرز اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه که جزو اهداف برنامه هفتم توسعه است خواهیم رسید.

در گذشته دو طرح جایگزینی و نقدی از سوی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده بود. دارنده خودروی فرسوده هنگام ثبت‌نام خودرو خود در وبسایت خودرو فرسوده، می‌تواند یکی از این دو طرح را با توجه به مدل، کاربری خودرو و نیاز خود انتخاب کند. البته مدتی بود با کاهش سخت‌گیری‌ها در خصوص تردد خودروهای فرسوده، عملا طرح‌های پیشین چندان اجرایی نباشند.

تقریبا از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، وزارت صمت اعلام کرد تمامی خودروسازان موظف هستند  ۲۰ درصد از ظرفیت قرعه‌کشی‌های خود را برای دارندگان خودروهای فرسوده در نظر بگیرند تا به این ترتیب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با تغییراتی دوباره از سر گرفته شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان 01 مه 2024

بازار خودرو با این خبر بهم می‌ریزد / سیگنال منفی وزیر صمت به خودروسازان

اکو ایران : تیم کارشناسی برای بررسی وضعیت ارز تخصیص یافته به خودروسازان خصوصی تشکیل شد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 27 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 25 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.