پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 52569
  • 29 دسامبر 2023 - 20:12
  • 46 بازدید
  • ۰ دیدگاه

سهم ناچیز خصوصی‌ها از تولید خودرو در ۱۴۰۲

سهم ناچیز خصوصی‌ها از تولید خودرو در  ۱۴۰۲
سهم ناچیز خصوصی‌ها از تولید خودرو در  ۱۴۰۲

اکوایران، طبق اعلام خودروسازان در ماهه سال ۱۴۰۲، سهم بخش دولتی در سبد خودرویی کشور ۷۷٫۵ درصد بود و کماکان سهم خصوصی ها ناچیز ماند.

به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ( صمت) در مورد عملکرد خودروسازان،  از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ایران خودرو و سایپا در مجموع ۷۶۶ هزار و ۴۷۱ دستگاه خودرو تولید کردند. این رقم نشان میدهد، سهم بخش دولتی از کل تولید خودرو کشور  ۷۷.۵ درصد است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۸ درصدی را تجربه کرده است. 

اما در ۹ ماهه امسال (۱۴۰۲) ، میزان تولید  بخش خصوصی  ۲۲۳ هزار و ۴۴۲ دستگاه است. در واقع سهم بخش خصوصی در تولید ۲۲.۵ درصد است هر چند در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد این بخش  ۶۹ درصد بوده است.

تولید سواری در بخش خودروسازان خصوصی از ۹۹ هزار و ۲۹۸ دستگاه با رشد ۸۱ درصدی به ۱۷۹ هزار و ۴۹۱ دستگاه رسیده است.  اما رقم تولید سواری در بخش دولتی با افت مواجه بوده است. میزان تولید سواری در مجموعه ایران‌خودرو و سایپا در مدت مورد بررسی ۶۵۷ هزار و ۸۵۴ دستگاه اعلام شده است. 

 سقوط تیراژ اتوبوس

تولید اتوبوس در ۹ ماهه سال جاری در بخش خودروسازان خصوصی ۳۳۱ دستگاه ثبت شده است. در واقع این بخش با افت ۳۲ درصدی نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱ مواجه بوده است. در بخش خودروسازان دولتی نیز آمار تولید تنها مختص  ایران‌خودرو است. در مقطع مورد بررسی ایران خودرو، ۳۵۲ دستگاه اتوبوس تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کمتر تولید کرده است.

پیشتازی وانت

بیشترین تیراژ تولید در دسته وانت‌هاست که در این بخش دولتی ها رشدی بیش از خصوصی ها داشتند. در ۹ ماهه امسال در خودروسازان دولتی ۹۶ هزار و ۱۶۱ دستگاه تولیدشده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش داشته است. این رقم برای بخش خصوصی ۳۳ درصد است. آنها در نه ماهه  ۱۸ هزار و ۵۲۰ دستگاه وانت تولید کردند.

در مقابل  تولید ون در بخش خصوصی در این مقایسه آماری افت ۶۵ درصدی تولید را تجربه کرده و از ۹۴۶ هزار دستگاه در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ۳۳۵ دستگاه رسیده است. اما تولید ون‌ها در بخش دولتی تنها مختص ایران‌خودرو است که با رشد ۴۰ درصدی از ۱۵۷۱ دستگاه به ۲۲۰۷ دستگاه رسیده است.

خصوصی‌ها در  سنگین وزن می‌تازند

به نقل از ایسنا، در حوزه خودروهای سنگین، تولید کامیونت، کامیون و کشنده در خودروسازهای خصوصی ،  ۱۲ هزار و ۱۹۹ دستگاه تولید کردند که نشان از رشد ۴۸ درصدی میدهد.

تولید باری‌های سنگین در دولتی‌ها در ۹ ماهه امسال، ۹۸۹۷ دستگاه ثبت شده که نسبت به ۱۰ هزار و ۸۹۰ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته افت تولید حدوداً ۹ درصدی داشته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟  + جدول 08 مه 2024

بیشترین افت قیمت در روز کاهشی به کدام خودرو رسید؟ + جدول

اکوایران: بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد امروز پرطرفدارهای داخلی روند آرامی را پشت سرگذاشتند. اکثر پرطرفدارهای داخلی روز باثبات، البته کمی کاهشی داشتند.

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب 08 مه 2024

بازار خودرو با اتفاقی عجیب روبرو شد / احتمال پاکسازی بازار از این محصول محبوب

اکو ایران : سازمان ملی استاندارد جلوی شماره گذاری محصول یک خودروساز خصوصی را گرفت.

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت 07 مه 2024

افزایش ۱۵ میلیونی دو محصول ایران خودرو در روز کاهشی دلار + جدول قیمت

اکوایران: بازار پرطرفدارهای داخلی امروز خلاف جهت نرخ دلار حرکت کردند و شکل افزایشی به خود گرفتند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.