اکوایران: ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) سالروز درگذشت نابغه اتریشی خودروسازی جهان، فردیناند پورشه است.

پورشه. نامی که برای همه، یادآور خودروهای لوکس و اسپرت آلمانی است. اما داستان زندگی او فراتر از خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای است.

فردیناند پورشه، مهندس خودروسازی اتریشی و موسس شرکت معروف پورشه، از عنفوان کودکی همانند پدرش، به صنعت خودرو و مهندسی علاقه‌مند بود و توانست در ۱۳ سالگی برای خانه‌شان برق تامین کند.

ایده اولین خودروی هیبرید گازوئیلی-برقی تاریخ نه در قرن جدید، بلکه توسط پورشه در قرن بیستم به میان آمد و ساخته شد؛ مدل Semper Vivus درست ۳۱ سال پیش از تاسیس کمپانی پورشه. خودروی فولکس beetle، مرسدس بنز SS/SSK و خودروی بنز Tropfenwagen – اولین ماشین مسابقه‌ای با موتور محور عقب – از جمله ساخته‌های مشهور این نابغه صنعت خودروسازی است.

خودرو Semper Vivus

طرح فولکس beetle -که به فولکس قورباغه‌ای نیز مشهور است-، پورشه با استقبال هیتلر و وزیر صنایع آن روبرو شد و با سرمایه گذاری دولت رایش سوم وارد خیابان‌های آلمان شد، از این رو او را پدر فولکس بیتل (واگن) می‌دانند. در زبان آلمانی فولکس واگن (Volkswagen)  به معنای خودروی مردم است.

«مهندس بزرگ آلمانی»

اگر صرفا تصویر یک خودروساز مسابقه‌ای از پورشه در ذهن خود دارید، در اشتباهید! در دوران جنگ جهانی دوم یکی از تاثیرگذارترین افراد در صنعت تولید جنگ‌افزارهای آلمان نازی، فردیناند بود. VK 4501، Tiger I، Tiger II، Elefant و Panzer VII از جمله جنگ‌افزارهایی بودند که پورشه در طراحی و تولید آنها نقش به‌سزایی ایفا کرده است.

فردیناند پورشه، نفر سمت چپ در عکس و آدولف هیتلر در حال برسی مدل اصلی فولکس واگن beetle (فولکس قورباغه‌ای)

یکی از اعضای اصلی حزب نازی (ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان) بود و در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش، جوایز بسیاری، از جمله جایزه‌ی ملی هنر و مهندسی آلمان، حلقه‌ی افتخار SS و صلیب شایستگی جنگی را به خودش اختصاص داده و توانست در سال ۱۹۹۹ جایزه‌ مهندس خودروسازی قرن را کسب کند.

تمام این خدمات و عناوین، موجب شد که بنگاه‌های تبلیغاتی حزب نازی، لقب «مهندس بزرگ آلمانی» را به او نسبت دهند.

فردیناند در پایان جنگ جهانی اول پس از فروپاشی امپراطوری اتریش-مجارستان، شهروندی چک‌اسلواکی گرفت، که آدولف هیتلر در سال ۱۹۳۴، به او عنوان شهروند آلمانی اعطا کرد.

نزدیکی فردیناند به حکومت ناسیونال سوسیالیست باعث شد که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، همراه با پسرش توسط نیروهای ائتلاف متفقین دستگیر شود. پس از مدتی آزاد شدند، اما بار دیگر، و اینبار توسط نیروهای فرانسوی دستگیر و به زندان افتاد. پورشه به مدت دو سال در زندان به سر برد و کارخانه او در اشتوتگارت تحت نظر نیروهای متفقین قرار گرفت و در نهایت، در سال ۱۹۴۷ از زندان آزاد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]