اکوایران: صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به آذر ماه امسال شرکت‌های بورسی نشان داد که زیان انباشته ۱۰ شرکت با بیشترین انباشت زیان، به نسبت ابتدای امسال ۳۰ درصد افزایش یافته و از ۴۷۰ همت به بالای ۶۱۲ همت صعود کرده است.

به گزارش اکوایران؛ زیان انباشته شرکت‌های بزرگ بازار سهام مدت‌ها است که چالش جدی برای بازار سهام کشور به‌شمار می‌رود. انباشت زیان در شرکت‌های بزرگ بازار سهام نه تنها سهامداران خرد این مجموعه‌ها را با مشکل مواجه کرده است و حداقل در وهله ابتدایی، این سهامداران را از سود نقدی و افزایش سرمایه محروم کرده؛ بلکه سهامداران بزرگ و حقوقی این مجموعه‌ها را که بخش بزرگی از آن‌ها صندوق‌های بازنشستگی کشوری هستند نیز، با بحران مواجه کرده است. از سوی دیگر، در تغییرات اخیر نماد‌ها در بین تابلو‌های معاملاتی، باعث نزول برخی از این شرکت‌ها به تابلو‌های پایین‌تر شد.

جهش ۳۰ درصدی زیان انباشته ۱۰ غول بورسی

ترازنامه ۱۰ شرکت بورسی که در انتهای آذر ماه امسال بیشترین زیان انباشته را متحمل شدند؛ در انتهای اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نشان از ۳۲۰ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان زیان انباشته داشت. در انتهای سال ۱۴۰۰ بیشترین میزان زیان انباشته در بین شرکت‌های بورسی به بانک آینده با ۱۳۴ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان تعلق گرفت و پس از آن شرکت‌های ایران خودرو، بانک سرمایه و بانک شهر بیشترین زیان انباشته را به ثبت رساندند.

در انتهای اسفند ماه سال ۱۴۰۱ زیان انباشته این ۱۰ شرکت که ۷ مورد به صنعت بانکداری و مؤسسات اعتباری متعلق هستند و ۳ مورد دیگر نیز خودرو‌ساز هستند؛ تا ۴۷۰ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان افزایش یافت که چیزی در حدود ۴۷ درصد طی یک سال افزایش یافته است. در انتهای سال ۱۴۰۱ نیز ترازنامه بانک آینده بیشترین زیان انباشته را در بین شرکت‌های بورسی با ۲۰۷ هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان به ثبت رساند و شرکت‌های ایران خودرو، بانک سرمایه و سایپا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در این سال بیشترین افزایش زیان انباشته در بین این ده شرکت به پارس خودرو و ایران خودرو متعلق بود.

موج بالای بازنشستگی در وزارت بهداشت

با به پایان رسیدن فصل پاییز و انتشار صورت‌های مالی فصلی ۹ ماهه منتهی به آذرماه، بخشی از عملکرد امسال این شرکت‌ها بار دیگر نمایان شد. عملکردی که همچنان خبر‌های نگران کننده‌ای برای فعالان بازار سهام، صندوق‌های بازنشستگی و در نهایت اقتصاد کشور به همراه دارد.

بانک آینده در ۹ ماهه سال جاری به زیان انباشته ۲۸۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومانی دست پیدا کرده که همچنان در بین نماد‌های بورسی با زیان انباشته، وآیند را بی‌رقیب کرده است. شرکت ایران خودرو نیز در انتهای آذر ماه از زیان انباشته ۱۰۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومانی خود پرده‌برداری کرد و بانک سرمایه نیز در رتبه سوم قرار گرفته است. زیان انباشته این ده شرکت در انتهای آذر ماه به ۶۱۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان از افزایش ۳۰ درصدی آن در سه فصل از چهار فصل سال جاری دارد.

نکته قابل توجه در خصوص افزایش زیان انباشته این ده شرکت بورسی در ۹ ماهه امسال، رکورد زنی بانک پارسیان با ۲۰۷ درصد افزایش بوده است. این در حالی است که بانک مرکزی در مدت مذکور موظف به بهبود ناترازی بانک‌های تجاری بوده است. با این اوصاف می‌توان گفت بحران زیان انباشته در صنعت بانکداری از ناترازی بانک‌ها و در صنعت خودرو از قیمت‌گذاری دستوری و عدم وجود بازار فروش متشکل نشأت می‌گیرد.

کیسه‌دوزی دولت برای بانک‌های ناتراز

در روز‌های گذشته ۱۷۳ نماد در بازارهای بورس تهران با تغییرات در تابلوی معاملاتی مواجه شدند که در بین آن‌ها سه نماد خودرو، خساپا و ونوین دیده می‌شد. با این اوصاف سهام ایران خودرو، سایپا و بانک اقتصاد نوین به تابلوی فرعی بازار دوم بورس تهران منتقل شده است. سهام پارس خودرو نیز در تابلوی بازار پایه زرد فرابورس و سهام بانک آینده در بازار سوم فرابورس ایران معامله می‌شود.

نزول ایران خودرو و سایپا به تابلوی فرعی بازار دوم!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]