چهارشنبه, ۲۸ شهریور , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 131095
  • 14 سپتامبر 2024 - 23:32
  • 17 بازدید
  • ۰ دیدگاه

مساله کاتالیست‌های اجاره‌ای، معاینه فنی و آلودی هوا

مساله کاتالیست‌های اجاره‌ای، معاینه فنی و آلودی هوا
مساله کاتالیست‌های اجاره‌ای، معاینه فنی و آلودی هوا

اکو ایران: نزدیک به یک دهه است که بازار عجیبی در تهران شکل گرفته است. بازار اجاره کاتالیست‌ برای دریافت معاینه فنی.

به گزارش اکوایران، یکی از فاکتورهای الزامی برای دریافت معاینه فنی، تایید سلامت کاتالیست در خودرو است. کاتالیزور خودرو جزو قطعات گران قیمت محسوب می‌شود که بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد اما برخی از افراد به دلیل نیاز به دریافت معاینه فنی، اقدام به اجاره این قطعه می‌کنند تا تنها بتوانند آزمون معاینه فنی را پاس 

کاتالیست چیست؟ 

کاتالیست قطعه‌ای مصرفی است که تا۹۰% در کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو تاثیرگذار است. از سال ۸۳ تاکنون، نصب کاتالیست با رعایت حداقل استاندارد یورو ۲ برای خودروها اجباری شده و لازم است مالکان وسایل نقلیه با توجه به استانداردها پس از حدود ۴۰ تا٦٠ هزار کیلومتر نسبت به تعویض کاتالیست ماشین خود اقدام کنند اما از آنجایی که قیمت یک کاتالیست چیزی نزدیک به ۸ تا ۱۴ برابر قیمت اجاره‌ای آن است برخی از شهروندان تعویض آن را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نمی‌دانند.

امکان پیگیری کاتالیست اجاره‌ای وجود دارد؟

چندی پیش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره این موضوع گفته بود، زمانی که خودرو برای دریافت معاینه فنی به مراکز مجاز مراجعه می‌کند مشخص نمی‌شود که کاتالیستی که روی خودرو بسته شده اجاره‌ای است یا نه؟ در تست آلایندگی میزان گازهای خروجی خودرو سنجیده می‌شود و به تناسب سطح آلایندگی می‌تواند سطوح عادی یا برتر را پاس کند. حتی کاتالیست‌هایی که روی خودروها بسته می‌شوند، شماره سریال ندارند که بشود چک کرد قبلا در چه تاریخی معاینه فنی گرفته‌اند و آیا کاتالیست‌ها موقت بسته شده‌اند یا دائم هستند. 

از آنجایی که مراکز معاینه فنی به دوربین مجهز هستند هر نوع تخلف در این زمینه ثبت و کنترل می‌شود پس عملا نمی‌تواند هیچ نوع تخلفی در زمینه کاتالیست‌های اجاره‌ای در مراکز معاینه فنی رخ دهد اما در تعمیرگاه‌ها این تخلف امکان‌پذیر است که باید از طریق اتحادیه نظارت صورت گیرد.

نصب کاتالیست مشروط به سوخت استاندارد یورو ۵

دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در توضیح تعویض کاتالیست خودرو به نکته مهمی اشاره کرده و گفته بود، کاتالیست مشروط بر مصرف سوخت با استاندارد یورو ۵ عمر مفید ۸۰ هزار کیلومتری دارد، اما با توجه به کیفیت سوخت یورو۴ و یورو۳ توزیعی در کشور این قطعه دچار تقلیل عمر مفید به ۳۰هزار کیلومتر می‌شود. 

راهکار حل مسئله کاتالیست‌ها چیست؟

به نظر برخی از محیط‌زیستی‌ها راه‌اندازی سامانه ثبت و کدگذاری اصولی کاتالیست‌ها راه‌حل مناسبی برای شناسایی کاتالیست‌های اجاره‌ای می‌تواند باشد. آن‌طور که مشخص شود که هر کاتالیست متعلق به چه خودرویی است.

این پیشنهادی از سوی مدیر انسانی سازمان محیط زیست نیز مطرح شد. او در این باره گفته بود: اجرای این ساز و کار زمانبر است اما شدنی است. البته هیچ برنامه‌ای برای اجرای این طرح وجود ندارد. اجرای این طرح مستلزم همکاری خودروسازان و تولیدکنندگان این قطعه است.

 راهکار بعدی این است که کنترل میزان آلایندگی وسایل نقلیه صرفاً به زمان معاینه فنی محدود نشود و میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها به‌صورت ۲۴ ساعته در زمان تردد درون شهرها سنجیده شود. این سنجش با استفاده از روش remote sensing صورت می‌گیرد که فناوری پیشرفته‌ای است و حتی در توسعه یافته‌ترین شهرهای دنیا هم صرفاً به‌صورت تحقیقاتی درحال اجراست. با این حال در صورت عملیاتی‌شدن این روش، تحول بزرگی در زمینه کنترل آلایندگی خودروها ایجاد خواهد شد و دیگر هیچ خودرویی در زمان تردد در شهر قادر به انتشار آلاینده بیش از حد مجاز نخواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
18 سپتامبر 2024

دخل شهرداری با زمین فروشی پُر شد

به گفته او حدود ۵ هزار میلیارد از درآمدهای شهرداری در ۴ ماه نخست از محل فروش املاک بوده است . امانی درخصوص قراردادهایی که به صورت ترک تشریفات امضا می‌شوند هم توضیح داد: گزارش غیررسمی نشان می‌دهد بخش زیادی از قراردادهای شهرداری به صورت ترک تشریفات است که باید با گزارش رسمی شهرداری صحت‌سنجی […]

تشکیل سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده شهر تهران 17 سپتامبر 2024

تشکیل سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده شهر تهران

طرح «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه شناسایی و پایش منابع آلاینده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران» در دستور کار صحن علنی شورای شهر تهران، قرار گرفت و با اکثریت آرا به تأیید رسید.

اخطار فرمانداری تهران به زیباسازی؛ پیش بینی افزایش ۳۲ درصدی ترافیک 17 سپتامبر 2024

اخطار فرمانداری تهران به زیباسازی؛ پیش بینی افزایش ۳۲ درصدی ترافیک

فرماندار تهران در جلسه شورای ترافیک شهرستان تهران ضمن انتقاد از سازمان زیباسازی شهر تهران به دلیل اختصاص سازه‌های اندک ویژه بازگشایی مدارس، گفت: باید وظایف خود را به شکلی در تهران انجام دهید که دیده شود؛ لذا نیاز است تعداد سازه‌های تبلیغاتی اختصاص پیدا کرده به موضوع بازگشایی مدارس افزایش پیدا کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.