چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 135941
  • 01 اکتبر 2024 - 22:32
  • 5 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تشکر شورا از قوه قضاییه؛هشدار درخصوص حذف یک استعلام در روند صدور پروانه

تشکر شورا از قوه قضاییه؛هشدار درخصوص حذف یک استعلام در روند صدور پروانه
تشکر شورا از قوه قضاییه؛هشدار درخصوص حذف یک استعلام در روند صدور پروانه

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران از ورود دستگاه قضا به موضوع فروش تابلوهای موزه امام علی (ع) تشکر کرد و همچنین خواستار پیگیری حادثه تلخ معدن طبس و ارائه گزارش آن از سوی مجلس شورای اسلامی شد.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا  ضمن تشکر از وروددادستانی به موضوع فروش تابلوهای موزه امام علی (ع) گفت: از دادستانی به دلیل ورود به موضوع تابلوهای موزه امام علی (ع) تشکر می‌کنیم.  در این خصوص مستنداتی به تازگی در اختیار ما قرار گرفته است که از مسیر قانونی خود به دادستانی ارسال خواهد شد؛ نتیجه رسیدگی دستگاه قضا در این خصوص، فصل‌الخطاب خواهد بود و اگر شاهد قصوری در موضوع تابلوها بودیم، امیدواریم با افراد بدون ملاحظات سیاسی برخورد لازم صورت گیرد.

اقراریان در ادامه خطاب به شهردار تهران در خصوص نگهداری آثار و منزل مرحوم آیت الله طالقانی، خواستار ارائه گزارش در این باره از سوی شهردار تهران به صورت مکتوب در اسرع وقت شد.

وی همچنین نسبت به عدم ارسال پاسخ‌های کامل و قانع کننده شهردار به تذکرات اعضای شورا تذکر داده و خطاب به او بیان کرد:  با عنایت به ماده ۸۳ قانون شوراها مبنی بر اعتراض یا ایراد و عملکرد شهردار تهران در شهرداری که در شکل تذکر مطرح شده، به اطلاع می‌رساند بخشی از پاسخ‌های مطرح شده به تذکرات اینجانب کامل و قانع کننده نیست و یا مفاد مورد تذکر رعایت نشده است و در مواردی در پاسخ ارائه شده مستندات ارسال نشده است که از جمله این موارد تذکر شماره ۹۳ مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ است که در پاسخ ارسالی، مستندات مطرح شده، پیوست نشده و راستی آزمایی آن بدون مستندات امکان‌پذیر نیست؛ لازم به ذکر است این تذکر در خصوص ودیعه‌های مسکن بوده که پاسخ آن بدون دریافت مستندات بوده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران، خطاب به شهرداری تهران نسبت به بی‌توجهی در خصوص حراست از سهم شهرداری در تفکیک زمین‌ها و باغات در تهران، تذکر داده و تاکید کرد شهرداری اجازه دریافت این سهم از زمین‌های خارج از شهر را ندارد.

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا  هم با اشاره به نامه نگاری سرپرست اداره کل تدوین ضوابط نظارت و صدور پروانه در خصوص موضوع حذف استعلام فرم الف کمیسیون ماده ۷ متذکر شد: ضرورت دارد شهرداری به فوریت در این باره گزارشی را ارائه دهد که علت حذف این استعلام چه بوده است. چرا که این می‌تواند مقدمه ای برای عدم تشخیص صحیح در نوعیت زمین در پهنه‌های گسترده‌ای از تهران باشد.

سلیمانی ادامه داد: به تازگی گزارش‌های متعددی از مناطق از جمله منطقه ۲۲، ۲، ۱ به دست می‌‌رسد که نشان دهنده ظهور و بروز پدیده خطرناکی به نام بی‌توجهی به حفظ و حراست از قدر و سهم شهرداری است که حق آن بوده و این امر ناشی از تفکیک و افراق زمین‌ها و باغات در این مناطق است. در واقع زمین‌های استحصال شده از محل سی هفتاد در فرآیندی خلق‌الساعه شهر را از داشتن آینده‌ای مناسب و زیرساخت‌های مورد نیاز محروم می‌کند. یعنی آن بخشی که قرار است زیرساخت شهر را تأمین کند؛ بار دیگر به چرخه بارگذاری باز می‌گردد. لذا ضرورت دارد این چرخه پایان ناپذیر شهرفروشی، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه نسبت به نوع دریافت قدرالسهم شهرداری تهران در این باره خطاب به شهرداری تذکر داده و تأکید کرد: به هیچ وجه اجازه دریافت زمین خارج از شهر تهران برای شهرداری وجود ندارد. حتی شورا نیز اجازه تصویب چنین چیزی را ندارد و اساساً خلاف و غیر قابل توجیه است. نمی‌شود زمینی در تهران تفکیک شده و سهم شهرداری از زمین‌های قم و کاشان داده شود. بنابراین درخواست می‌شود اولاً آئین نامه اجرایی تعیین تکلیف بانک زمین را به فوریت در کمیسیون مربوطه و در صورت لزوم در صحن به تصویب رسیده و زمین‌های استحصال شده به طور مداوم و بدون هر گونه ابهام ثبیت کاربری شوند؛ دوماً عدالت در همه زمین‌ها و باغات رعایت شود و از همه مهمتر فرآیند شهرفروشی که دهه‌هاست در تهران خواسته یا ناخواسته قابل کنترل نبود؛ مهار شود.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری با اشاره به بارندگی‌های چند روزه در شهر تهران، اظهار داشت:  فصل سرد سال و آغاز پاییز با آغاز بارندگی‌ها شرایط را برای مدیریت شهری به گونه‌ای تغییر می‌دهد که مأموریت‌ها به ویژه در حوزه خدمات شهری و شهرسازی باید متناسب با این فصل تعریف و بازتعریف شود.

عباسی گفت: با توجه به گودهایی که در پروژه‌های ساخت و ساز و عمرانی وجود دارند و نیز در زمینه فرهنگی با توجه به مشغولیت دانش آموزان و دانشجویان و خانواده‌ها و مشارکت‌های حوزه پیرامونی آن با آموزش و پرورش و مراکز علمی کشور، از فرصت استفاده کرده و یادآور می‌شوم که زمان انجام برخی اقدامات الان است و نباید به تأخیر افتد. باید از همین حالا برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید. به طور مثال برای جابجایی درختان، اگر قرار است که پروژه‌ای توسط شهرداری منطقه‌ یا معاونتی در شهرداری تهران اجرا شود؛ از همین حالا باید درخواست آن صورت بگیرد تا در کمیسیون ماده هفت در خصوص آن‌ها تصمیم گیری شده و در انتهای پاییز جابجایی این درختان انجام شود.

وی افزود: در برخی مواقع شاهد انجام این اقدامات در اسفند ماه هستیم که یا دیگر زمانی برای جابجایی درختان وجود ندارد، یا اجرای پروژه به دلیل الزامات موجود به طبیعت و فضای سبز  آسیب جدی خواهد زد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در خصوص انجام اقدامات لازم در حوزه خدمات شهری، توجه به موضوع انهار و لایه‌روبی آن‌ها و مهمتر از همه ساماندهی جمع آوری آب‌های سطحی را یک ضرورت دانسته و بیان کرد: با توجه به اینکه در دوره‌ای قرار داریم که با خشکسالی‌های پی در پی مواجه هستیم؛ در این خصوص پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و تدابیری اندیشیده شده است، اما در برخی مواقع این زیرساخت‌ها دچار نقص شده و باید حل شود. در همین جا فرصت را مغتنم شمرده و از زحمات معاون سابق خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در این حوزه تشکر و قدردانی می‌کنیم و برای وی و همکارانش آرزوی توفیق داریم.

در این جلسه زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز ضمن تبریک و گرامیداشت روز جهانی سالمند، گفت: باید اذعان کرد که در عصر کنونی، مدیریت شهری با چالش‌های پیچیده‌ای در زمینه ارائه خدمات به گروه‌های مختلف جامعه روبرو است. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، ارائه خدمات مطلوب و کارآمد به جمعیت رو به رشد سالمندی است.

وی افزود: کلانشهر تهران به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر ایران، با جمعیت قابل توجهی از سالمندان، نیازمند یک رویکرد مدیریتی جامع و کارآمد در این حوزه است.بررسی‌های میدانی و گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد که علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، هنوز شکاف قابل توجهی میان وضعیت موجود و استانداردهای مطلوب ارائه خدمت به سالمندان وجود دارد. این شکاف نه تنها کیفیت زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه بر کارآمدی کلی مدیریت شهری نیز تأثیر منفی گذاشته است.

شمس احسان یکی از مهمترین موانع در مسیر ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به سالمندان را فقدان مدیریت یکپارچه و علمی در این حوزه دانست و این خلأ مدیریتی را منجر به پراکندگی خدمات، عدم هماهنگی های بین بخشی و کاهش چشمگیر اثربخشی اقدامات حمایتی دانست.

وی تصریح کرد:مراکز فراهنگ، علی‌رغم هدف اولیه خود در ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی سالمندان، با چالش‌های مدیریتی جدی روبرو هستند. فقدان یک مدل مدیریتی جامع و یکپارچه در این مراکز، منجر به عدم کارآیی و اثربخشی لازم شده است. این خلأ مدیریتی در جنبه‌های مختلفی نمود پیدا کرده است.

عضو شورای شهر ادامه داد: نبود یک چارچوب استراتژیک منسجم باعث شده تا رویکرد نظری غالب بر این مراکز عمدتاً سلیقه‌ای و غیرسیستماتیک باشد. این چالش‌های مدیریتی نشان می‌دهد که نیاز مبرم به این مدل داریم، چنین مدلی باید قادر باشد تمامی جنبه‌های عملکردی این مراکز را پوشش داده و هماهنگی لازم را میان بخش‌های مختلف ایجاد کند.

وی در ادامه گفت: در کنار چالش های ساختاری مبسوط وضعیت نامطلوب کارت منزلت است. کارت منزلت که با هدف حمایت از سالمندان و بازنشستگان طراحی شده اکنون با مشکلات جدی در ارائه خدمات مواجه است. پراکندگی نامناسب و عدم تناسب فیزیکی دفاتر خدمات الکترونیک شهر با نیازهای سالمندان، فرآیند دریافت و تمدید کارت را به چالشی جدی تبدیل کرده است.این شرایط نامناسب نه تنها کیفیت زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار داده، بلکه اعتماد آنها به مدیریت شهری را نیز به شدت کاهش داده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر معتقد است تداوم این وضعیت می‌تواند پیامدهای ناگواری از جمله افزایش انزوای اجتماعی سالمندان و تضعیف بیشتر کیفیت زندگی آنان را در پی داشته باشد و انزوای اجتماعی و کاهش مشارکت سالمندان در فعالیت‌های اجتماعی، می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی، کاهش امید به زندگی و افزایش هزینه‌های درمانی شود.

وی از شهردار تهران خواست، با توجه به جدیت موضوع و ضرورت اقدام فوری، دستور بازنگری اساسی در ساختار مدیریتی خدمات سالمندی، به ویژه مراکز فرآهنگ و کارت منزلت را صادر کرده و گزارشی جامع از وضعیت فعلی خدمات مرتبط با سالمندان به شورای شهر ارائه دهد.

عضو شورای شهر افزود: همچنین شهرداری برنامه‌ای عملیاتی برای ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه سالمندی و رفع موانع موجود تدوین کند و اقدامات فوری برای بهبود دسترسی و کیفیت خدمات کارت منزلت انجام دهد.

وی در پایان با بیان اینکه شورای شهر تهران این موضوع را قطعاً با جدیت تمام پیگیری خواهد کرد و خواستار ارائه گزارش مفصل از اقدامات انجام شده و نتایج حاصله در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ تصریح کرد: بهبود وضعیت خدمات شهری برای سالمندان، قطعاً در شرایط فعلی امری حیاتی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. انتظار می‌رود با اقدام سریع و مؤثر شهرداری، شاهد تحولی اساسی در کیفیت خدمات ارائه شده به سالمندان عزیز پایتخت باشیم.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: در پیگیری مستمر یکپارچگی مدیریت موزه‌ها و اماکن گردشگری و تأسیس سازمان گردشگری در دستور کار قرار گرفته و یکی از ده‌ها دلیل راه‌اندازی آن بهداشت روانی، رشد خلاقیت و مهارت، توسعه روابط خانوادگی و جمعی، افزایش بهره وری و اشتغال است.

 احمد علوی  با تأکید بر اینکه در شهرهای بزرگ به دلیل یورش ساخت و سازها به حومه و افزایش فاصله محل سکونت و کار، تأمین نیازهای عمومی شهروندان سخت شده است، تصریح کرد: همبستگی اجتماعی بین شهروندان در این شرایط بسیار محدود شده و موانعی را برای رفع نیازهای معنوی و اجتماعی شهروندان پدید آورده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همین موضوع منجر به گسترش تنش روانی، غم، احساس تنهایی و شهرستیزی و آسیب های اجتماعی دامن زده و دانش جغرافیا و مدیریت شهری به این ضرورت رسیده اند که باید رویکردهای نوین را مورد توجه قرار داد.

علوی با بیان اینکه در گام اول تعامل بین شهرداری و میراث فرهنگی امری تأثیر گذار برای گسترش گردشگری خانواده محور است، گفت: با همکاری می توان به تدوین برنامه های متناسب و تلاش برای حفظ آثار فرهنگی، تاریخی و گردشگری دست یافت.

رئیس کمیته گردشگری شورا با بیان اینکه تهران و سهم آن برای تبدیل شدن به عنوان مقصد گردشگری با برنامه های سازمانی امکان پذیر است، تصریح کرد: میراث ملموس و ناملموس، وجود گردشگری طبیعی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی و تاریخی از جمله ظرفیت ها و توسعه آن از اهداف مدیریت شهری بوده است.

وی افزود: در پیگیری مستمر یکپارچگی مدیریت موزه ها و اماکن گردشگری و تأسیس سازمان گردشگری در دستور کار قرار گرفته و یکی از ده ها دلیل راه اندازی آن بهداشت روانی، رشد خلاقیت و مهارت، توسعه روابط خانوادگی و جمعی، افزایش بهره وری و اشتغال است و با راه اندازی آن فعالیت های ناپیوسته این حوزه به برنامه منسجم برای فراغت شهروندان تبدیل خواهد شد.

علوی با بیان اینکه امروز هویت شفاهی ایران آنگونه که باید برای جوانان روایت نشده است، یادآور شد: علاوه بر مزیت های گردشگری ورزشی، اکوتوریسم و طبیعت گردی، زمینه فراغت فعال وجود دارد. در شهرهای امروزی به دلیل رواج فرهنگ آپارتمان نشینی و کمبود فضاهای باز و گرانی دسترسی به مراکز تفریحی از یک طرف و رواج رسانه های جمعی میزان زیادی از اوقات فراغت را به سمت فراغت غیرفعال تبدیل کرده که آثار روانی و اجتماعی زیادی دارد.

وی ادامه داد: کاش می شد تور گردشگری برای ظالمانی که در غزه ظلم می کنند، برگزار کرد که بدانند عاقبت فرعون ها چه شد. کاش می شد تور گردشگری برای اروپاییان برگزار کرد که ببینند وجدان سران کشورهای اروپایی و غربی با این جنایات تکان نمی خورد. کاش می شد ظالمان را آورد تا بارگاه مظلومان عالم را ببینند که بدانند با ظلم نمی توانند ماندگار شوند.

 رئیس کمیته گردشگری شورا در تذکری  هم با بیان اینکه بر اساس ماده ششم نظام نامه مشارکت محله ای، شهرداری مکلف شده ظرف مدت سه ماه دستورالعمل های مربوط به این مصوبه را به شورا ارائه دهد، گفت: صرف نظر از تأخیر یک سال و نیم، دستورالعمل ها به ستاد مشارکت محله ای ارائه شد و این ستاد با برگزاری جلسات فشرده دستورالعمل ها را برای ابلاغ به محلات به شهرداری ارسال کرده است.

وی اضافه کرد: در این میان می توان به چگونگی انتخاب اعضای هیئت امنای محلات اشاره کرد که از سوی ستاد هماهنگی به شهرداری ابلاغ شده و با گذشت اعضای هیئت امنا پس از سه ماه همچنان منتظر دریافت دستور العمل هستند.

علوی افزود: از شهردار تهران مجدانه درخواست داریم نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشد.

در این جلسه اعضای شورای شهر تهران، لایحه یک فوریت نام‌گذاری معبری در تهران به نام شهید سید حسن نصرالله را به تصویب رساندند.

ابتدای جلسه، مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران، خاطرنشان کرد: این موضوع فوریت دارد و لازم است هر چه سریع‌تر دنبال شود. ما شاهد آن هستیم که برخی افراد نادان در رسانه‌ها به نهادهای مقدس و فرماندهان ارشد نظامی ما حمله می‌کنند و این حملات همصدا با عملیات روانی رژیم صهیونیستی است. وی به حملات تروریستی علیه فرماندهان جبهه مقاومت نیز اشاره کرد و افزود:

وقتی که شهید قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید؛ خون او با خون شهید ابومهدی المهندس آمیخته شد. این موضوع نشان می‌دهد که خون فرماندهان ما با خون مجاهدان محور مقاومت در سراسر جهان در هم آمیخته است.

در ادامه جلسه، پیشنهاد شد که نام شهید سرلشکر عباس نیل‌فروشان نیز در کنار نام شهید نصرالله قرار گیرد. 

مهدی اقراریان گفت: شهید نیل‌فروشان از فرماندهان ارشد نظامی بود و مسئولیت عملیات سپاه پاسداران را بر عهده داشت. نام ایشان باید در کنار نام سید حسن نصرالله قرار گیرد تا نشان داده شود که خون فرماندهان ما با خون مجاهدان در سراسر جهان آمیخته است.

پس از بحث و بررسی، مقرر شد که به دلیل اهمیت موضوع، نامگذاری برای شهید نیل‌فروشان در جلسه بعدی مطرح شود. 

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرد: برای هر شهید باید فوریت جداگانه‌ای در نظر گرفته شود تا اهمیت و ارزش هر یک از آنان بیشتر برجسته شود.

در پایان جلسه، لایحه یک فوریت نام‌گذاری معبری در تهران، به نام شهید سید حسن نصرالله به تصویب رسید و مقرر شد که در جلسات آینده به موضوع نام‌گذاری برای شهید نیل‌فروشان پرداخته شود.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
انتصابات جدید در شهرداری؛منطقه ۲۱ همچنان در اختیار قمی ها؛مدیرتوبیخی شهردار منطقه شد 01 اکتبر 2024

انتصابات جدید در شهرداری؛منطقه ۲۱ همچنان در اختیار قمی ها؛مدیرتوبیخی شهردار منطقه شد

اکوایران :‌سخنگوی شهرداری تهران از جزییات احکام جدید مدیریت شهری برای شهرداران مناطق ۵، ۱۵ و ۲۱ خبر داد.

تایید گزارش حسابرسی بهشت زهرا ؛تذکر درخصوص اعتراض تطهیرکنندگان 01 اکتبر 2024

تایید گزارش حسابرسی بهشت زهرا ؛تذکر درخصوص اعتراض تطهیرکنندگان

اکوایران :‌بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی سازمان بهشت زهرا(س) برای سال های مالی ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد.

انتصابات در شهرداری ادامه دارد؛ واکنش به اخراج یک مدیرشهری از صحن شورا 01 اکتبر 2024

انتصابات در شهرداری ادامه دارد؛ واکنش به اخراج یک مدیرشهری از صحن شورا

اکوایران:شهردار تهران در مورد انتصابات در شهرداری گفت: انتصاب امری متداول است که انجام خواهد شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.