چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 141809
  • 23 اکتبر 2024 - 10:32
  • 10 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تهران در آستانه زلزله آخرالزمانی؛ بیمارستان‌های مادر روی ۵ گسل بالقوه فعال

تهران در آستانه زلزله آخرالزمانی؛ بیمارستان‌های مادر روی ۵ گسل بالقوه فعال
تهران در آستانه زلزله آخرالزمانی؛ بیمارستان‌های مادر روی ۵ گسل بالقوه فعال

اکوایران: ‌براساس مطالعات انجام شده در تهران ۱۶ ساختمان بیمارستانی بر روی گسل‌های ساخته شده که این ساخت و سازها در حرایم گسلی منطقه ۱،۵، ۲ و ۲۲ انجام شده است .

به گزارش اکوایران؛تصورخسارت های زلزله احتمالی پایتخت هم دشوار است . زلزله ای که بسیاری آن را فاجعه قرن توصیف می کنند .گفته می شودمیزان آمادگی تهران در برابر زلزله بزرگ بیش از گذشته شده است اما هشدار کارشناسان نشان می دهد بسیاری از مراکز مهم و حساس از جمله بیمارستان ها درزمان بحران از نقاط آسیب پذیر محسوب می شوند .

پروفسور ناطقی الهی متخصص مهندسی سازه، فوق تخصص در مقاوم سازی و عضو هیئت علمی دانشگاه   در مورد بیمارستانهای نا ایمن تهران می گوید: با بررسی حدود ۱۱۰ بیمارستان تهران، حدود ۷۸ درصد آنها در برابر زلزله آسیب پذیر بودند و تعداد کمی از بیمارستانها شرایط سبز داشتند.

او با اشاره به تغییر و بهبود آیین نامه‌های شهری در طی سالیان می گوید: اخیرا در محله‌های مختلفی که شرایط خاص زلزله را نداشته بناهایی ساخته شده است. اما در تمام دنیا چند سال پس از ساخت ساختمان و مجتمع آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند که براساس نتایج به دست آمده مجتمعی را جایگزین قبلی کرده و یا مقاوم سازی می‌کنند. اما همیت این امر در طی این سالها وجود نداشته است.

ناطقی الهی با بیان اینکه اولین گزارش در مورد خرابی بیمارستانهای تهران در سال ۷۴ ارائه شده می گوید: در همان سال گزارش داده شد که در حدود ۷۸ بیمارستها در شوک اولیه زلزلزه دچار آسیبهای شدید خواهند شد. اما با گذشت ۳۰ سال از این گزارش، هیچ توجه جدی به آن نشده است. در حالیکه در طی ۳۰ سال فرصت مناسبی بود که بتوان بیمارستانها را مقاوم سازی کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اوضاع کشور را در بروز حوادث خطرناک می داند و می گوید: باید برنامه‌های ۱۰ ساله برای این حوزه اتخاذ کرد و فارغ از تغییرات مدیریتی، برنامه‌ها به صورت منسجم پیش روند. تهران یک شهر بسیار خطرناک است و هر لحظه برای یک زلزله وحشتناک آخرالزمانی انتظار کشیده می‌شود. لذا در چنین شرایطی باید همیت و جدیت لازم برای این امر به کار گرفته شود و کمیته‌ای تخصصی برای آن با تدوین برنامه‌های ۱۰ ساله تشکیل شود.

او معتقد است : اگر در طی ۳۰ سال اخیر هر سال ۵ سال از بیمارستانها مقاوم سازی شده بود، امروز تمام بیمارستهای تهران مقاوم سازی شده بود. مقاوم سازی بیمارستانها باید به اولویت یک مسئولان تبدیل شود. چرا که شرایط اصلا خوب نیست.

  علیرضا زالی،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با این متخصص زلزله هم عقیده است . او  با انتقاد از اینکه بیمارستان‌های تهران از نظر سازه‌ای و ایمنی با مشکلات جدی مواجه هستند، می گوید: متاسفانه ۷۵ درصد بیمارستان‌های قدیمی تهران بیش از ۵۰ سال عمر داشته و تمامی بیمارستان های مادر بر روی ۵ گسل بالقوه فعال قرار دارند که با کوچکترین عارضه‌ای این سازه‌ها در هم فرو می‌ریزد؛ بودجه فعلی مستقل، نشان‌دار و کافی نیست و از کمیسیون بهداشت مجلس درخواست کردیم در بودجه سال آینده عددی را برای کل کشور در نظر بگیرند تا در فرآیند افزایش ایمنی و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها به صورت نشان دار پایدار باشد.

او به خبرگزاری خانه ملت گفته است: مقاوم سازی برخی بیمارستان ها ممکن است مقرون به صرفه نباشد و تاسیس و ساخت بیمارستان جدید مقرون به صرفه تر باشد اما به هر حال به دلیل جمعیت بالا و پوشش بسیاری از شهرهای ارجاعی و جایگاه ممتاز تهران در خدمات رسانی به تمامی مردم کشور وجود یک بیمارستان مقاوم در پایتخت ضروری است و باید با نگاه ملی دیده شود و علاوه بر بحث مقاوم سازی، افزایش ایمنی بیمارستان ها به دلیل شرایط خاص نیازمند بودجه و هزینه های کلان است.

علی بیت‌الهی، عضو هیئت علمی و رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  هم  با اشاره به ساخت بیمارستان در پهنه‌های گسلی می گوید: براساس مطالعات انجام شده در تهران ۱۶ ساختمان بیمارستانی بر روی گسل‌های ساخته شده که این ساخت و سازها در حرایم گسلی منطقه ۱،۵، ۲ و ۲۲ انجام شده و همچنین سه ایستگاه آتش‌ نشانی بر روی گسل ساخته شده که باید توجه داشت در حالی این مراکز بر روی گسل ساخته شد که همین مراکز پس از وقوع زلزله به مردم خدمات رسان باشند.  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
23 اکتبر 2024

چرا متقاضیان مسکن صفر نمی‌شوند؟

از این رو این سوال وجود دارد که چرا این سیاست‌ها نتوانسته‌اند در بخش مسکن کارآمد باشد؟ برخی از پژوهشگران در پاسخ به این سوال معتقدند: انحراف در اجرای این سیاست‌ها سبب شده که خود این سیاست‌ها به جای آنکه راه‌حل باشند به یک  چالش جدید برای بخش مسکن بدل شوند. نرگس رزبان، کارشناس حوزه […]

22 اکتبر 2024

زاکانی یک گام به استیضاح نزدیک شد/ شهردار موظف به پاسخگویی در مهلت قانونی

وی ادامه داد: گاهی اوقات یا به تذکرات پاسخ داده نمی‌شود یا اگر هم پاسخی داده می‌شود غیرقابل‌قبول است که تبدیل به سوال می‌شود به استناد به ماده ۸۳ قانون شوراها وقتی یکی از اعضای شورا سوالی مطرح کند باید ظرف حداکثر ۱۰ روز شهردار در صحن حاضر شود و پاسخ دهد.  تشکری هاشمی گفت: […]

عذرخواهی عضو شورا از ساکنان جنوب تهران؛درخواست تکمیل سیستم فاضلاب محله«صاحب الزمان» 22 اکتبر 2024

عذرخواهی عضو شورا از ساکنان جنوب تهران؛درخواست تکمیل سیستم فاضلاب محله«صاحب الزمان»

اکوایران :‌عضو شورای شهر تهران در ارائه گزارش محله گردی محله «صاحب الزمان» بر ضرورت تکمیل سیستم فاضلاب محله و همچنین تکمیل زیرگذر چهارراه قهوه‌خانه تأکید کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.