چالش تامین لوازم یدکی تاکسی های برقی شهرداری تهران| بحران ارزی در بازار قطعات خودرو
چالش تامین لوازم یدکی تاکسی های برقی شهرداری تهران| بحران ارزی در بازار قطعات خودرو

حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران به بازار گفت: شهرداری تهران برنامه واردات چند هزار دستگاه تاکسی برقی را دارد، قطعات بدنه یا لوازم یدکی آن ها چگونه تامین خواهد شد؟

امید محمدی؛ بازار: ارز، دخالت وزارت صمت و رکود سه چالش اصلی این روزهای بازارهای لوازم یدکی است. افزایش نرخ ارز و رشد تورم نگرانی برای مالکان خودروها در خصوص تامین قطعات و خرید لوازم یدکی ایجاد کرده است. با گذشته دو ماه از سال جاری، وزارت صمت تا کنون ارز مورد نیاز صنایع خودروسازی و تجار لوازم یدکی را اختصاص نداده است. بنابراین پیش بینی می شود که طی روزهای جاری بازار لوازم یدکی نیز دستخوش افزایش قیمت قرار گیرد، برای بررسی این موضوع با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

* در روزهای اخیر با رشد قیمت تایر و روغن موتور در بازار، نگرانی های در خصوص افزایش قیمت لوازم یدکی وجود دارد، آیا قطعات خودرو از ابتدای سال گران تر شدند؟
در حال حاضر بازار لوازم یدکی در رکود شدید قرار دارد، این بازار وضعیت بلاتکلیفی را سپری می کند. در توزیع، خرده فروشی و تامین نیاز مالکان خودروها کمبودی وجود ندارد؛ اگر در این خوزه افزایش قیمتی نیز وجود داشته بسیار کمتر از تورم فعلی است. اما در تولید و واردات لوازم یدکی ابهاماتی وجود دارد که اگر برای آن چاره اندیشی نشود، باید انتظار رشد قیمت را داشت. افزایش نهاده های تولید، دستمزدها و رشد نرخ ارز در تعیین قیمت لوازم یدکی اثر گذار خواهد بود، اما دولتمردان باید اجازه تصمیم گیری و فعالیت به بخش خصوصی برای ساماندهی بازار را دهند.
* شهرداری تهران به دنبال واردات و عرضه تاکسی های برقی به خیایان های پایتخت است، آیا شرایط تامین قطعات این خودروها وجود دارد؟
متاسفانه بازار لوازم یدکی با واردات خودروهای چینی در چالش است؛ زیرا این محصولات پشت درهای بسته و بدون حضور کارشناسان خبره این صنف در مورد ورود محصولات و تامین قطعات تصمیم گیری می شود. در این میان نیز متاسفانه دیواره کوتاه تر از اصناف و اتحادیه ها وجود ندارد، همانطور که اشاره داشتید شهرداری تهران برنامه واردات چند هزار دستگاه تاکسی برقی را دارد. اگر این خودروها که در ناوگان حمل و نقل عمومی در حال تردد خواهند بود، در سطح شهر دچار حادثه شوند؛ قطعات بدنه آن ها چگونه تامین خواهد شد؟ آیا برنامه ای برای تامین خدمات پس از فروش و تهیه قطعات این تاکسی ها در نظر گرفته شده است؟ واردات این خودروها بدون هماهنگی یا مشورت با کارشناسان خبره این صنف بزودی چالش تامین قطعه در بازار ایجاد خواهد کرد.

امروز شاهد واردات خودروهای چینی بدون گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش هستیم

* به خودروهای چینی اشاره داشتید، وضعیت تامین و تهیه لوازم یدکی و قطعات خودروهای چینی در حال حاضر چگونه است؟
وزارت صمت در گذشته به کمک خودروسازان برنامه استقلال این صنعت را دنبال می کرد، اما امروز شاهد واردات خودروهای چینی بدون گارانتی، وارانتی و خدمات پس از فروش هستیم. از متولیان باید سوال کرد که چرا قیمت گیربکس یک خودرو چیینی امروز گران تر از گیربکس خودروهای ژاپنی است که از نظر کیفیت قابل قیاس با یک دیگر نیستند. متاسفانه دسترسی صنف لوازم یدکی دسترسی به قراردادهای خودروسازان و تجار ندارد، نمی دانیم قراردادها از نظر حقوقی جامع و کامل هست یا خیر، بنابراین در اجرا چالش های وجود دارد. در زمانی که هیوندای، کیا و تویوتا به کشور وارد می شد، کمتر معضل تامین و تهیه قطعات برای این خودروها وجود داشت.
* برای حل بحران های فعلی صنف لوازم یدکی وزارت صمت باید چه اقدامی انجام دهد؟
برای ایجاد شفافیت در بازارلوازم یدکی، کیفیت بالا و قیمت مناسب باید فعالان بخش خصوصی تصمیم گیر باشند و دولت در حوزه نظارتی فعالیت داشته باشد. تا زمانی که دولت متولی و متصدی بازار لوازم یدکی باشد، خروجی مناسب نخواهد بود و هزینه ها بسیار بالا است.

وزارت صمت از آبان ماه سال گذشته تا کنون برای صنعت خودرو و بازار لوازم یدکی چالش تخصیص ارز ایجاد کرده است

* علیرغم گذشت دو ماه از سال جاری وزارت صمت تکلیف ارز صنایع خودروسازی را مشخص نکرده است، صنف شما چه چالشی در این مورد دارد؟
وزارت صمت از آبان ماه سال گذشته تا کنون برای صنعت خودرو و بازار لوازم یدکی چالش تخصیص ارز ایجاد کرده است. به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران، اعلام کردم که اگر تامین ارزی برای اشخاص انجام شده آن را باید شفاف اعلام کنند. صنف لوازم یدکی به صورت مستقیم یا یک واسطه با تولیدکنندگان و واردکنندگان حقیقی قطعات خودرو در تماس هستند. با شفافیت برای تامین ارز می توان چالش های فعلی بازار لوازم یدکی را حل کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]