اقساط عجیب وام نهضت ملی مسکن
اقساط عجیب وام نهضت ملی مسکن

جزئیات جدید اقساط وام نهضت ملی مسکن اعلام شد .

به گزارش نبض بازار ، اقساط وام مسکن ملی که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بود تا ۵ میلیون کاهش یافته است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرده است که با پیگیری‌ها برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن، اقساط وام نهضت ملی مسکن به ۵ میلیون تومان رسیده‌ است و قرار بر این شده که اقساط وام نهضت ملی مسکن پلکانی شود ‌و بر این اساس در دو سال ابتدایی بازپرداخت، اقساط حداکثر ماهانه ۵ میلیون تومان است تا در توان متقاضیان نهضت ملی مسکن باشد.

در حالی که قسط ۵ میلیون تومانی از نظر مسئولان و تصمیم‌گیران در دولت، در وسع و توان پرداخت متقاضیان خانه‌های نهضت ملی مسکن است اما عمده متقاضیان این واحدها کارگران با حقوق پایه و دریافتی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هستند و اساسا از ابتدا قرار رییس جمهوری با مردم در زمان انتخابات این بود که این خانه‌های یارانه‌ای بین دهک‌های کم درآمدی توزیع شود. حال سوال این است که کدام کارگر که تحت پوشش نهادهای حمایتی هم قرار ندارد، توان پرداخت قسط ۵ میلیون تومانی که از قضا به صورت پلکانی با نرخ تورم هم افزایش می‌کند را خواهد داشت.   

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون عمران درباره قسط ۵ میلیون تومانی و پیگیری‌ها برای کاهش نرخ سود ۱۸ درصدی تسهیلات نهضت ملی مسکن اظهار داشت: درباره این موضوع که قسط ۵ میلیون تومانی وام نهضت ملی مسکن برای برخی از اقشار قابل پرداخت نیست، هیچ حرفی وجود ندارد و باید درباره این اقشار فکر دیگری کرد. اما باید توجه داشت که این اقساط را از ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان کاهش دادیم.

وی ادامه داد: در بحث تسهیلات مسکن با دو مشکل مواجه بودیم اول اینکه، تسهیلات مسکن به سختی پرداخت می‌شد و مشکل دوم این بود که اقساط همین تسهیلاتی که به سختی به مردم پرداخت می‌شد بالی ۱۰ و ۱۲ میلیون تومان بود. به دلیل تورم و برای اینکه ارقام وام در خانه‌دار شدن مردم اثرگذار باشد، اقساط افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید توجه داشت که رقم وام هم افزایش پیدا کرده و در حالی که در کمتر از ۱۰ میلیون تومان مردم با ۱۰۰ میلیون تومان صاحبخانه می‌شدند امروز رقم وام خرید مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و با ۱۰۰ میلیون تومان هیچ اقدامی در بازار مسکن نمی‌توان انجام داد. قسط این رقم وام با هر دوره بازپرداخت به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد اما آن را به ۵ میلیون تومان کاهش دادیم.

یوسفی افزود: تاکید می‌کنم که پرداخت همین عدد ۵ میلیون تومان قسط برای بسیار از اقشار در کشور مشکل است اما نسبت به وام ۱۰ میلیون تومانی، عدد قابل قبول‌تری است. قرار بر این بود که قسط وام ۱۰ میلیون تومان باشد که ما به این رقم اعتراض کردیم چراکه نه تنها قشر ضعیف بلکه قشر متوسط هم امکان پرداخت آن را نداشتند. سرپرست خانور باید حداقل ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند که بتوانند قسط ۱۰ میلیون تومانی را بپردازد و این اقدام اساسا میسر نبود.

وی ادامه داد: البته برای خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی این رقم قسط باید کاهش پیدا کند فکر دیگری برای آنها داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سود ۱۸ درصدی برای این وام نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و سود کاهش پیدا نکرد، اظهار داشت: در این باره با دو موضوع مواجه هستیم، در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن آمده است که از طریق جمع آوری منابع در صندوق ملی مسکن، نرخ سود وام کاهش پیدا کند و همچنان کاهش نرخ سود را پیگیری می‌کنیم. اما در این شرایط و در واقعیت کشور اگر نرخ سود را از این عدد کاهش دهیم میزان پرداخت تسهیلات کاهش پیدا می‌کند و متقاضی کمتری به وام دسترسی پیدا می‌کنند. مجلس هم با کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن موافق است اما به شرطی که وام به متقاضیان برسد. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]