لزوم بازنگری قوانین برای زنجیره تامین جهانی بعد از جنایات اسرائیل!
لزوم بازنگری قوانین برای زنجیره تامین جهانی بعد از جنایات اسرائیل!

با توجه به چالش های جدید ناشی از تسلیح سازی تجهیزات غیرنظامی، ایجاد مکانیسم امنیتی جدید زنجیره تامین جهانی و همکاری فنی و تدوین مشترک قوانین بین المللی برای تضمین ایمنی و ثبات زنجیره تامین ضروری است.

بازار؛ گروه بین الملل:اخیراً حادثه ای تکان دهنده در لبنان نگرانی های گسترده ای را برانگیخته است. انفجار تصادفی تجهیزات ارتباطی غیرنظامی که منجر به ده‌ها کشته و هزاران زخمی شد، نگرانی‌های عمیقی را در مورد امنیت زنجیره تامین جهانی ایجاد کرده و تناقضات عمیقی را در نظم بین‌المللی کنونی آشکار کرده است.
در این حادثه، وسایل ارتباطی روزمره از راه دور کنترل شدند و به سلاح های مرگبار تبدیل شدند، صحنه ای که به نظر می رسد مستقیماً از یک فیلم علمی تخیلی بیرون آمده است، اما در واقعیت جلوی چشمان ما آشکار شده است. این ما را وادار می کند تا فکر کنیم: در چنین دنیای بسیار به هم پیوسته ای، چگونه امنیت زنجیره های تامین جهانی را تضمین کنیم؟ به چه نوع مفهوم امنیتی نیاز داریم؟
سایت تحلیلی گلوبال تایمز در مقاله ای نوشت: مفاهیم امنیتی سنتی، به ویژه مفهوم امنیت رویارویی گروهی که ایالات متحده و کشورهای غربی پس از پایان جنگ سرد به آن پایبند بودند و همچنین مفهوم امنیت مطلق که توسط ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر دنبال شد، دیگر پاسخگوی نیازهای معاصر نیست. در واقع آنها به یک محرک اصلی برای ناامنی جهانی از جمله بی ثباتی در زنجیره های صنعتی تبدیل شده اند.

امنیت مناسب به جای ایجاد امنیت بر اساس ناامنی دیگران، تضمین می کند که همه کشورها به یک اندازه امنیت دارند. در دنیای جهانی شده امروز، برای اینکه هر ملتی امنیت خود را تضمین کند، باید به فکر امنیت سایر کشورها نیز باشد

زنجیره های تامین جهانی به شدت یکپارچه شده اند و وابستگی متقابل بین کشورها به طور فزاینده ای نزدیک شده است. مشکلات در هر بخشی از زنجیره تامین می تواند امنیت کل سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. در طی زمان، ایالات متحده آمریکا امنیت زنجیره تامین را به عنوان ابزاری ضروری برای حفظ هژمونی جهانی خود می بیند. به نام «امنیت ملی»، چین را به عنوان یک رقیب استراتژیک معرفی کرده است و به طور بی‌اساس تولیدات چینی را سرکوب می‌کند تا توسعه چین را مهار کند.
پس از حادثه لبنان، برخی نیروها و رسانه های غربی از فرصت استفاده کردند و نظریه «تهدید چین» را دامن زدند و برای رویکرد «جدایی» با چین تلاش کردند. گزارش اخیر بلومبرگ با عنوان «انفجار پیجرها نگرانی امنیت زنجیره تامین جهانی را افزایش می دهد» بیان می کند که چین مهاجمان سایبری را از قبل در موقعیتی قرار داده است تا در زمان مناسب، زیرساخت های حیاتی غرب را تخریب کنند. رئیس اداره تحقیقات فدرال امریکا در این گزارش نوشت: برنامه چین این است که ضربات کم به زیرساخت های غیرنظامی وارد کند تا هراس ایجاد کرده و اراده آمریکا برای مقاومت را بشکند.

با توجه به چالش های جدید ناشی از تسلیح سازی تجهیزات غیرنظامی، ما نیاز به ایجاد یک مکانیسم امنیتی جدید زنجیره تامین جهانی، تقویت اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری فنی و تدوین مشترک قوانین بین المللی برای تضمین ایمنی و ثبات زنجیره تامین داریم

در سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا به طور فزاینده‌ای در چرخه روایت «تهدید چین» درگیر شده است. تمرکز بیش از حد بر امنیت، بی‌ثباتی و تکه تکه شدن زنجیره‌های تامین جهانی را تشدید کرده و مانع همکاری بین‌المللی ضروری برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا، درگیری‌های منطقه‌ای و نابرابری درآمدی شده است. با توجه به چالش های جدید ناشی از تسلیح سازی تجهیزات غیرنظامی، ما نیاز به ایجاد یک مکانیسم امنیتی جدید زنجیره تامین جهانی، تقویت اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری فنی و تدوین مشترک قوانین بین المللی برای تضمین ایمنی و ثبات زنجیره تامین داریم.
کشورها باید ارتباطات و همکاری را از طریق نهادهای چندجانبه مانند سازمان ملل تقویت کنند تا به طور جمعی به این نوع جدید تهدید امنیتی رسیدگی کنند. ما به یک پلتفرم فراگیر نیاز داریم که به همه ذینفعان اجازه دهد در وضع قوانین مشارکت کنند. علاوه بر این، ما نیاز به ایجاد یک پلت فرم نظارتی شامل چندین کشور و شرکت برای بهبود ردیابی و نظارت بر قطعات و تجهیزات حیاتی داریم. این مهم نیاز به ابزار فنی و همچنین اعتماد و همکاری همه طرف ها دارد. بسیاری از تهدیدات امنیتی ناشی از درگیری های منطقه ای است. ما باید تنش ها را از طریق کانال های دیپلماتیک کاهش دهیم تا احتمال حملات را کاهش دهیم.
امنیت مناسب به جای ایجاد امنیت بر اساس ناامنی دیگران، تضمین می کند که همه کشورها به یک اندازه امنیت دارند. در دنیای جهانی شده امروز، برای اینکه هر ملتی امنیت خود را تضمین کند، باید به فکر امنیت سایر کشورها نیز باشد.
مفهوم امنیتی مشترک پیشنهادی چین شایسته توجه جدی جامعه بین المللی است و تاکید می کند که امنیت تقسیم ناپذیر است و امنیت یک کشور نباید به قیمت امنیت کشور دیگر تمام شود. تنها با حفظ مشترک امنیت می توانیم به صلح پایدار و رفاه مشترک دست یابیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]