اهمیت ثبات نرخ ارز بر ثبات نرخ کالا
اهمیت ثبات نرخ ارز بر ثبات نرخ کالا

نائب رئیس دوم اتاق اصناف ایران گفت: ما در اتاق اصناف تمایل به ثبات نرخ ارز داریم. این مولفه بسیار مهم است و بر تمامی مولفه‌های دیگر زنجیره تامین تا توزیع از جمله قیمت نهایی کالا نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش بازار، هادی طالبی در گفت و گویی بیان کرد: شوک‌های ناگهانی بر نمودار قیمت ارز به ویژه دلار، موجب شوک قیمتی بر مواد اولیه، تولید و فروش می‌شود و حتی مصرف کنندگان نهایی را در تصمیم گیری به خرید کالا، سردرگم می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، افزایش‌های ناگهانی نرخ ارز باعث ضرر و زیان زیادی بر فعالان اقتصادی می‌شود. تولیدکنندگان سفارشی را با یک نرخ ارز، نهایی می‌کنند اما با شوکی که بر قیمت مواد اولیه وارداتی وارد می‌شود، قیمت تولید نیز بالا می‌رود. طبیعی است که این امر تولید را از توجیه می‌اندازد و موجب اختلافاتی بین تولیدکننده و سفارش دهنده می‌شود.

نائب رئیس دوم اتاق اصناف ایران همچنین گفت: از سوی دیگر ما نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم که ثبات نرخ ارز یکی از عوامل تشویق کننده سرمایه گذاران خارجی خواهد بود.

طالبی بیان کرد: لذا اگر دولت و بانک مرکزی بتوانند برای مدتی نرخ ارز را ثابت نگهدارند زنجیره تامین تا توزیع با خیالی آسوده‌تر کار می‌کنند، احتمال افزایش سرمایه گذاران خارجی بیشتر می شود و مصرف‌کنندگان نهایی نیز می‎توانند برای خرید محصول برنامه‌ریزی کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]