بانک مرکزی ضربه گیر حباب سکه/ پلمپ سکه هیچ قانونی ندارد/ مردم هیجانی خرید و فروش نکنند
بانک مرکزی ضربه گیر حباب سکه/ پلمپ سکه هیچ قانونی ندارد/ مردم هیجانی خرید و فروش نکنند

کشتی آرای عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف با بیان اینکه اگر حراج سکه بانک مرکزی نبود الان باید شاهد حباب ۱۰ میلیونی سکه می بودیم گفت: مردم در هیجانات خرید و فروش طلا نکنند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: اوج حساسیت های سیاسی در یک ماه گذشته باعث شده تا بازار طلا در تلاطم شدیدی قرار بگیرد و حتی خبره ترین و فعالان بازار نیز از پیش بینی آینده بازار عاجز باشند.

برخی از فعالان بازار معتقد هستند که هر بار که بازارهای جهانی روند صعودی خود را در پیش گرفت، نرخ ارز در ثبات قیمتی بود و هر بار که نرخ دلار و ارزهای معتبر روند صعودی به خود گرفت بازار جهانی طلا یک ریزش قیمتی را تجربه کرد.

بازار جهانی طلا (اونس) در هفته‌های گذشته تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو آمریکا و کاهش نرخ بهره بانکی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. این افزایش با خبر احتمال حمله ایران به اسرائیل تشدید شد اما با گذشت چند روز از حمله و عدم پاسخ اسرائیل، شاهد کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بودیم.

آگاهان بازار طلا می گویند: چنانچه بازار جهانی طلا و بازار ارز همسو با یکدیگر افزایش قیمت را تجربه می کردند الان باید شاهد یک قیمت نجومی برای انواع مسکوکات و طلای ساخته شده و حتی آب شده می بودیم.

هر چند برخی نیز معتقد هستند که بانک مرکزی در این روزهای پر تلاطم با حراج سکه نقش یک ضربه گیر را بازی کرد. اما این اقدام نیز ایراداتی داشت که نباید از آن غافل بود.

البته وجود سکه های غیر بانکی در بازار طلا دیگر ایرادی است که باید از بانک مرکزی در این سال ها گرفت چرا که بسیاری از متقاضیان سکه معتقد هستند که علیرغم پلمپ سکه باز هم در هنگام فروش سکه با پاسخ فروشندگان مبنی بر اینکه سکه غیر بانکی است مواجه می شوند.

پلمپ سکه یک اقدام نوآورانه بود که از سوی برخی همکاران ابداع شد و آرام آرام این موضوع در بازار طلا و سکه همه گیر شد

«محمد کشتی آرای» عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در پاسخ به این پرسش که چه تحلیلی می توان از این روزهای بازار طلا ارائه کرد و اینکه چرا همچنان وجود سکه های غیر بانکی علیرغم پلمپ سکه مردم را دچار مشکل کرده است؟ گفت: اولا که باید اذعان کنم که پلمپ سکه یک اقدام نوآورانه بود که از سوی برخی همکاران ابداع شد و آرام آرام این موضوع در بازار طلا و سکه همه گیر شد.

او ادامه داد: باید تاکید کنم که پلمپ سکه هیچ قانونی ندارد. بانک مرکزی باید همانطور که اقداماتی انجام داده است که به راحتی اسکناس تقلبی را می توان تشخیص داد برای انواع مسکوکات نیز این موضوع را پیگیری و اجرایی کند. به هر حال تشخیص بانکی و غیر بانکی بودن سکه توسط فعالان بازار راحت است اما مشتریان و مردم عادی از این موضوع رنج می برند و متضرر می شوند.

اگر چنانچه بانک مرکزی حراج سکه طلا را که روزهای دوشنبه انجام می‌دهد، انجام نمی‌داد بدون شک حباب سکه بهار آزادی امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسید

کشتی آرای با بیان اینکه بازار طلا بعد از هیجانات هفته گذشته دو روز است که به آرامش رسیده است گفت: اگر چنانچه بانک مرکزی حراج سکه طلا را که روزهای دوشنبه انجام می‌دهد، انجام نمی‌داد بدون شک حباب سکه بهار آزادی امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌رسید.

او تاکید کرد: به هر حال وقتی در حراجی سکه به افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند تنها ۵ عدد سکه به فروش می‌رسد این افراد سکه بهار آزادی را وارد بازار نمی‌کنند. اگر به عنوان مثال این فروش آزاد و به تعداد مثلا ۱۰۰ عدد یا ۵۰ عدد بود قطعا تعدادی از این سکه‌ها نیز وارد بازار می‌شد و می‌توانست پاسخگوی تقاضا و متعادل کردن بازار به لحاظ عرضه و تقاضا باشد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نمی‌توانید توصیه‌ای به بانک مرکزی در این خصوص ارائه کنید که بانک مرکزی بتواند تغییر رویه بدهد؟ گفت: بانک مرکزی سیاست‌های پولی خود را دنبال می‌کند و نمی‌توان توصیه‌ای در این خصوص ارائه کرد چرا که هر پیشنهادی از سوی ما می‌تواند غیرحرفه‌ای باشد. اما قطعا بانک مرکزی می تواند از مسیر کارشناسی اقدامات خود را تغییر دهد و به نفع مردم و صنف طلا و جواهر فعالیت کند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضار حباب سکه به حدود ۸.۸ میلیون تومان رسیده و اگر حراج سکه از سوی بانک مرکزی نبود این حباب از مرز ۱۰ میلیون تومان هم عبور می‌کرد.

کشتی آرای با اشاره به اینکه با نوسانات نرخ ارز که تحت تاثیر هیجانات بود قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت در حالیکه اونس جهانی ثبات قیمتی داشت گفت: قیمت طلا و سکه تحت تاثیر بازار ارز و افزایش نرخ ارز، به شدت هیجانی شد به طوریکه در هفته گذشته شاهد افزایش قیمت سکه به میزان یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بودیم.

او افزود: این افزایش قیمت در حقیقت افزایش حباب سکه بود که نشان دهنده هیجانات سیاسی بود. اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قیمت اونس جهانی امروز نسبت به روز پنج شنبه ۱۰ دلار و نرخ ارز هم نسبت به روز پنج شنبه و بعد از بیانات مقام معظم رهبری کاهش داشته است و همین موارد می‌تواند موجبات آرامش در بازار طلا و سکه را فراهم کرده باشد.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که آیا هیجانات بازار طلا فروکش کرد؟ گفت: در چهار هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا به ۲۶۸۰ دلار رسید که این رقم در نوع خود بی سابقه بود. به هر حال مسائل اقتصادی امریکا و کاهش نرخ بهره بانکی از یک سو و مسائل خاورمیانه از سوی دیگر باعث این رشد قیمت شد.

او ادامه داد: اما در دو هفته اخیر قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۳۰ دلار کاهش به ۲۶۵۰ دلار در هر اونس رسید و در نوسان قرار گرفت. در همان روزهایی که اونس جهانی طلا روند صعودی داشت نرخ ارز در بازار آزاد تهران دارای ثبات بود؛ بنابراین در همان روزها عامل تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، اونس جهانی بود. اما بعد از اینکه تنش‌های خاورمیانه آغاز شد ارز نوسان پیدا کرد و اونس جهانی افت قیمت نشان داد.

هر چقدر شاهد کاهش هیجانات سیاسی باشیم به همان میزان هم قیمت طلا و سکه کاهش می‌یابد

عضو هیات رئیسه کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران تاکید کرد: به هر حال هر دو عامل مورد اشاره (اونس جهانی و نرخ ارز) که می‌توانند بر بازار طلا و سکه تاثیر بگذارند امروز روند نزولی داشته اند. هر چقدر شاهد کاهش هیجانات سیاسی باشیم به همان میزان هم قیمت طلا و سکه کاهش می‌یابد.

در مواقعی که قیمت‌ها هیجانی است هم خرید طلا و سکه و هم فروش آن توصیه نمی‌شود. همواره در آرامش است که می‌توان اقدام به خرید و فروش مسکوکات و طلا کرد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از آینده بازار طلا و سکه تحلیلی مشخص ارائه کرد؟ گفت: هیچ کارشناسی نمی‌تواند تحلیلی ارائه کند که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. اما یک توصیه نسبی را همواره مطرح می‌کنیم. در مواقعی که قیمت‌ها هیجانی است هم خرید طلا و سکه و هم فروش آن توصیه نمی‌شود. همواره در آرامش است که می‌توان اقدام به خرید و فروش مسکوکات و طلا کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]