ترخیص کالا و چالش های آن
ترخیص کالا و چالش های آن
فرآیند ترخیص کالا یکی از مهم ترین مراحلی است که در آخرین مرحله از فرآیند واردات کالا انجام میشود.

فرآیند ترخیص کالا یکی از مهم ترین مراحلی است که در آخرین مرحله از فرآیند واردات کالا انجام میشود. همه بازرگانان میدانند که پس از ثبت سفارش و وارد کردن کالا به گمرک کشور، باید فرآیند ترخیص کالا را از گمرک کشور انجام داد. در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ترخیص کالا چیست و چه مراحلی دارد.

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا به فرآیند آزادسازی کالا از گمرک گفته میشود. پس از آنکه کالا روال قانونی خود را طی کرده و وارد گمرک کشور میشود، فرآیند ترخیص آن انجام میشود. این مراحل باید توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی او انجام میشود. در این فرآیند اسناد مختلف و مورد نیاز گمرک توسط صاحب کالا تحویل داده شده و پس از طی شدن روال قانونی و تکمیل پرداختی ها، کالا از انبار گمرک خارج میشود. بطور کلی میتوان گفت که فرآیند ترخیص کالا شامل سه مرحله اصلی ثبت سفارش، ارائه مدارک و پرداخت هزینه ها و در نهایت دریافت مجوز ترخیص کالا میباشد.

هدف از ایجاد فرآیند ترخیص کالا

هدف اصلی از ایجاد این مراحل، اطمینان از مطابقت کالاها با قوانین گمرکی کشور و همینطور پرداخت هزینه های مربوطه است. ترخیص از گمرک به تامین زنجیره کالاها کمک کرده و میتوان گفت که یکی از پیش نیاز های اصلی برای واردات و صادرات کالا میباشد.

با توجه به حساسیت و اهمیت بالای این فرآیند، فردی که قصد دارد فرآیند ترخیص را تکمیل کند باید اطلاعات کافی در خصوص قوانین و مقررات و همینطور جدیدترین اطلاعیه های گمرکی داشته باشد. اگر ترخیص کننده اطلاعات کافی و بروز نداشته باشد، خسارات سنگین و جبران ناپذیری به صاحب کالا وارد خواهد شد.

مراحل ترخیص کالا

ترخیص از گمرک شامل مراحل مختلفی است که میتواند بر اساس صدور و یا ورود کالا متفاوت باشد. اما بطورکلی میتوان مراحل زیر را برای تکمیل فرآیند ترخیص در نظر گرفت:

  1. دریافت ترخیصیه و قبض انبار
  2. ثبت اظهارنامه در سامانه EPL
  3. دریافت کوتاژ و تعیین مسیر گمرکی
  4. ارزیابی و بررسی کالا
  5. اخذ مجوز های استاندارد و …
  6. کارشناسی کالا توسط کارشناس گمرک
  7. پرداخت هزینه های گمرکی
  8. دریافت مجوز بارگیری و تسویه انبارداری
  9. خروج کالا از انبار گمرک

حساسیت ها و پیچیدگی های فرآیند ترخیص کالا از گمرک

همانطور که بالاتر اشاره کردیم فرآیند ترخیص از گمرک یک فرآیند پیچیده بوده که نیاز به اطلاعات بروز دارد. برای تکمیل فرآیند نیاز است که اطلاعات دقیقی در خصوص قوانین گمرکی، هزینه ها و اسناد و مدارک در دسترس باشد. نکته مهم این است که قوانین گمرکی ایران با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم های انجام شده بصورت مداوم در حال تغییر و بروزرسانی است. همین موضوع سبب میشود تا افرادی به نام ترخیص کار گمرک در این مسیر قرار بگیرند که بصورت تخصصی فرآیند ترخیص را برای صاحبین کالا انجام میدهند.

چالش های ترخیص کالا

تعیین مسیر گمرکی به چه معناست؟

در بخش های بالاتر تعیین مسیر گمرکی را بعنوان یکی از مراحل ترخیص کالا در نظر گرفتیم. تعیین مسیر یکی از اصلی ترین مراحلی است که توسط کنترل کننده های گمرکی انجام میشود. کنترل کننده گمرک با بررسی کالا و همینطور اسناد و مجوز ها، کالا را در یکی از سه مسیر گمرکی قرار میدهد. سه مسیر گمرکی عبارت است از مسیر سبز، مسیر زرد و مسیر قرمز.

مسیر سبز گمرکی

اسناد و کالاهایی که در مسیر سبز قرار میگیرند به صورت اجمالی بررسی شده و کمترین تمرکز را طلب میکنند. کالاهای این مسیر کمترین ریسک واردات را داشته و بدون ارزیابی اسنادی یا فیزیکی فرآیند ترخیص آنها صورت میگیرد. کالاهایی که مشمول استاندارد های اجباری نیستند در این مسیر قرار میگیرند.

مسیر زرد گمرکی

اسناد و اظهارنامه موجود در مسیر زرد با دقت بیشتری بررسی شده اما کالاها نیاز به ارزیابی فیزیکی ندارند. بطور معمول کالاهایی که نیاز به دریافت مجوز های خاص مانند مجوز وزارت بهداشت و یا سازمان استاندارد دارند در این مسیر قرار میگیرند.

مسیر قرمز

اسناد و اظهارنامه قرار گرفته در این مسیر با دقت بررسی شده و بازرسی فیزیکی کالا نیز صورت میپذیرد. بطور معمول کالاهایی با ریسک بالا در این مسیر گمرکی قرار میگیرند.

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کار فردی است که بصورت تخصصی فرآیند ترخیص هر نوع کالایی را از گمرک انجام میدهد. این افراد با داشتن تجربه و سابقه در این زمینه و همینطور اطلاعات دقیق و کامل میتوانند کالا را بدون هیچ مشکلی از گمرک ترخیص کرده و از ایجاد ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کنند.

در ترخیص کالا ضرر نکنید!!

همانطور که گفتیم فرآیند ترخیص کالا یک فرآیند زمانبر بوده که نیاز به دانش و اطلاعات بروز دارد. در صورتی که فرآیند ترخیص بدون دانش کافی صورت بگیرد، خسارات و هزینه های جبران ناپذیری به صاحب کالا وارد میشود. به همین دلیل کارشناسان گمرکی توصیه میکنند که برای فرآیند ترخیص کالا از گمرک، از ترخیص کاران گمرک کمک گرفته شود. ترخیص کار گمرک با دانش و مهارت کافی در این زمینه میتواند کالای بازرگانان را در سریعترین زمان ممکن و بدون ایجاد خسارت ترخیص کند.

شرکت بازرگانی و ترخیص کالا آریاناجم با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه واردات و ترخیص کالا از گمرک، یکی از انتخاب های مناسب برای بازرگانان میباشد. این شرکت با داشتن تیمی با تجربه و متخصص، فرآیند واردات کالا، ترخیص کالا و همینطور تخصیص ارز برای واردات را برای بازرگانان انجام میدهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]