ماجرای تخلیه مستأجران مجری معروف| خدمات املاکی در لابی ساختمان های منطقه ۲۲| افزایش متری فروشی
ماجرای تخلیه مستأجران مجری معروف| خدمات املاکی در لابی ساختمان های منطقه ۲۲| افزایش متری فروشی

بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در لابی ساختمان های منطقه ۲۲ تهران خدمات مشاور املاک داده می شود گفت: مستأجران نباید تنها به اینکه فرد وکالت دارد به آن اعتماد کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: داوود بیگی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا تخلف برخی بازرسان اتحادیه املاک را در برخورد با بنگاه های غیر مجاز و بدون جواز را تایید می کند؟ گفت: در اتحادیه املاک تهران بیش از ۴۰۰ بازرس فعالیت دارند که از این تعداد ۶ نفر رسمی هستند. مابقی مشاوران املاکی هستند که به صورت افتخاری با بنگاه های املاک غیرمجاز برخورد می کنند.

وی با تایید تخلف برخی بازرسان، ادامه داد: باید بپذیریم تا وقتی سیستم کاغذی باشد، تخلف صورت می گیرد. اما اگر کشف تخلف سیستمی شود شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. اول اینکه زحمت بازرس هدر نمی رود. ضمن اینکه مسیر برخورد با بنگاه املاک متخلف که فرار مالیاتی دارد قانونی می شود.

بیگی نژاد با یادآوری اینکه می‌توانیم در این حوزه آمارسازی کنیم، گفت: بخش عظیمی از مشاوران املاک فعال در تهران مجوز ندارند. وقتی اینها مجوز ندارند، حاکمیت از گردش مالی بی نصیب می شود بنابراین متاسفانه آمارهای متعددی در این باره ارائه می شود. یعنی اینکه این تعداد را شاید ۲۵۰۰ و از سوی فرد دیگری ۲۷۰۰ مشاور املاک شنیده شود. حتی یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی چندی قبل اعلام کرد که ۵۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران داریم.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه معتقدم بیش از ۲۵۰۰ واحد املاک فاقد پروانه در تهران داریم، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار بنگاه مشاور املاک مجوزدار در ۲۰ منطقه تهران داریم.

در اتحادیه مشاوران املاک کمیسیون بازرسی داریم که اوایل امسال از آنها آمار تخلفات بازرسان را درخواست کرده ایم که هنوز گزارش مربوطه را به ما نداده اند

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال در خصوص تعداد بازرسان متخلف گفت: در اتحادیه مشاوران املاک کمیسیون بازرسی داریم که اوایل امسال از آنها آمار تخلفات بازرسان را درخواست کرده ایم که هنوز گزارش مربوطه را به ما نداده اند.

وی با یادآوری اینکه انتخاب بازرس باید بر اساس تایید هیئت مدیره اتحادیه باشد که الان اینگونه نیست، تاکید کرد: زمانی که دریافت مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها انجام می‌شود برخی از افراد نیازی به دریافت مجوز نمی‌بینند و امروز ۱۲ هزار مشاوره املاک در ۲۰ منطقه تهران به طور مجاز در حال فعالیت هستند. بیشترین بنگاه املاک غیرمجاز تهران در مناطق ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ هستند.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود این که وکیل حدود اختیارات دارد چرا مشاوران املاک به انعقاد قرارداد اجاره برای مستأجران اقدام کردند و اخیرا نیز مجری معروف صدا و سیما مجبور شد تا تخلیه مستاجران را از یک واحد مسکونی بگیرد؟ گفت: به هر حال متن وکالت‌نامه در رابطه با این موضوع بسیار مهم است. باید دید آیا وکیل، مجوز امضای قرارداد با مستأجران را داشته است یا خیر؟

وی افزود: مستأجران نباید با وکیل مالک به تصور اینکه وکالت نامه جامع است قرارداد امضا کنند و لازم است متن وکالت‌نامه را با دقت رویت کنند. اینکه اختیارات وکیل با اقدام وی در امضای قرارداد اجاره متناسب نباشد از نظر دادگاه قابل استناد نیست.

بیگی نژاد ادامه داد: ممکن است وکیل فقط حق اجاره را داشته و حق دریافت اجاره نامه را نداشته باشد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تکلیف مستأجران مجری معروف که حکم تخلیه املاک خود را گرفته است نیز گفت: مستاجر از کسی که خودش را محق امضای قرارداد و دریافت اجاره دانسته باید شکایت کند.

وی ادامه داد: در این موضوع حکم تخلیه از سوی مقام قضایی و با بررسی پرونده صادر شده است.

بیگی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با وجود این حدود اختیارات وکیل چرا مشاوران املاک به انعقاد قرارداد اجاره برای مستأجران اقدام کردند، تاکید کرد: اگر مشاور املاک این قراردادها را منعقد کردند تخلف است اما ممکن است این قراردادها از طریق سامانه‌های موازی یا خارج از مشاوره املاک منعقد شده‌ باشد.

براساس قوانین کشور اتباع خارجی حق مالکیت ندارند

وی درباره حضور قابل توجه اتباع خارجی به ویژه افغان در بازار مسکن اظهار داشت: براساس قوانین کشور اتباع خارجی حق مالکیت ندارند اما امروز جمعیت قابل توجهی اتباع خارجی را در لایه‌های مختلف کشور می‌بینم که این اتباع خارجی از دو طریق معاملات مسکن را انجام می‌دهند. اتباع با واسطه که ایرانی است ملک خریداری می‌کنند و دیده شده که برخی از افغان‌ها که همسر ایرانی دارند به نام همسر ایرانی خود ملک خریداری می‌کنند.

بیگی نژاد ادامه داد: راهکار دوم که اتباع خارجی و افغان ها از آن استفاده می‌کنند این است که نسبت به ثبت شرکت اقدام می‌کنند و از طریق شرکت و از جایگاه شخص حقوقی دارایی خریداری و از این طریق امکان مالکیت را پیدا می‌کنند.

با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم شاهد پدیده فروش متری هستیم و یکسری از شرکت‌های ساختمان‌سازی و شرکت‌های تعاونی نسبت به فروش متری اقدام می‌کنند

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک از افزایش فروش متری مسکن در تهران به ویژه منطقه ۲۲ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم شاهد پدیده فروش متری هستیم و یکسری از شرکت‌های ساختمان‌سازی و شرکت‌های تعاونی نسبت به فروش متری اقدام می‌کنند و هر میزان متراژ را به متقاضایان می‌فروشند بنابراین چند نفر صاحب یک واحد می‌شوند.

وی ادامه داد: البته فروش متری منع قانونی ندارد و بیشترین متری فروشی در منطقه ۲۲ انجام می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]