دولت زیرساخت‌های لازم را برای حضور بخش خصوصی در آفریقا فراهم کند
دولت زیرساخت‌های لازم را برای حضور بخش خصوصی در آفریقا فراهم کند

سفیر ایران در گینه معتقد است: با وجود کاهش توان رقابتی تجار ایرانی بر اثر تحریم، همچنان فرصت‌های خوبی برای حضور آنها در بازار گینه وجود دارد.

به گزارش بازار، جمشید پرویزی سفیر جدید ایران در گینه با تاکید بر لزوم توجه به بازارهای آفریقایی، گفت: عمده فرصت‌های تجاری برای ورود تاجران و صادرکنندگان ایرانی در گینه مربوط به حوزه‌های اقتصادی خرد است و نباید در این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کلان رفت.

پرویزی در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در گینه، افزود: غرب افریقا عقب افتاده‌ترین کشورهای افریقایی را در خود جای داده که با فقر ساختاری مواجه هستند. فرهنگ غالب در این کشورها سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و فساد اداری در این کشورها گسترده است؛ اما در کشوری مانند گینه تورم در حال کاهش و درامدسرانه در حال افزایش است که ناشی از درآمد معادن این کشور است.

او با بیان اینکه افزایش درآمد سرانه در گینه، پتانسیل خوبی برای ورود تجار ایرانی فراهم کرده است، گفت: لازمه ورود تجاری ایرانی به بازار گینه این است که توان رقابت خود را ارتفا دهند. هرچند با توجه به تحریم‌ها، تجار ما با ۳۰ درصد بخت کمتر توان رقابت دارند؛ اما باز هم من معتقدم همچنان فرصت‌های زیادی وجود دارد و معقول است که وارد بازار گینه شویم.

سفیر جدید ایران در گینه، ادامه داد: بسترهای خاص برای ورود تجار ما وجود دارد که خارج از صنایع و سرمایه‌گذاری‌های کلان است. مثلاً سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شهری و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، آب و فاصلاب، حمل و نقل و جاده سازی، کشت فراسرزمینی از جمله بسترهایی هستند که برای ورود بخش خدمات فنی و مهندسی ایران فراهم است.

او تاکید کرد: اگر فرصتی وجود دارد باید برای ورود بخش خصوصی مهیا شود. بخش دولتی باید پای خود را از تجارت بیرون بکشد؛ در غیر این صورت هم فرصت‌ها را از بین می‌برد هم بخش خصوصی را زمینگیر می‌کند. ما در سفارت ایران با حمایت میدانی، ارائه اطلاعات، معرفی به تجار و از فعالان اقتصادی حمایت می‌کنیم.

به گفته او یکی از الزامات تجارت با گینه، تاسیس یک شعبه از شرکت تجاری در این کشور و استقرار کامل محیطی است.

او تاکید کرد: سفارت ایران در گینه، اطلاعات کامل تجار و مناقصات تجاری و نمایشگاه ها و حتی مترجم در اختیار فعالین اقتصادی در گینه قرار خواهد داد.

پرویزی با بیان اینکه در دوره مسئولیت خود ارتباط با دستگاه های متناظر گینه از جمله اتاق بازرگانی گینه را تقویت خواهد کرد، گفت: تلاش می‌کنیم وبینارهای تخصصی با حضور تجار دو کشور با همکاری معاونت بین الملل اتاق ایران برگزار کنیم.

نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین الملل اتاق ایران نیز در این همایش بیان کرد: انتظار از سفارت ایران در گینه این است که تسهیل گر حضور تجار در این کشور باشد.

او با اشاره به منابع غنی معدنی و کشاورزی به عنوان ویژگی‌های اصلی اقتصاد گینه گفت: قرار است اتاق ایران فعالیت‌هایی را برای معرفی پتانسیل‌های دو کشور با همراهی اتاق گینه، تشکل‌ها، فعالان اقتصادی و سفارت‌های دو کشور انجام دهد.

خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، شیلات و آبزیان، معدن، کشت فراسرزمینی و تأمین نهاده‌های دامی از جمله زمینه‌های اقتصادی برای همکاری تجار دو کشور بود که اسدی به آنها اشاره کرد.

مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا هم در این همایش با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل کشور رکود در تولید است گفت: باید برای کالاهایی که تولید می‌کنیم بازار ایجاد کنیم؛ به ویژه اینکه کالاهای تولیدی ما از نظر قیمت و کیفیت در آفریقا رقابتی محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه گردش مالی در افریقا بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد دلار در سال است بیان کرد: سهم ایران از این میزان تنها یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

لیلا باغبان، سرپرست اداره آفریقا سازمان توسعه تجارت نیز در این همایش با تاکید بر اینکه آفریقا قاره فرصت‌ها برای ایران است افزود: حضور کشورهای غربی یا هند و چین در گینه مانع حضور شرکت‌های ایرانی نیست چرا که جای کار زیاد است و این کشورها تنها ۲۰ درصد نیازهای گینه را رفع کرده‌اند.

او ادامه داد: در کشوری مانند گینه می‌توان از حوزه‌های آموزشی تا سایر حوزه‌ها مانند تأمین زیرساخت‌های راه و بهداشت و درمان، لوازم مصرفی پزشکی مثل سرنگ، پاپوش پلاستیکی و دمپایی، تجهیزات کشاورزی و درمانی دام سرمایه‌گذاری کرد.

او از سفارت ایران در گینه درخواست کرد: لیست رویدادهای تجاری بین‌المللی و تازه‌ترین اطلاعات مربوط به پروژه‌ها و مناقصه‌ها در این کشور را در اختیار تاجرین قرار دهد و همچنین تردد تجار به این کشور را تسهیل کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]