بیمه مسئولیت را بهتر بشناسید / پرداخت خسارت چگونه است؟
بیمه مسئولیت را بهتر بشناسید / پرداخت خسارت چگونه است؟

بیمه مسئولیت متناسب با حرفه و شغل هر مسئولیت است و فرد شغلی خود را با خرید بیمه‌نامه، تحت پوشش قرار خواهد داد.

بیمه مسئولیت قراردادی بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است که در طی این قرار داد بیمه‌گذار متعهد می‌شود تا در صورت بروز خسارت در حین کار و انجام مسئولیت شغلی به زیان دیده جبران کند. در این نوع بیمه شخص می‌تواند متناسب با حرفه و شغل خود مسئولیت  شغلی خود را با خرید بیمه‌نامه تحت پوشش قرار دهد.

 بیمه مسئولیت در بسته‌های متنوع  است که در صورت بروز حوادث شغلی و جبران هزینه‌های مالی و جانی بدون ایجاد درگیری و رفتن به مراجع قضایی حل و فصل شوند. به مراتب اگر در شغلی پرخطر مشغول فعالیت هستید و بیم خسارت جانی و مالی در شغلتان پیش‌بینی می‌شود بهتر آن است که با داشتن بیمه از بروز خسارات جبران ناپذیر آینده پیشگیری کنید. در ادامه انواع بیمه مسئولیت را بررسی می‌کنیم.

بیمه-مسولیت

بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در رابطه با کارکنان

این بیمه‌نامه مسئولیت مدنی بیمه‌گذار و یا نمایندگان اجرایی او در قبال صدمات بدنی (جراحت، اعتبار و هزینه‌های پزشکی) که به دلیل وقوع حادثه در محل کار (محل فعالیت) به کارکنان وارد می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

بیمه مسئولیت مدنی عمومی

این بیمه خسارات بدنی و مالی را که در حین انجام فعالیت بیمه‌گذار به اشخاص ثالث وارد می‌شود و ناشی از مسئولیت مدنی یا حرفه‌ای بیمه‌گذار است، پوشش می‌دهد. به‌عنوان مثال، بیمه مسئولیت مدیر/هیئت‌مدیره مجتمع‌های مسکونی یا اداری در قبال ساکنان، مراجعین و اشخاص ثالث و غیره.

بیمه مسئولیت مدنی حرفه‌ای

این بیمه مسئولیت مدنی اشخاص حقیقی و حقوقوقی را که ناشی از فعالیت حرفه‌ای آنان در قبال دریافت خدمات از سوی افراد سوم است، پوشش می‌دهد. به‌عنوان مثال، بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران و غیره

 

بیمه-مسولیت3بیمه مسئولیت را بهتر بشناسید / پرداخت خسارت چگونه است؟

بیمه مسئولیت قراردادی

به طور کلی، دو طرف قرارداد سعی می کنند به خوبی به تعهدات خود عمل کنند اما گاهی اوقات ممکن است پول از یک طرف قرارداد سر بخورد. این بیمه خسارات مالی ناشی از مسئولیت قراردادی بیمه شده در قبال طرف دیگر قرارداد را پوشش می دهد. این نوع بیمه انواع قراردادهای حمل و نقل داخلی و بین المللی به گیرنده کالا و بیمه مسئولیت موجر در قبال مستاجر و … را پوشش می دهد.

 

این بیمه خسارات مالی یا جسمی ناشی از نقص در کالاهای ساخته شده و فروخته شده (استاندارد) به مصرف کنندگان و اشخاص ثالث ناشی از مسئولیت مدنی بیمه گذار را پوشش می دهد.

این نوع بیمه در دو بخش (خدمات گارانتی) و (مسئولیت محصول) بیمه مانند بیمه مسئولیت تولیدکنندگان تجهیزات فیزیوتراپی ارائه می شود.

نحوه پرداخت خسارت

بیمه‌گذار موظف است به محض اطلاع از هر گونه ادعا علیه خود، جهت دریافت خسارت بیمه مسئولیت بلافاصله و حداکثر ظرف مدت ۵ روز به صورت کتبی بیمه‌گذار را مطلع نموده تا بیمه‌گر اقدام به تشکیل پرونده خسارت نماید. سپس با توجه به رشته بیمه‌ای اسناد و مدارک مورد نیاز توسط بیمه‌گر درخواست می‌شود.

با توجه به اینکه در بیمه‌های مسئولیت، بخش اعظم تعهدات، خسارت‌های جانی است؛ اسناد و مدارک مورد نیاز در تمامی رشته‌ها به شرح زیر است: ادعای خسارت زیان‌دیده ، مدارک بالینی و درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، نظریه پزشکی قانونی، گزارش بازرس حوادث کارو….

مشروط به داشتن دوربین مدار بسته و داشتن نگهبان و ثبت ورود و خروج خودروها به صورت کامپیوتری افرادی که در تعمیرگاه ها و پارکینگ ها مشغول فعالیت هستند امکان انجام بیمه مسئولیت وجود خواهد داشت.

آیا کارگران زیر سن قانونی میتوانند بیمه مسئولیت شوند؟

در خصوص کارگران غیر قانونی دو بازه سنی داریم زیر ۱۵سال و بین ۱۵ تا ۱۸ سال. افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال در بیمه مسئولیت پوشش دارد به شرطی که برای ان فعالیت شغلی توسط مراجع ذیصلاح تائید شود. اما کارگر زیر ۱۵ سال تحت هیچ شرایطی توسط بیمه مسئولیت مدنی حمایت نمی‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]