چراغ طلافروشی های اصفهان روشن شد| نبود زیرساخت کافی برای مالیات طلا
چراغ طلافروشی های اصفهان روشن شد| نبود زیرساخت کافی برای مالیات طلا

اصفهان- شایعه اخذ مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا موجی از نارضایتی را در بین طلا فروشان ایجاد کرد؛اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است اما طلافروشان هنوز دغدغه های بسیاری دارند که باید رفع شود.

عارف اصفهانی؛ بازار: دی ماه بود که سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین با توجه به قانون تسهیل تکالیف مودیان؛ اطلاعیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، تمام اشخاص حقیقی صاحبان صنوف، از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع یک یا دو از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.
بر اساس این قانون که همه کسبه در آن برابر بودند؛ باید معاملات صاحبان اصناف شفاف می شد و صنف طلا و جواهر نیز از این قاعده مستثنی نبودند. طبق قانون باید طلافروشان نیز اقدام به ثبت و صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مذکور می کردند.
در این میان در بند مربوط به فروش طلا نیز بر الزام صدور صورتحساب طلافروشان تاکید شده بود که عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء ۴ بند «ب» ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مشمول الزام صدور صورتحساب در سامانه مودیان هستند. عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص حقیقی دارای صنوف به شرح فوق، مشمول جرائم و ضمانت اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.
این اطلاعیه اما مورد نارضایتی کسبه بازار طلای اصفهان شد.

چراغ طلا فروشی ها روشن شد اما …..
حالا حدود ۱۵ روزی است که بار دیگر چراغ ویترین ها در بازار طلا روشن شده و برق طلا، بازار هنر را روشن کرده است؛ یکی از بازاریان که ید طولایی در این حوزه دارد به خبرنگار بازار می گوید: ما نمی توانیم تمام دار و ندارمان را روی دایره بریزیم. اسناد و مدارک و دارایی که هر کدام از ما داریم بسته به اینکه به ما ارث رسیده باشد و یا قرضی باشد و یا به شکل دیگری به دست ما رسیده باشد محرمانه بوده و اگر بخواهیم شفافیت کامل داشته باشیم ممکن است امنیتمان در معرض خطر قرار بگیرد.
یکی دیگر از فروشندگان طلا نیز که ترجیح می دهد نامی از او فاش نشود به خبرنگار بازار می گوید: بسیاری از فروشندگان طلا چندین نسل در این حرفه بوده اند و اگر بخواهند به کسبه بازار سخت بگیرند نه کار پیش می رود نه می توانیم کار کنیم؛ بازار طلا یکی از پایه های اقتصاد اصفهان است.

یکی از طلافروشان اصفهان: بازار راکد است و بسیاری از طلا فروشان حتی در مناسبت ها هم دیگر فروش آنچنانی ندارند و این رکود باعث شده که بخشی از بازار با مشکلات جدی روبرو شود و برخی از کسبه هم مجبور به تعطیلی شغل خود شده اند

یکی از طلافروشان که خودش را با نام امیری معرفی می کند به بازار می گوید: سازمان امور مالیاتی خیلی صریح اعلام کرده که باید مالیات های جدیدی اعمال شود. بازار راکد است و بسیاری از طلا فروشان حتی در مناسبت ها هم دیگر فروش آنچنانی ندارند و این رکود باعث شده که بخشی از بازار با مشکلات جدی روبرو شود. برخی از کسبه هم مجبور به تعطیلی شغل خود شده اند و یا از این شغل رفته اند حالا چطور این سخت گیری ها وجود دارد؟
در این میان سازمان امور مالیاتی در طرف دیگر قضیه، معتقد است که شایعات به شکل نادرستی این موضوع را منحرف کرده است اما فعالان حوزه طلا همچنان با الکترونیکی شدن و ورود اطلاعاتشان در سامانه به شکل آنلاین مشکل دارند و معتقدند این سخت گیری ها به جا نیست.

زیرساخت های ناکافی برای مالیات طلا
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در این خصوص به بازار می گوید: با وجود اینکه از لحاظ رسمی شاهد تغییری اساسی در مالیات ها نبودیم و تنها در زمینه جزییاتی مثل آنلاین شدن اطلاعات و امضای الکترونیکی تغییرات به عمل آمده اما به دلیل راکد بودن بازار طلا، فضای منفی در این رابطه ایجاد شده است.
علی موزرانی با اشاره به اینکه بسیاری از فروشندگان طلا با این سامانه آشنایی ندارند، می افزاید: حتی واحدهای خرد هم باید یک فرد متخصص استخدام کنند تا بتواند این فعالیت ها را انجام دهند و خرده فروشان طلا تاب و توان این موضوع را ندارند. این سخت گیری ها منجر به گلایه های زیادی شده است.
نائب‌ رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می دهد: کالای طلا با کالاهای دیگر از لحاظ ماهیتی تفاوت دارد اما متاسفانه این موضوع در سامانه تجارت لحاظ نشده و این در حالیست که در حال حاضر دو سامانه موازی راه اندازی شده و این موضوع کار را سخت تر کرده است. اگر این دو سامانه ترکیب می شد کارها به شکل راحت تری پیش می رفت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس قوانین، طلای ثبت نشده قاچاق محسوب می شود و این در حالیست که مثلاً یک کاسب و طلافروش ۴۰- ۵۰ سال است که در این حرفه مشغول بوده و امانتداری کرده و اعتبار دارد، می گوید: اکنون همین فرد به این خاطر که وارد سامانه نشده و کالایش را ثبت نکرده تمام امانتداریش زیر سوال می رود و طرح چنین عنوان‌هایی در بازاری مثل طلا ناامنی روانی ایجاد کرده و این برای هیچ بازاری خوب نیست.
این پیچیدگی‌های بروکراتیک و عدم لحاظ زیرساخت متناسب برای صنف طلا در گفته های عضو اتحادیه طلا و جواهر اصفهان هم هست.
احمد کیقبادی نیز در این ارتباط در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه این سامانه برای صنف ما مشکلاتی را ایجاد کرده است، بیان می کند: شغل ما با دیگر کسبه تفاوت دارد؛ به عنوان مثال مسائلی مثل مرجوعی کالا بعد از ماه ها و هفته ها بین صنف وجود دارد و این مباحث باید در سامانه عنوان شود؛ موضوعی که شاید در سایر صنوف وجود نداشته باشد و این عدم تفاوت بین صنوف مشکلاتی را ایجاد کرده است.

عضو اتحادیه طلا و جواهر اصفهان: آنچه جدید است و برای ما ابهام ایجاد می‌کند این است که دولت حسابداری‌های خود بر موجودی طلای و به ‌طورکلی در قبال صنف طلا را به‌صورت ریالی انجام می‌دهد در حالی که در این نوع حسابداری تورم و کاهش ارزش پول موجب افزایش ریالی موجودی طلای افراد می‌شود

وی می افزاید: مالیات بر ارزش‌افزوده از سال‌ها پیش توسط مشتری و با واسطه واحد صنفی به دولت پرداخت می‌شده و شفافیت اموال هم طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی الزامی بوده و چیز جدیدی نیست. آنچه جدید است و برای ما ابهام ایجاد می‌کند این است که دولت حسابداری‌های خود بر موجودی طلا و به ‌طور کلی در قبال صنف طلا را به‌ صورت ریالی انجام می‌دهد در حالی که در این نوع حسابداری تورم و کاهش ارزش پول موجب افزایش ریالی موجودی طلای افراد می‌شود؛ درصورتی‌که به لحاظ وزنی دارایی فرد هیچ تغییری نداشته است.
یکی از مشکلاتی که همواره فعالان حوزه طلا عنوان می کنند عدم وجود زیرساخت های کافی و تعاریفی است که در این رابطه وجود دارد از جمله اینکه شناسه خدمات و شناسه کالا به خاطر عددهای درشتی که دارد، تعریف شدنی نیست. بنابراین نه صنف طلا زیر بار این موضوع می رود و در سامانه زیرساخت آن هست که همین تضادها ایجاد مشکل کرده است. از سویی دیگر شفاف شدن دارایی هاست که طلا فروشان اعتقاد دارند با الکترونیکی شدن این اطلاعات ممکن است مسائل زیادی برایشان پیش بیاید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]