استفاده ساختمان جدید پلاسکو از بتن سبک «اتوکلاو»| عدم استقبال دولت در مسکن ملی از بلوک AAC
استفاده ساختمان جدید پلاسکو از بتن سبک «اتوکلاو»| عدم استقبال دولت در مسکن ملی از بلوک AAC

عزیزیان، رئیس انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان بتن سبک اتوکلاو با اشاره به اینکه برای ساخت ساختمان پلاسکو از بتن سبک اتوکلاو استفاده شده گفت: سوال این است چرا در مسکن ملی از بتن سبک استفاده نمی شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بتن اتوکلاو شده AAC یک نوع بتن سبک است که به وسیله فرآیند اتوکلاو تولید می‌شود. این بتن دارای مزایای فراوانی است که در موارد مختلفی مانند ساختمان‌سازی و عمران به کار می‌رود.
بتن اتوکلاو شده به علت خواص منحصر به فرد خود مورد توجه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است. این بتن دارای وزن سبک، عمبکرد حرارتی و عایق مناسب، مقاومت در برابر بارهای سنگین و مقاومت در برابر حریق است.
استفاده از بتن اتوکلاو شده در دیوارهای جداکننده، منجر به ساختاری مقاوم، عایق صوتی و عایق حرارتی برای ساختمان می‌شود. کارشناسان بر این باور هستند که با وزن سبک و قابلیت ساختاری بالا، بتن اتوکلاو شده می‌تواند برای ساخت سقف‌های سبک استفاده شود و به همین دلیل برای پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بسیار مناسب است.
بتن اتوکلاو شده به دلیل حاوی حباب‌های هوا در ساختار خود، وزنی بسیار سبک دارد. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این نوع بتن، در کاهش وزن سازه‌ها و توزیع بارها در ساختمان مؤثر باشد. از آنجا که اجزای تشکیل دهنده بتن هوادار اتوکلاوشده را مواد طبیعی معدنی تشکیل می دهند، نه تنها آتش زا نیست بلکه نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند.
«محمود عزیزیان» رئیس انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان بتن سبک اتوکلاو با اشاره به اینکه بتن اتوکلاو شده در دنیا مرسوم است و برای ساختمان سازی و هم دیوارهای عایق و دیوارهای پیرامونی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: بتن سبک اتوکلاو در کشور توسط ۲۲ واحد تولیدی تولید می شود که عضو انجمن هستند.
وی افزود: از دیرباز ۶۰ سال است که این محصول در کشور با نام بتن سبک سفید اتوکلاو شده تولید می شود و برای ساختمان سازی در سبک سازی ساختمان استفاده می شود. نسبت به سایر محصولات متعارف ۲ تا ۳ برابر عایق تر است.
وی با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و در اثر زلزله ساختمان ها عامل تخریب هستند ادامه داد: با استفاده از محصول و بلوک AAC در ساختمان ها حتی اگر زلزله ۸ ریشتری هم رخ دهد طبق مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مقاوم خواهد بود.

به میزان بسیار اندک و در حد ۵ تا ۶ درصد ساختمان های پیرامونی کشور از محصول بتن اتوکلاو شده استفاده شده است

عزیزیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مطالعات خود محصول AAC و یا همان بلوک و بتن سبک اتوکلاو را مقاوم دانسته است. سوال این است که آیا از این محصول در مسکن مهر و یا مسکن ملی مورد استفاده قرار داده است گفت: پاسخ به این سوال دارای دو بخش است. از محصول بتن سبک اتوکلاو شده مورد استفاده قرار گرفته است اما به میزان بسیار اندک و در حد ۵ تا ۶ درصد ساختمان های پیرامونی کشور از محصول بتن اتوکلاو شده استفاده شده است.
وی افزود: بتن اتوکلاو شده یک محصول ناشناخته است و رشد کارخانه ای و تولید را از سال ۹۶ به این سوی پایه گذاری کرد. قبلا با دو کارخانه کار خود را آغاز کرد و به همین منوال رشد کرد. صادرات خوبی داشته است و به همین دلیل چندان نیاز به تبلیغ نداشته است.

تمام کارخانه های تولیدی کشور محصولات AAC خود را صادر می کردند و الان هم در مسکن ملی به شکل خیلی محدود از این محصول که مزایای بسیار زیادی در مصرف انرژی، زلزله و آتش سوزی دارد مورد استفاده قرار می گیرد

عزیزیان گفت: تمام کارخانه های تولیدی کشور محصولات AAC خود را صادر می کردند و الان هم در مسکن ملی به شکل خیلی محدود از این محصول که مزایای بسیار زیادی در مصرف انرژی، زلزله و آتش سوزی دارد مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان بتن سبک اتوکلاو گفت: اصرار ما این نیست که پیمانکاران و سازندگان مسکن ملزم به استفاده از بتن سبک اتوکلاو شده شوند. بحث ما اجرای تمام مباحث مقررات ملی ساختمان است. اگر قرار است دستورالعمل های مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اجرا شود محصول بتن اتوکلاو شده اولویت اول است و تقاضا نیز برای آن خود به خود ایجاد می شود.
وی تاکید کرد: مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را دولت در ساختمان ها لازم الاجرا شود. اگر همین موضوع الزام به خوبی پیاده شود قطعا بتن سبک اتوکلاو شده که مزایای بسیار زیادی نسبت به محصولات مشابه دارد.
عزیزیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید از عمر بتن سبک اتوکلاو شده در ایران ۶۰ سال می گذرد اما در کشور این محصول تنها در ۵ درصد ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. آیا این قصور از سوی انجمن و یا کارخانه های تولیدی نبوده است؟ گفت: واقعیت این است که تا سال ۹۷ یک حجم صادراتی سنگینی برای بتن سبک اتوکلاو شده وجود داشت و اصولا هم چون تعداد کارخانه ها زیاد نبود کارخانه هایی که تولید داشتند آنرا به عراق، کویت، عمان و ترکیه صادر می کردند و چندان بر بازار داخلی توجه نمی کردند.

الان تعدادی کارخانه جدید با ماشین آلات روز دنیا اضافه شده است که این ظرفیت سرریز تولید باید در بازار داخلی مصرف ورود کند

وی افزود: مطلب دوم هم این است که بلندمرتبه سازان بقیه سرریز تولید را مورد استفاده قرار می دادند. الان تعدادی کارخانه جدید با ماشین آلات روز دنیا اضافه شده است که این ظرفیت سرریز تولید باید در بازار داخلی مصرف ورود کند. به هر حال صادرات محصول AAC به عراق متوقف شده است. بعد از اینکه پالایشگاهی در عراق احداث شد و صادرات ما به عراق متوقف شد چرا که دومین صنایع برتر در عراق همین بتن سبک اتوکلاو AAC بود.

در عراق مصرف محصول AAC بالا است چرا که دمای هوا در آنجا بالا است و در این کشور عملا از این محصول و بلوک بتن سبک استقبال می شود

رئیس انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان بتن سبک اتوکلاو ادامه داد: در عراق مصرف محصول AAC بالا است چرا که دمای هوا در آنجا بالا است و در این کشور عملا از این محصول و بلوک بتن سبک استقبال می شود.
وی با اشاره به بحث قیمت تمام شده مسکن گفت: در سال گذشته متوسط یک متر قیمت تمام شده مسکن اقتصادی و متوسط ۵ تا ۶ میلیون تومان بود. اما الان به ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان رسیده است و یکی از مواردی که دغدغه مردم و دولت برای خانه دار شدن جوانان است این است که باید به دنبال مصالح ساختمانی که با سبک سازی قیمت تمام شده را کاهش می دهد حرکت کنیم.
عزیزیان ادامه داد: با توجه به اینکه بلوک AAC قیمت تمام شده و مصرف انرژی را کاهش می دهد باید توسط حاکمیت جدی گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در شیشه های دو جداره با انجمن شیشه ۱۳ سال مشکلات عدیده ای داشتیم و بر روی این مشکلات پافشاری و جنگیدیم تا مشکلات برطرف شود. دیدید که الان موضوع شیشه دو جداره تا حدودی برطرف شده است و اگر گران تر از شیشه های تک جداره باشد اما می بینیم که مزیت های زیادی مثل کاهش مصرف انرژی و آلودگی صوتی دارد.

با استفاده از بلوک های AAC می توان در سبد هزینه خانوار را در تمام ابعاد انرژی تا آلودگی صوتی کاهش دهد

عزیزیان ادامه داد: به هر حال برای استفاده از مصالح نوین همچنان در کشور موضع گیری و مقاومت می شود بنابراین امید است که با استفاده از بلوک های AAC می توان در سبد هزینه خانوار را در تمام ابعاد انرژی تا آلودگی صوتی کاهش دهد. به هر حال این بلوک AAC ده ها مزیت دارد که بسیار ارزشمند خواهد بود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان بتن سبک اتوکلاو در پاسخ به این پرسش که اگر صادرات محصول AAC به عراق متوقف نمی شد الان باز هم چندان اصراری به استفاده از این محصول در داخل کشور نبود گفت: اینطور نیست. چرا که ما در صنایع دیگر نیز مثل صنایع کاشی و سرامیک که آغاز شده بود در سال ۹۰ تنها ۱۳ کارخانه کاشی و سرامیک داشتیم اما الان به بیش از ۱۱۰ کارخانه کاشی و سرامیک رسیده است.

صنعت و بلوک AAC صنایع آن چنان پیشرفته ای نیست و ارز بری دارد اما اینکه مثل یک صنعت پتروشیمی نیست که سرمایه زیادی بخواهد

وی افزود: اکثر کارخانه های تولید بلوک AAC یک یا دو سال است که راه اندازی شده اند بنابراین توجیه خوبی نیست که اگر صادرات به عراق متوقف نمی شد حالا از دولت نمی خواستیم که در پروژه های مسکن و یا مسکن ملی از این محصول استفاده شود. به هر حال هر محصولی که سود داشته باشد سرمایه گذار زیاد است و با یک بررسی ورود می کند. به هر حال صنعت و بلوک AAC صنایع آن چنان پیشرفته ای نیست و ارز بری دارد اما اینکه مثل یک صنعت پتروشیمی نیست که سرمایه زیادی بخواهد.

بعد از اینکه قرار شد ساختمان پلاسکو مجددا احیاء شود در بررسی ها به این نتیجه رسیدند که ساختمانی احداث شود که در صورت هر گونه آتش سوزی ساختمان فرو نریزد

عزیزیان با یادآوری اینکه از بلوک AAC پروژه مهم ساختمان پلاسکو بعد از ریزش برای ساخت آن استفاده شد گفت: از بلوک AAC در ساختمان کنونی پلاسکو استفاده شده است. بعد از اینکه قرار شد ساختمان پلاسکو مجددا احیاء شود در بررسی ها به این نتیجه رسیدند که ساختمانی احداث شود که در صورت هر گونه آتش سوزی ساختمان فرو نریزد.
وی افزود: تقریبا بزرگترین پروژه های ساختمانی در تهران از بلوک AAC استفاده شده است. بحث این است که ما از دولت گلایه داریم که چرا در بیمارستان ها و ساختمان های دولتی و در مسکن ملی از بلوک AAC کمتر استفاده شده است. سوال ما این است که چرا دولت با این مزیت ها و تاثیراتی که بلوک AAC در سبد هزینه خانوار و بالا بردن عمر طولانی ساختمان دارد کمتر از آن استفاده می کند؟
رئیس انجمن صنفی کارفرمائی تولید کنندگان بتن سبک اتوکلاو ادامه داد: تاکنون سه بار برای معاون اول رئیس جمهور نامه ای تنظیم و ارسال کرده ایم تا از بلوک AAC در ساختمان های دولتی و پروژه مسکن ملی استفاده قرار گیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 1]