حباب قیمت سکه با حراج آن در بازار مبادله می ترکد!| ایجاد بازاری جدید برای جمع آوری نقدینگی
حباب قیمت سکه با حراج آن در بازار مبادله می ترکد!| ایجاد بازاری جدید برای جمع آوری نقدینگی

عرضه گسترده سکه درحالی قرار است طی روزهای آینده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شود که به گفته کارشناسان چنین اقدامی باعث کاهش قیمت این کالا می شود به شرط اینکه چنین سیاستی تداوم داشته باشد.

بازار گروه بانک و بیمه: پس از اقدام موفق بانک مرکزی در عرضه شمش طلا در مرکز مبادله و تاثیر مثبت چنین رویکردی بر متعادل شدن بازار طلا، هم اکنون قرار است از ۱۳ اسفند ماه جاری عرضه گسترده سکه نیز در این بازار آغاز شود، اجرای سیاستی که در شرایط کنونی، قیمت سکه این روزها روند رو به رشدی را طی می کند.
هر چند این افزایش قیمت ناشی از رشد نرخ ارز در بازار بوده که بدنبال آن حباب قیمت سکه را بیشتر کرده است، اما به گفته کارشناسان چنانچه اجرای سیاست های بانک مرکزی در جمع آوری نقدینگی از بازار چون ایجاد بازارهای سرمایه گذاری جدید نظیر، انتشار اوراق سپرده گواهی خاص در کنار حراج شمش طلا و اکنون عرضه سکه در بازار نبود احتمال رشد جهشی قیمت این کالاها در بازار وجود داشت. بازاری که هم اکنون نیز شرایط خاصی ندارد و قیمت طلا و سکه با وجود افت بهای انس جهانی ولی به دلیل بالا بودن نرخ ارز در بازار سیر صعودی را می پیماید. به طوری که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی جدید هم اکنون به بیش از ۳۳ میلیون رسیده و هر گرم طلا نیز در مرز ۳ میلیون تومان قرار دارد.

از آنجایی که عرضه اوراق گواهی سپرده خاص از سوی بانک ها با محدودیت زمانی همراه بود، پس از خریداری و اتمام چنین اوراقی، قیمت ارز و سکه دوباره به صورت خزنده مسیر رشد را در پیش گرفتند و حتی با وجود کاهش قیمت طلای جهانی، به دلیل بالا بودن قیمت ارز نرخ ها کاهش نشدند

آشفتگی قیمت ها در بازار طلا و ارز!
آشفتگی قیمت ها در بازار ارز پس از ثبات چندین ماهه نرخ دلار و قرار گرفتن بهای آن در مرز ۵۰ هزار تومان در حالی اتفاق افتاد که از اوایل ماه گذشته به دلیل تاثیر گذاری تحولات منطقه و تنش های بین المللی همراه با انتشار اخباری از وضعیت بودجه کشور چنین مسائلی موجب شد تا دلار پس از مدتها ثبات قیمتی، مسیر رشد را در پیش گیرد و با خروج از لاک ۵۰ هزار تومانی نرخ این کالای سرنوشت ساز دچار نوسان شود. در چنین شرایطی بود که ماه گذشته بانک مرکزی با هدف ساماندهی بازار ارز و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای رسمی، سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصدی را اجرا کرد.
رویکرد درستی که منجر به جذب سرمایه ها و نقدینگی پراکنده از کف بازار به سمت بانکها برای خرید اوراق سپرده با سود مناسب شد و نرخ دلاری که آن روزها در آستانه ورود به کانال ۶۰ هزار تومانی قرار گرفته بود را تا ۵۳ هزار تومان کاهشی کرد ولی از آنجایی که عرضه اوراق گواهی سپرده خاص از سوی بانک ها با محدودیت زمانی همراه بود، پس از خریداری و اتمام چنین اوراقی، قیمت ارز و سکه دوباره به صورت خزنده مسیر رشد را در پیش گرفتند و حتی با وجود کاهش قیمت طلای جهانی، به دلیل بالا بودن قیمت ارز و قفل بودن معاملات، قیمت ها در بازار داخل آنطور که انتظار می رفت کاهش نشدند.

قرار است بانک مرکزی اقدام به عرضه گسترده سکه در بازار مباله ارز و طلای ایران کند تا نقدینگی بازار همچون انتشار اوراق گواهی سپرده خاص از بازار جمع آوری و در بازاری مطمئن متمرکز شود و از این طریق حباب قیمت سکه کاهشی شود

حراج سکه از ۱۳ اسفند در بازار مبادله
حال اکنون قرار است بانک مرکزی اقدام به عرضه گسترده سکه در بازار مبادله ارز و طلای ایران کند تا نقدینگی بازار همچون انتشار اوراق گواهی سپرده خاص در بازاری مطمئن متمرکز شود و از این طریق حباب قیمت سکه کاهش یابد اقدامی که عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» معتقد است؛ چنین سیاستی هر چند تاثیر خود را بی تردید بر کاهش قیمت سکه و حتی طلا در بازار به جای می گذارد اما این شیوه نباید محدود به یک مرحله و یا با محدودیت زمانی همراه شود چرا که بازار دست سیاست گذاران را به خوبی می خوانند.
عبادالله محمدولی، با بیان اینکه این روزها که در آستانه سال نو قرار داریم و معمولا هر ساله در چنین مواقعی تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش می یابد، بنابراین عرضه فراوان سکه در بازار می تواند روی قیمت این کالا تاثیر بگذارد، اظهارداشت: قیمت سکه هم اکنون دارای حباب زیادی است و بازار نیز به دلیل نوسان نرخ ارز شرایط با ثباتی ندارد با این وجود چنانچه عرضه سکه همانطور که اعلام شده در بازار مبادله صورت گیرد و قیمت آن که اکنون به بیش از ۳۳ میلیون تومان رسیده است، سمت و سوی کاهش را در پیش گیرد، اما اگر این اتفاق موردی باشد، بعید می دانم که تداوم افت قیمتها ادامه دار باشد و این احتمال وجود دارد که پس از کاهش مقطعی نرخ ها دوباره قیمت آن بالا برود.

هر سیاستی که منجر به جمع آوری نقدینگی از بازارهای غیررسمی و سفته بازانه به بازارهای رسمی و معتبر شود، علاوه بر تاثیر مثبت آن بر پویایی اقتصاد کشور و جلوگیری از التهاب قیمت ها در بازار باعث ثبات بخشی بازارهای رسمی و ممانعت از ورود سرمایه ها و نقدینگی به بازارهای موازی خواهد شد

کاهش قیمت، در صورت ادامه دار بودن عرضه سکه در بازار
عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه تصریح کرد: اگر بانک مرکزی در مواقع خاص چون اعیاد به دلیل افزایش میزان تقاضا، اقدام به عرضه سکه در بازار کند این اقدام بی تردید کمک می کند تا بازار ملتهب نشود و قیمتها نیز بی منطق در بازار افزایش نیابد، هر چند در کنار چنین سیاستی باید بازار ارز نیز به درستی مدیریت شود، زیرا نوسان قیمت طلا و سکه در بازار علاوه بر تاثیر گذاری انس جهانی به قیمت ارز در داخل و میزان تقاضا به این کالا مرتبط است.
محمد ولی اضافه کرد: هر سیاستی که منجر به جمع آوری نقدینگی از بازارهای غیر رسمی و سفته بازانه به بازارهای رسمی و معتبر شود، علاوه بر تاثیر مثبت آن بر پویایی اقتصاد کشور و جلوگیری از التهاب قیمت ها در بازار باعث ثبات بخشی بازارهای رسمی و ممانعت از ورود سرمایه ها و نقدینگی به بازارهای موازی خواهد شد. نمونه آن اجرای سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده، حراج شمش در بازار و هم اکنون عرضه سکه به صورت گستره است که قرار است طی نیمه نخست ماه جاری انجام شود. به گفته وی دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید بازار ارز و سکه را به خوبی کنترل و مدیریت کند. همچنین با اجرای سیاست های اصولی نگذارد قیمت این کالاها در بازار بی منطق افزایش یابند.

اگر چه بازار ارز و طلا این روزها با نوسان قیمت همراه است اما بانک مرکزی برای ساماندهی این بازارها برنامه دارد، یکی از برنامه های این بانک حراج سکه در روزهای آینده در بازار مبادله است که به گفته کارشناسان با چنین سیاستی احتمال کاهش قیمت این کالا وجود دارد

برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار طلا و سکه
بنا به این گزارش، هر چند بازار ارز و طلا این روزها با نوسان قیمت همراه است اما بانک مرکزی برای ساماندهی این بازارها برنامه دارد، یکی از برنامه های این بانک، حراج سکه در روزهای آینده در بازار مبادله است که به گفته کارشناسان احتمال کاهش قیمت این کالا با اجرای چنین سیاستی وجود دارد. سکه ای که هم اکنون در بازار ۳۳ میلیون تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲میلیون و ۸۱۰ هزار تومان می باشد.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هم الان ۱۸ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون تومان تعیین در بازار به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۱۲ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۲۲ دلار است. در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و حواله دلار نیز با نرخ ۳۹ هزار و ۷۰۹ تومان معامله می‌شود و قیمت غیر رسمی دلار در بازار آزاد حدود ۵۷ هزار تومان است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]