نکاتی که برای حفظ ارز دیجیتال خود باید بدانید!
نکاتی که برای حفظ ارز دیجیتال خود باید بدانید!
روش حفظ ارز دیجیتال در ایران، به خاطر محدودیت‌های بین‌المللی که باعث شده نتوانیم در بسیاری از صرافی‌های معتبر حساب داشته باشیم؛ اهمیت بیشتری دارد.

چرا که هکرها و کلاهبرداران بسیاری با صرافی‌ها و کیف پول‌های غیرواقعی می‌توانند تنها با یک اشتباه سرمایه ما را از بین ببرند.شما باید نکات مهم در حفظ ارز دیجیتال را پیش از ورود به این بازار بیاموزید. بازار ارز دیجیتال بازار جوان و پرنوسانی است؛ انتخاب یک موقعیت درست برای حفظ ارز دیجیتال و خرید و فروش آن یکی از نکات مهمی است که قبل از ورود به دنیای کریپتو کارنسی‌ها باید به آن توجه کرد. تیم تحریریه دُرج شما را به ادامه مقاله که شامل نکاتی برای حفظ ارز دیجیتال شماست دعوت می‌کند.

بهترین نکات برای حفظ ارز دیجیتال

باید برای حفظ ارز دیجیتال خود نکاتی را در نظر بگیریم. ما باید بدانیم که چطور دارایی خود را امن نگه‌داریم. در ادامه به جند مورد مهم اشاره خواهیم کرد.

  • انتخاب پسورد قوی
  • به روز نگهداشتن سیستم عامل دستگاه
  • اشتراک نگذاشتن کلیدهای خصوصی با دیگران
  • ذخیره نکردن کلید خصوصی به صورت آنلاین یا روی کامپیوتر یا موبایل
  • انتخاب کیف پول معتبر
  • مطالعه درباره حملات سایبری و روش‌های در امان ماندن از آن‌ها
  • به روز نگهداشتن نرم‌افزار
  • فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (۲FA)
  • انتخاب یک پلتفرم قابل اعتماد برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال
  • حفظ کلیدهای خصوصی

در دنیای کریپتوکارنسی، تبلیغات گسترده‌ای در مورد شت کوین ها انجام شده است. البته برخی از این ارزهای دیجیتال مفید هستند و به سرمایه‌گذاران خود پاداش می‌دهند و پس از خرید شت کوین هر آن ممکن است یک جهش ناگهانی در قیمت آن‌ها رخ دهد. ولی مهم است که با شت کوین های انفجاری ۲۰۲۴ به همراه ویژگی خاص هر کدام آشنا باشید.

کلید خصوصی و عبارت بازیابی در حفظ ارز دیجیتال

یکی از بزرگترین مشکلات کریپتو کارنسی برای کاربران که سبب از دست دادن آن‌ها می‌شود، فراموش کردن رمزهای خصوصی و عمومی این رمز ارزها و از دست دادن آن‌ها می‌باشد .شما باید دلیل استفاده از کلید عمومی و کلید خصوصی و کیف پول رمزنگاری شده را درک کنید تا بتوانید بهترین راهکارها برای حفظ ارز دیجیتال را یاد بگیرید.

کلید خصوصی برای هر هولدر ارز دیجیتال منحصربه‌فرد است و به او کمک می‌کند که به رمز ارزهای خود در بلاک چین دسترسی پیدا کند. کلید عمومی کدی است که مردم می‌توانند برای ارسال ارز دیجیتال به کیف پول او استفاده کنند. از طرف دیگر، آدرس در واقع همان حساب بانکی است که شما دارایی‌های دیجیتال خود را در بلاک چین روی آن ذخیره می‌کنید. کیف پول‌های کریپتو با مدیریت کلیدهای خصوصی به شما کمک می‌کنند تا به انواع مختلف ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید.

 بهترین راه حل برای این موضوع تهیه نسخه پشتیبان آفلاین از کلیدهای خصوصی و نگهداری در مکانی مطمئن می‌باشد. همچنین برای جلوگیری از فراموشی رمز عبور، پسوردها و پین‌ها می‌توان برای آن‌ها بک آپ تهیه کرد، علاوه بر این اگر می‌خواهید مسئولیت سرمایه خود را برعهده بگیرید باید مطمئن شوید که کلید خصوصی و عبارت بازیابی خود را در مکانی امن، مخفی و آفلاین ذخیره کرده‌اید. اگر عبارت بازیابی گم یا فراموش شود هیچ کس نمی‌تواند به بازیابی آن وجوه کمک کند.

کیف پول‌‌ سرد و گرم در حفظ ارز دیجیتال

کیف پول‌ها به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: کیف پول‌های گرم و کیف پول‌های سرد. این کیف پول‌ها شرایط مختلفی برای ذخیره‌سازی کوین‌ها و توکن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کیف پول‌‌ گرم

هر نوع کیف پولی که به اینترنت متصل شود را کیف پول گرم می‌گویند. کیف پول‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و رایانه که بهترین تجربه کاربری را فراهم می‌کنند. برای ارسال، دریافت یا معامله ارزهای دیجیتال و توکن‌ها، این کیف پول‌ها بسیار راحت هستند، ولی این راحتی برخی مواقع به علت اتصال آنلاین به اینترنت نمی‌توانند به حفظ ارز دیجیتال شما کمک کنند و به قیمت از بین رفتن ایمنی دارایی‌های شما تمام خواهد شد.

در کیف پول‌های گرم یا همان کیف پول‌های نرم افزاری، باوجوداینکه کلیدهای خصوصی هیچ‌گاه منتشر نمی‌شوند، اما ممکن است که هکرها بتوانند از راه دور به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند و کیف پول شما را هک کنند. البته به این معنی نیست که این کیف پول‌ها کاملا ناامن هستند اما بهترین گزینه برای حفظ ارز دیجیتال شما کیف پول‌های سرد هستند.

کیف پول‌ سرد

همانگونه که گفتیم کیف پول‌های گرم به دلیل اتصال به اینترنت مورد حملات هکرها قرار می‌گیرند. بسیاری از کاربران کیف پول‌های سرد را برای ذخیره دارایی‌های خود انتخاب می‌کنند زیرا که آن‌ها به صورت آفلاین نیز خدمات خود را ارائه می‌دهند و بسیار ایمن هستند. کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نمی‌شوند و دارای طرح‌های ایمن و ویژگی‌های داخلی هستند که برای حفظ ارز دیجیتال ایده آل هستند. علاوه بر این، آن‌ها ویژگی‌های اضافی مانند ذخیره سازی NFT، DeFi، تجارت رمزنگاری و سهام را ارائه می‌دهند.

کیف پول‌های سخت افزاری گزینه بهتری برای تریدها و معاملات طولانی مدت هستند. اگر در بازار رمز ارزها فعالیت می‌کنید، می‌دانید که مدل‌های مختلفی از انواع ولت‌های سرد وجود دارد که برخی نسبت به کیف پول‌های دیگر ویژگی‌ها و مزایای بهتری دارند. ولی به این نکته توجه کنید که برای خرید کیف پول های سخت افزاری باید به اصالت کالا و گارانتی آن توجه کنید؛ پس بهتر است به سراغ بهترین سایت خرید کیف پول سخت افزاری بروید.

در ادامه سه نوع کیف پول سحت افزاری محبوب و قابل اطمینان برای ایرانیان را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی چند ولت سخت افزاری محبوب

کیف پول سخت‌ افزاری ترزور

کیف پول ترزور

ترزور یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری برای حفظ ارزهای دیجیتال در بازار است. این کیف پول ویژگی‌هایی همچون پشتیبانی از ارزهای دیجیتال جدیدتر مانند XRP ،Cardano ،Monero و… ارائه می‌دهد. این کیف پول دارای دو مدل وان و تی است. در کیف پول ترزور مدل تی، این امکان را دارید تا به مرورگرهای مختلف مانند فایرفاکس یا کروم متصل شده و از طریق آن‌ها، کیف پول خود را مدیریت کنید. هم‌اکنون ترزور مدل تی از بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. ویژگی قابل توجه دیگر این کیف پول متن باز بودن آن است که امنیت آن را تضمین می‌کند.

البته ترزور مدل تی از بلوتوث، سیستم‌عامل IOS و توکن‌های غیرمثلی (NFT) پشتیبانی نمی‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

کیف پول لجر

یکی از گزینه‌های مطمئن برای ذخیره بیت کوین کیف پول سخت‌افزاری است و به شما اجازه می‌دهد از دارایی‌های خودتان به خوبی محافظت کنید. این کیف پول دارای سه مدل است به نام‌های لجر نانو اس، نانو اس پلاس و نانو ایکس که کیف پول لجر نانو اس پلاس یکی از جدیدترین کیف پول‌های سخت افزاری برند لجر است که ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰ دارایی دارد. دارایی‌های پشتیبانی شده توسط نانو اس پلاس همانند لجر نانو ایکس است اما باتری و بلوتوث ندارد. با توجه به کارایی، خرید کیف پول لجر نانو اس پلاس به صرفه است چون دارای قیمت منطقی با ویژگی‌های بهتری است.

کیف پول‌های لجر تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی‌بر اتریوم، ایاس، نم و…) پشتیبانی می‌کنند؛ از‌این‌رو، کیف پولی مناسب برای حفظ ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

کیف پول سخت افزاری دُرج

کیف پول سخت افزاری درج

کیف پول سخت افزاری دُرج (Dorj) یک ولت سخت افزاری است که بر اساس ترزور ساخته شده است. همچنین از طریق کابل usb به رایانه شما  متصل شده و قادر به ذخیره سازی آفلاین کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال است تا از خطرات احتمالی در برابر هک در فضای آنلاین در امان باشید. این کیف پول در دو نوع درج وان و درج تی به فروش می‌رسد. این کیف پول با تکیه بر متن باز بودن نرم افزار ترزور، در ایران تولید و به بازار عرضه شده است. در نتیجه این کیف پول قابل تحریم و ایجاد محدودیت نیست. این کیف پول قابلیت اتصال به متامسک و صرافی‌های غیر متمرکز مثل   PancakeSwapوUni Swap را دارد. همچنین مجهز به صفحه نمایشی با رزولوشن ۱۲۸*۶۴ می‌باشد. علاوه بر آن  با سیستم عامل‌هایWindows، مکینتاش MacOs، لینوکس Linux سازگار است و امکان ذخیره سازی بیش از ۱۵۰۰ نوع دارایی دیجیتال را داراست.

سخن پایانی

همیشه امنیت در حفظ ارز دیجیتال باید در اولویت باشد. از آن جایی که منبع بی‌شماری از ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و کیف پول‌ها وجود دارند، هکرها هر روزه به دنبال روش‌های مختلفی برای دستیابی به آن‌ها هستند. شروع کسب‌وکاری با استفاده از ارز دیجیتال نه تنها به دلیل نوسانات بازار، بلکه به دلیل از دست دادن سرمایه به دست هکرها نیز خطرناک است. به نکات ذکر شده درباره امنیت ارز دیجیتال در کیف پول و صرافی‌ها دقت کرده تا بتوانید به خوبی از سرمایه‌های خود مراقبت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]