تحلیل آنچین بازار ارز دیجیتال چیست؟
تحلیل آنچین بازار ارز دیجیتال چیست؟
یکی از آرزوهای دیرینه بشر پیش‌بینی و دیدن آینده است، برخی می‌خواهند بدانند روزها و سال‌های بعد چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، عده دیگری به دنبال این هستند که آیا وضع و شرایط اقتصادی آن‌ها بهتر می‌شود یا خیر.

 در حقیقت هر کسی بسته به شرایط زندگی، شغل و مدل فعالیتی که دارد به‌دنبال رمزگشایی از آینده است. اما آیا می‌توان آینده را با وجود اطلاعات و داده‌های امروزی ترسیم کرد؟ اگر جزو علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و فعالان در حوزه ترید دارایی‌های دیجیتال باشید، بله؛ می‌توان آینده را با دانشی که از تحلیل آنچین یا درون‌زنجیره‌ای می‌توان به دست آورد، ترسیم کرد. شاید این دورنما با آنچه در نهایت اتفاق خواهد افتاد تفاوت‌هایی داشته باشد، اما به ما دیدی کلی از آنچه باید انتظار داشته باشیم، خواهد داد. حال سؤال اینجاست که تحلیل درون زنجیره‌ای چیست و چه نکاتی در آن وجود دارد، مزایا و معایب آن چیست و چگونه می‌توان با استفاده از این دانش به یک تحلیلگر آنچین تبدیل شد. اگر شما هم مشتاق هستید در این باره بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

تحلیل آن چین (On Chain) چیست؟

تحلیل آنچین یا درون زنجیره‌ای همان‌طور که از نامش پیداست، به مؤلفه‌ها و شاخص‌های درونی یک پروژه بلاک‌چینی یا اکوسیستم می‌پردازد و آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. اگر برایتان سوال باشد که بلاک چین چیست، باید بگوییم بلاک چین (Blockchain) یک دفتر پایگاه اطلاعات توزیع شده و دیجیتالی است که داده‌ها را طوری ذخیره می‌کند که امکان تغییر و دستکاری آن‌ها وجود نداشته باشد یا به حداقل برسد.

به تحلیل آن چین برگردیم!  آن چین آنالیز و تحلیل داده اطلاعات ارزشمند را در خصوص رویکرد کاربران، سرمایه‌گذاران و سازوکار کلی زنجیره در اختیار افراد قرار می‌دهد. اگر به این موضوع کمی فنی نگاه کنیم می‌توانیم تحلیل آنچین در ارزهای دیجیتال را روشی برای ارزیابی و تفسیر داده‌های بلاک چین در نظر بگیریم. این داده‌ها و اطلاعات شامل بررسی فعالیت‌ها و معیارهای مختلف در یک زنجیره بوده و هدف از استخراج آن به‌دست‌آوردن بینشی عمیق‌تر درباره رفتار و روند دارایی‌های دیجیتال است. معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و محققان با درک این نوع از داده‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند و آینده را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند.

اما شاید این پرسش در ذهنتان ایجاد شده باشد که این متد یا مدل از تحلیل چه تفاوت‌هایی با سایر روش‌های شناخته شده مانند تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال یا فاندامنتال دارد. برای آنکه تفاوت و ویژگی‌های کلی این تحلیل‌ها در ذهن شما به‌شکل مشخص از یکدیگر تفکیک شود به توضیحات زیر توجه کنید:

در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی تریدرها و کارشناسان به‌سراغ مؤلفه‌هایی مانند ارزش بازار، کاربردها، اخبار، تعداد توکن‌های عرضه‌شده، اعتبار تیم سازنده و عواملی مانند این‌ها می‌روند. در حقیقت این مدل از داده‌ها به ما می‌گویند که آیا یک دارایی بر اساس ارزش ذاتی و ماهیتش قیمت‌گذاری شده است یا نه. برای دید بهتر نسبت به این موضوع، تعداد واحدهای بیت کوین را در نظر بگیرید. می‌دانیم که در نهایت ۲۱ میلیون واحد از این دارایی دیجیتال قرار است عرضه شود و در حال حاضر نیز حدود ۱۹.۷ میلیون از آن در چرخه تبادلات قرار دارد؛ بنابراین با یک حساب و کتاب سرانگشتی متوجه می‌شویم که تنها ۱.۳ میلیون BTC دیگر باقی مانده است تا چرخه استخراج آن به پایان برسد. پس این اعداد و ارقام ساده به‌خوبی نشان می‌دهند که تعداد بیت‌کوین‌ها رفته‌رفته کم و کم‌تر می‌شود تا جایی که دیگر هیچ بیت کوینی برای عرضه وجود نخواهد داشت، پس کاهش عرضه به‌معنای افزایش تقاضا است و افزایش تقاضا نیز افزایش قیمت و ارزش را به‌دنبال خواهد داشت. در این دید بنیادین ما پیش‌بینی می‌کنیم که بیت کوین در آینده افزایش قیمت خواهد داشت، اما در خصوص بازه زمانی آن نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم. 

در مدل روش دیگر که به آن تحلیل تکنیکال یا فنی گفته می‌شود، داده‌ها بر اساس قیمت و عملکردهای قبلی مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرند. در این مدل نگاه به گذشته، رصد و دنبال کردن حرکت قیمت‌ها، تعیین سقف و کف‌های احتمالی، اشباع در خرید یا فروش و موضوعات دیگر مورد بحث قرار می‌گیرند و در نهایت شما می‌توانید با کنارهم‌گذاشتن این معیارها به یک بازه محدود در خصوص روند قیمت دست پیدا کنید. 

همین مثال بیت کوین را برای نمودار قیمت آن در بازه ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ در نظر بگیرید. به‌راحتی ملاحظه می‌کنید که یک الگوی سر و شانه معکوس شکل گرفته است و انتظار می‌رفت که این الگو یا یک حرکت نزولی به چرخه میان مدت خود پایان دهد. دقیقاً این اتفاق روی داد و بیت کوین در این محدوده زمانی از ۵۰ هزار دلار به ۳۵ هزار دلار رسید.

تحلیل تکنیکال

با این توضیحات می‌توان به‌آسانی متوجه شد که تحلیل تکنیکال جنبه‌های حرکت قیمت و سطوح گوناگون را با شاخص‌ها و اندیکاتورهای مختلف رصد و بررسی می‌کند، در تحلیل فاندامنتال موضوعات کلی‌تر و ژئوپلیتیکی بیشتر مورد توجه است و در نهایت در تحلیل آنچین تحرکات درونی شبکه، مثل تعداد تراکنش‌ها، آدرس‌های فعال، فعالیت‌ نهنگ‌های ارز دیجیتال و به‌طور کلی چرایی خرید یا فروش یک دارایی هدف کارشناسان است تا با استفاده از آن به دید درستی از آینده دست پیدا کنند.

انواع داده‌های درون زنجیره‌ای یا آنچین 

داده‌های آنچین به تمام اطلاعاتی اطلاق می‌شود که روی یک بلاک چین ثبت و ضبط می‌شود. این داده‌ها شامل جزئیات تراکنش‌ها، آدرس کیف پول‌ها، اطلاعات بلاک‌ها و سایر معیارهای مرتبط با فعالیت شبکه است. برخلاف داده‌های برون زنجیره‌ای یا آف‌چین (Off-Chain) مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، احساسات بازار و اخبار، داده‌های درون زنجیره‌ای مستقیماً روی بلاک چین ثبت و تأیید می‌شوند. به‌عبارت دیگر، این داده‌ها اطلاعاتی هستند که بدون واسطه روی شبکه ذخیره می‌شوند و قابل اعتبارسنجی هستند. این اطلاعات به تریدرها و کاربران کمک می‌کند قدرت و توانمندی هر کدام از شبکه‌های موردنظر را زیر نظر داشته باشند و ببینند که عملکرد آن‌ها در فواصل زمانی مختلف چگونه است. داده‌های درون زنجیره‌ای به‌طور کلی به‌ چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • داده‌های مرتبط با تراکنش‌ها: جزئیات مربوط به تراکنش های فردی مانند آدرس فرستنده و گیرنده، مبالغ تراکنش و مهرهای زمانی هر کدام از نقل و انتقالات.
  • داده‌های مرتبط با کیف پول‌ها: اطلاعات مربوط به موجودی‌ آدرس‌ها، فعالیت‌ و اطلاعاتی که می‌تواند به کمک آن دارندگان بزرگ یا جابه‌جایی قابل‌توجه سرمایه را رصد کرد.
  • داده‌های مرتبط با بلاک‌ها: جزئیات مربوط به بلاک‌ها، از جمله اندازه بلاک، پاداش استخراج کننده/ اعتبارسنجی و تعداد تراکنش‌ها در هر بلاک.
  • داده‌های مرتبط با قراردادهای هوشمند: برای بلاک‌چین‌هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، این داده‌ها شامل تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و پروتکل‌های مختلف است.

علاوه بر این موارد، در برخی منابع به موضوعاتی مانند هش تراکنش‌ها، حجم تراکنش‌ها، ورودی و خروجی سرمایه، توزیع توکن‌ها، قراردادهای اجرایی و موارد دیگر نیز در میان داده‌های مرتبط با تحلیل آنچین اشاره شده است که با کمی دقت متوجه می‌شویم تمامی این موارد به‌نوعی در زیر شاخه‌های همین ۴ دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند.

تحلیل آنچین (On Chain) در بازار ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟ 

تا بدینجای کار با کلیت تحلیل آنچین آشنا شدیم و دیدیم که این مدل روی چه موضوعاتی متمرکز است، اکنون نوبت به آن می‌رسد تا ببینیم داده‌ها چگونه و چطور می‌توانند به کاربران در راستای اتخاذ یک تصمیم درست و منطقی کمک کنند. به شکل کلی کاربردهای داده‌های آنچین را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

  • بررسی وضعیت نهنگ‌ها: نظارت بر آدرس‌های کیف پول‌های بزرگ برای درک رفتار دارندگان اصلی، که به نهنگ‌های ارز دیجیتال شهرت دارند و بررسی اینکه چگونه اقدامات آنها ممکن است بر بازار تأثیر بگذارد.
  • شناسایی موارد احتمالی سوء استفاده‌، هک و کلاهبرداری‌: تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای می‌تواند الگوها یا تراکنش‌های غیرمعمولی را نشان دهد که بیانگر نقص‌های امنیتی است. بررسی این مباحث به اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع به جامعه دارندگان رمزارزها کمک می‌کند که می‌تواند علاوه بر حفاظت از دارایی‌های کاربران، موجب کاهش آسیب‌‌های احتمالی ناشی از حضور بازیگران مخرب شود.
  • بررسی وضعیت سلامت شبکه: ارزیابی سلامت کلی یک شبکه بلاک چین با سنجش معیارهایی مانند حجم تراکنش، کارمزد شبکه و تعداد آدرس‌های فعال.
  • انطباق و امنیت شبکه: به کمک این داده‌ها می‌توان انطباق شبکه با الزامات قانونی و افزایش اقدامات امنیتی با ردیابی جریان وجوه را مورد توجه قرار داد.

اگر این موضوعات گیج‌کننده به نظر می‌رسد، اجازه دهید تا آن‌ها را به‌شیوه‌ای ساده و در عین حال فنی توضیح دهیم.

کاربردهای تحلیل آن چین توضیحات
ارزیابی رفتار نهنگ‌ها بررسی تصمیمات سرمایه‌گذاران کلان و تأثیر آن‌ها بر بازار
شناسایی سوء استفاده و هک تشخیص الگوهای مشکوک در تراکنش‌ها و ترافیک شبکه
تعیین وضعیت و سلامت شبکه ارزیابی پارامترهای سلامت شبکه و قابلیت اطمینان آن
انطباق و امنیت شبکه بررسی انطباق با قوانین و جلوگیری از نفوذ هکرها

ارزیابی رفتار نهنگ‌ها 

بررسی یا ارزیابی وضعیت نهنگ‌ها بدین معناست که می‌توان متوجه شد دارندگان و سرمایه‌گذاران کلان برخی ارزهای دیجیتال چه تصمیمی برای دارایی‌های خود گرفته‌اند. آیا آن‌ها به‌دنبال انتقال دارایی‌های خود به صرافی‌ها و نقد کردن هستند یا ترجیح می‌دهند سرمایه خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند. البته باید توجه داشت که رصد نهنگ‌ها تنها معطوف به موضوعات ساده نیست، بلکه مواردی مانند الگوهای رفتاری و اینکه اغلب در چه زمان‌هایی وارد بازار یا از آن خارج می‌شوند، مدل نگهداری دارایی‌ها و اینکه در هر کدام از کیف پول‌های خود چه میزان دارایی نگهداری می‌کنند یا چه میزان خرید و فروش انجام می‌دهند، همگی از جمله موضوعاتی است که در این بررسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که حرکت نهنگ‌ها به‌دلیل در اختیار داشتن حجم بالایی از سرمایه می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر افزایش، کاهش و حتی دستکاری و بهم ریختگی بازار داشته باشد و به‌همین علت نیاز است تا برنامه‌های آن زیر نظر گرفته شود.

شناسایی موارد احتمالی سوء استفاده‌، هک و کلاهبرداری‌

یکی از موضوعاتی که در خصوص اصالت و سلامت یک پروژه مطرح می‌شود، الگوهای تراکنش‌هاست. با آنکه برخی تراکنش‌های با حجم بالا را به نهنگ‌ها نسبت می‌دهند، حقیقت آن است که گاهی اوقات این اقدامات می‌تواند از جانب عده‌ای در جهت برهم‌زدن ثبات و ایجاد نوسان در بازار باشد. به‌طور کلی نقل و انتقالات بزرگ و مشکوک به آدرس‌های ناشناخته و مستعد فعالیت‌های مجرمانه، ترافیک‌های بدون دلیل شبکه، الگوهای نامتعارف در سازوکار زنجیره موردنظر و بسیاری موارد دیگر، می‌تواند یک هشدار بالقوه باشد که خبر از وقوع یک فعالیت مجرمانه دارد. دسترسی به چنین اطلاعاتی اجازه می‌دهد تا کاربران ضمن آگاهی بیشتر و اطلاع‌رسانی به سایر افراد، تصمیمات معقولانه‌تری اتخاذ کنند و از هرگونه حرکت شتاب‌زده بپرهیزند.

تعیین وضعیت و سلامت شبکه‌ 

یکی دیگر از موضوعات مهم، سلامت شبکه‌های بلاک‌چینی است که می‌توانید با داده‌های آنچین به آن‌ها دسترسی داشته باشید. داده‌هایی مانند حجم تراکنش‌ها، کارمزد شبکه و آدرس‌های فعال از جمله پارامترهایی هستند که می‌توانند بیانگر سلامت یک زنجیره بلاک‌چینی باشند. به تعبیر دیگر هر کدام از این موارد می‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد که آیا شبکه ظرفیت لازم برای حجم بالای تراکنش‌ها را دارد، آیا انجام نقل و انتقال روی آن به‌اندازه کافی سریع و مقرون به‌صرفه هست، آیا دادوستدها در آن به‌صورت امن انجام می‌شوند و در نهایت آیا شبکه مقیاس‌پذیری لازم را دارد و می‌تواند در صورت نیاز تطبیق و رشد لازم را داشته باشد یا خیر. پاسخ به این پرسش‌ها به‌خوبی روشن می‌کند که شبکه موردنظر در چه جایگاهی قرار دارد و آیا می‌توان به آن اعتماد کرد یا نه.

انطباق و امنیت شبکه

انطباق و امنیت یکی دیگر از کاربردهای مهم تحلیل آنچین است؛ چراکه به‌وضوح نشان می‌دهد شبکه موردنظر از نظر مؤلفه‌های امنیتی و تطبیق با قوانین و اصول شبکه‌های غیرمتمرکز تا چه اندازه درست عمل کرده است. داده‌های آنچین می‌تواند نشان دهد که شبکه مورد بحث تا چه اندازه از استانداردهای مرتبط با تراکنش‌های مالی پیروی می‌کند و آیا چک لیستی از الزامات و بایدها را در ساختار خود گنجانده است یا خیر. اقدامات امنیتی به‌منظور جلوگیری از نفوذ هکرها و سرقت اموال کاربران، تعهد به موضوعات مرتبط با قوانین بین‌المللی مانند بحث قوانین ضد پول‌شویی (AML) و رصد و ردیابی جریان سرمایه و انطباق آن با قوانین و ساختارهای شبکه از جمله کاربردهای دیگر داده‌های آنچین هستند.

شاخص‌های مهم در تحلیل آنچین (On chain)

در تحلیل آنچین شاخص‌ها و معیارهای متعددی وجود دارند که کاربران می‌توانند با درنظرگرفتن آن‌ها نمای دقیق‌تری از فعالیت شبکه داشته باشند و تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنند. البته در این میان باید توجه داشت تنوع این معیارها می‌تواند گمراه‌کننده باشد. نکته مهم در انتخاب شاخص‌ها این است که ببینید اطلاعاتی که نیاز دارید باید در چه زمینه‌ای باشند. این داده‌ها بسته به نیازهای هر فرد متفاوت است. به‌عنوان مثال برخی از شاخص‌ها مانند آدرس‌های فعال، حجم معاملات یا توزیع عرضه برای اندازه‌گیری قدرت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که برخی دیگر مانند Coins Days Destroyed، سود و ضرر تحقق یافته، عرضه در سود و زیان، ارزش واقعی یا تحقق یافته به‌منظور بررسی رفتار سرمایه‌گذاران (خریداران و فروشندگان) ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. 

علاوه بر این شاخص‌ها، موارد دیگری نیز مانند انباشت به جریان، ارزش شبکه به تراکنش و موارد دیگر وجود دارند که در خصوص ارزیابی قیمت و بهای دارایی‌ها دیجیتال به کار می‌روند. بنابراین مهم است که در میان انبوهی از داده‌های مختلف بدانید به‌دنبال چه هستید و می‌خواهید کدام مسیر و رویکرد را دنبال کنید.

ما در اینجا به سه شاخص مهم در خصوص رفتار سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

شاخص سود و زیان تحقق یافته (Realized Profits and Losses)

شاخص RPL در حقیقت به سود و زیان واقعی اطلاق می‌شود که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در فرایند خرید و فروش دارایی‌ها متحمل آن شده‌اند. این شاخص که به‌طور مشخص برای بیت کوین به کار می‌رود، با مقایسه میان قیمت فعلی و قیمت در زمان خرید محاسبه می‌شود. معیار سود و زیان تحقق یافته از رابطه زیر محاسبه می‌شود:

سود/زیان تحقق یافته = (قیمت فعلی – قیمت خرید) x مقدار

همین پارامتر ساده به خوبی نشان می‌دهد که سودآوری یک سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتالی مانند بیت کوین در فواصل زمانی چقدر است. برخی از وب‌سایت‌ها میزان سود و زیان تحقق یافته را بر اساس دوره‌های زمانی بلند مدت و کوتاه مدت در نظر می‌گیرند. 

به این نکته مهم توجه داشته باشید که منظور از تحقق یافته در این معیار فروخته‌شدن قطعی دارایی‌ها است. به‌عبارت دیگر، تا زمانی که دارایی مورد نظر فروخته نشده باشد، این معیار به‌شکل سود و زیان تحقق نیافته توصیف می‌شود. در ضمن به خاطر داشته باشید این شاخص می‌تواند به شناسایی فرصت‌های بالقوه برای خرید یا فروش کمک فراوانی کند.

شاخص عرضه در سود و زیان (Supply in Profit and Loss)

شاخص دیگر SPL است که مقدار ارزهای دیجیتالی را که در سود یا ضرر هستند نشان می‌دهد. این بدان معناست که سود یا ضرر قیمت فعلی و قیمتی که در آن دارایی خریداری شده است، به‌‌عنوان معیار قرار می‌گیرد. این معیار اغلب برای دریافتن احساسات بازار و الگوی رفتار خریداران و فروشندگان مفید است.

منظور از عرضه در سود به ارزهایی گفته می‌شود که در حال حاضر و بر اساس قیمت فعلی آن‌ها خریداران در سود هستند؛ یعنی خریداران توانسته‌اند این دارایی را با قیمت کمتری تهیه کنند و در حال حاضر با افزایش بها، در سود قرار دارند. از سوی دیگر عرضه در ضرر نیز به‌معنای ارزهایی است که با توجه به قیمت فعلی برای خریدار ضرر یا زیان به‌همراه داشته است و قیمت خرید آن‌ها نسبت به آنچه امروز شاهدش هستند افت قابل‌توجهی داشته است.

این موضوع علاوه بر اینکه نشان می‌دهد کدام ارزها قادرند سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کنند، افزایش شاخص آن می‌تواند به حرکت صعودی بازار نیز تفسیر شود.

شاخص ارزش تحقق یافته (Realized Capitalization) 

یکی دیگر از شاخص‌های مهم که برای فرصت‌های خرید یا فروش توسط تحلیلگران مورد استفاده قرار می‌گیرد، معیار ارزش یا سرمایه تحقق یافته است. در این شاخص تمامی قیمت‌های خریداری یا معامله‌شده ارز دیجیتالی مانند بیت کوین در یک روز با هم جمع می‌شوند و به آن برچسب ارزش واقعی یا تحقق یافته تعلق می‌گیرد. این شاخص زمانی معنا پیدا می‌کند که در کنار پارامتر ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) قرار می‌گیرد. در این حالت ۲ سناریوی کلی وجود دارد. یکی اینکه ارزش تحقق یافته از میزان ارزش بازار فراتر رود که بیانگر یک بازار سودآور است و برخی با دیدن چنین شرایطی اقدام به فروش می‌کنند و در سناریوی دیگر شاخص ارزش تحقق یافته به زیر ارزش بازار سقوط کند که نشان‌دهنده یک رویداد نادر است و می‌تواند به یک رکود بزرگ تفسیر شود. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران بزرگ تلاش می‌کنند از فرصت استفاده کرده و ارز دیجیتال موردنظر را با قیمت کمتری خریداری کنند.

مزایا و معایب تحلیل آنچین

تحلیل آنچین نیز مانند سایر ابزارها و روش‌های تحلیل، نقاط ضعف و قوت متعددی دارد که باید درباره آن‌ها بدانید تا بتوانید با کنار هم قراردادن این موارد انتخاب کنید کدام مدل می‌تواند بیشتر پاسخگوی نیاز شما باشد. از جمله مزایای تحلیل آنچین می‌توان به امکان ردیابی داده‌های گوناگون، اطلاعات دقیق، پیش‌بینی دقیق‌تر روند بازار، آگاهی از سلامت شبکه‌ها و دسترسی زودهنگام به اشکالات در یک پروژه از طریق رصد اطلاعات اشاره کرد.

در سوی دیگر ماجرا، تحلیل آنچین با چالش‌های مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کند که نباید از آن‌ها غافل شد. به‌عنوان مثال، حجم بالای اطلاعات، پیچیدگی داده‌ها، امکان تفسیرهای مختلف، بحث در خصوص حریم خصوصی و ایجاد مشکل برای برخی از کاربران که می‌خواهند داده‌های آن‌ها پنهان بماند، از جمله مواردی هستند که موجب شده است تا این روش تحلیل با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو باشد.

بهترین ابزارها برای تحلیل آنچین (On chain)

برای آنکه از تحلیل آنچین استفاده کنیم، نیاز است به‌‌سراغ ابزارها و پلتفرم‌هایی برویم که این داده‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند. با توجه به اهمیت این بخش وب‌سایت‌های متعددی در این زمینه فعال هستند که هر کدام به چند موضوع پرداخته‌اند و می‌توان با مراجعه به آن‌ها اطلاعات ارزشمندی کسب کرد. البته در کنار این پلتفرم‌ها استفاده از اکسپلوررهای بلاک‌چینی را هم فراموش نکنید.

از جمله وب‌سایت‌های معتبر در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلسنود (Glassnode): گلسنود یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تحلیل آنچین است که با استفاده از ابزارهای موجود می‌تواند بینش دقیقی برای علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کند. این مجموعه که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده، تلاش کرده است رنگ‌وبوی دقیق و هوشمندانه‌تری به تحقیقات کاربران در خصوص موضوعات آنچین ببخشد. گلس نود به‌دلیل گزارش‌های جامع شاخص‌های بازار ارزهای دیجیتال شهرت فراوانی دارد. سازندگان این مجموعه همواره تلاش کرده‌اند تا با رابط کاربری ساده و ارائه دسترسی به اطلاعات دست اول، مفاهیم اصولی و اساسی رمزارزها را به‌شکلی قابل فهم در اختیار کاربران قرار دهد. این مجموعه با پشتیبانی از شاخص‌های بازار برای ۹۰۰ دارایی مختلف و ۲۰۰ معیار کاربردی به‌همراه داشبوردهای قابل‌تنظیم و ادغام با پلتفرم TradingView در ساختار خود، شرایط جذابی را برای طرفداران تحلیل آنچین مهیا می‌کند.
  • Dune Analytic: یکی دیگر از پلتفرم‌ها و ابزارهای پرطرفدار آنچین Dune است. کاربران می‌توانند از پایگاه داده این مجموعه تقریباً هر نوع اطلاعاتی را جمع‌آوری و استخراج کنند. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد به داده‌های درون زنجیره‌ای بلاک‌چین اتریوم و قراردادهای هوشمند، گراف‌های مرتبط و Query بخش‌های مختلف این زنجیره دسترسی داشته باشند. دسترسی به معیارهای متعدد، امکان استخراج داده‌های درون زنجیره‌ای و طبقه‌بندی آن‌ها در پایگاه SQL و ارائه اطلاعات مختلف در قالب نمودارها و تصاویر قابل‌درک برای کاربران با دانش کمتر از جمله ویژگی‌های پلتفرم Dune است.
  • Nansen: این پلتفرم را می‌توان یک میکروسکوپ بزرگ دانست که به کاربران تازه‌کار و حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا داده‌های بلاک‌چینی را تجزیه و تحلیل کنند. شهرت زیاد نانسن به‌دلیل ترکیب اطلاعات بلاک‌چینی با کیف پول‌های ارز دیجیتال است. نکته جالب‌توجه این است که Nansen به اطلاعات بیش از ۲۵۰ میلیون کیف پول ارز دیجیتال دسترسی دارد و این بدان معناست که کاربران می‌توانند به حجم اطلاعات بالایی در این مجموعه دسترسی داشته باشند. تفاوتی نمی‌کند که شما یک تازه‌کار در ارزهای دیجیتال باشید یا یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، Nansen همه تحقیقات و داده‌های موردنیاز شما را مانند یک راهنمای کار بلد در اختیارتان قرار می‌دهد. دسترسی به بیش از ۲۵۰ میلیون کیف پول، امکان سفارشی‌سازی گزارش‌ها، شناسایی آسان الگوها و پیش‌بینی روند حرکت قیمت و بسیاری از موارد دیگر از جمله قابلیت‌های پلتفرم تحلیل آنچین Nansen است.

ابزار توضیحات مختصر ویژگی‌های برجسته مناسب برای
Glassnode پلتفرمی جامع با گزارش‌های دقیق شاخص‌های بازار ارزهای دیجیتال. رابط کاربری ساده و دسترسی به اطلاعات دست اول. گزارش‌های جامع، شاخص‌های بازار برای ۹۰۰ دارایی، داشبوردهای قابل تنظیم، ادغام با TradingView تحلیلگران حرفه‌ای و مبتدی، سرمایه‌گذاران
Dune Analytics پلتفرمی قدرتمند برای استخراج و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای اتریوم. امکان ساخت کوئری‌های پیچیده و تجسم داده‌ها. دسترسی به داده‌های خام، امکان ساخت کوئری‌های SQL، تجسم داده‌ها، مناسب برای توسعه‌دهندگان توسعه‌دهندگان، تحلیلگران داده، محققان
Nansen پلتفرمی پیشرفته برای تحلیل رفتار کیف پول‌ها و شبکه‌های بلاکچینی. ترکیبی از داده‌های بلاکچینی و کیف پول‌ها. دسترسی به اطلاعات بیش از ۲۵۰ میلیون کیف پول، شناسایی الگوها، پیش‌بینی روند قیمت تحلیلگران حرفه‌ای، سرمایه‌گذاران، صرافی‌ها

چطور به یک تحلیل‌گر آنچین تبدیل شویم؟

رسیدن به درجات بالا در حوزه‌های مختلف، خصوصا بازار ارز دیجیتال (cryptocurrency) نیازمند دانش و اطلاعات فراوان و آموزش در حوزه ارز دیجیتال است. تنها به‌صرف آنکه تعدادی از موضوعات مهم را می‌دانید و امکان صحبت و اظهارنظر در آن‌ها را دارید، نمی‌تواند به‌معنای آن باشد که شما یک فرد خبره یا کارشناس هستید. در موضوع ارزهای دیجیتال و رسیدن به درجه تحلیلگری نیز همین قاعده وجود دارد. ارزهای دیجیتال شاخه‌ای است که عمر چندانی ندارد، اما مملو از موضوعات عجیب و غریب و نکات ریز و درشت گوناگون است که باید نسبت به آن‌ها تسلط داشته باشید. 

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر، آن هم تحلیلگر آنچین، لازم است درک درستی از موضوعات و ساختار شبکه‌های بلاک‌چینی و مباحث آن‌ها پیدا کنید. دانستن جزئیات اهمیت فراوانی دارد. به‌عنوان مثال، به‌عنوان یک تحلیلگر نمی‌توانید تراکنش‌های اتریوم را با بیت کوین مقایسه کنید؛ چراکه این دو شبکه با اهداف و ساختاری متفاوت کار می‌کنند و باید این تفاوت‌ها برای شما قابل‌درک باشد.

همان‌گونه که یک گرافیست یا متخصص دیجیتال آرت از ابزارهای برنامه‌ای مانند فوتوشاپ آگاه بوده و به آن‌ها تسلط دارد، تحلیلگر آنچین نیز باید درباره ابزارهای این عرصه دانش لازم و کافی را داشته باشد. بنابراین قدم اول در رسیدن به چنین درجه‌ای از دانش و تبدیل شدن به یک تحلیلگر آنچین داشتن دانش بلاک‌چین و آگاهی از ابزارهای آن است.

دانش بلاک چین و ابزارهای مرتبط

اشاره کردیم که دانش در حوزه کریپتو اهمیت فراوانی دارد. در کنار این موضوع آشنایی با ابزارها و چگونگی استفاده از آن‌ها نیز اهمیتی ویژه دارد. اینکه کدام ابزار را برای کار خود انتخاب می‌کنید کاملاً به خودتان بستگی دارد. به‌عنوان مثال، ابزارهایی مانند Artemis ،TokenTerminal و DefiLlama یک نمای کلی از معیارهای پروتکل را به شما ارائه می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا روندهای گسترده در اکوسیستم بلاک‌چین را مشاهده کنید.

از سوی دیگر پلتفرم‌هایی مانند Dune و Flipside به‌شکل عمیق‌تری داده‌ها را واکاوی می‌کنند و به شما درباره چرایی تغییرات اطلاعات زیادی می‌دهند. اگر به‌دنبال داده‌های دیگری هستید، ابزارهایی مانند Arkham یا Nansen بر فعالیت‌های مرتبط با کیف پول‌ها تخصص دارند و به شما در این زمینه کمک می‌کنند.

علی‌رغم نیاز به تمامی این ابزارهای پیشرفته استفاده از کاوشگرهای بلاک یا همان بلاک اکسپلوررها و مهارت در به‌کارگیری آن‌ها از همه‌چیز مهم‌تر است. توجه داشته باشید داشتن اطلاعات در این موضوع یک پارامتر مثبت نیست، بلکه یک الزام برای تبدیل‌شدن به تحلیلگر آنچین است.

رسیدن به یک نتیجه‌گیری

رسیدن به نتیجه دلخواه و تبدیل‌شدن به فردی حرفه‌ای در زمینه تحلیل آنچین چندان ساده نیست. شما علاوه بر دانش کلی، باید از جزئیات فنی و به‌خصوص مدل‌ها و روابط ریاضی تسلط داشته باشید؛ چراکه ریاضیات شرط اصلی برای برتری در این زمینه است.

شاید بپرسید که چرا باید ریاضیات در این زمینه مهم باشد؟ پاسخ این است که بخش‌های مختلف تحلیل آنچین مملو از موضوعاتی است که با ریاضی سروکار دارد و اگر شما درباره آن‌ها چیزی ندانید، قادر نیستید تحلیل درستی داشته باشید. به‌عنوان مثال، یک تحلیلگر آنچین باید بتواند با استفاده از تکنیک برو‌ن‌یابی (نوعی تخمین در ریاضی) پیش‌بینی کند که چگونه عرضه یک ارز دیجیتال ممکن است در طول زمان تکامل یابد.

موضوع دیگر داشتن حوصله فراوان و پیگیری مداوم داده‌‌ها است. داشتن پشتکار و کنجکاوی در تبدیل‌شدن به یک تحلیلگر آنچین نقش کلیدی ایفا می‌کنند. به‌عنوان مثال، دنبال‌کردن یک رشته طولانی از تراکنش‌ها کاری سخت و حتی ناممکن به نظر می‌رسد، اما فردی که علاقه و پشتکار داشته باشد، می‌تواند به نتیجه دلخواه دست یابد. 

علاوه بر تمامی این موضوعات، باید دید خود را نسبت به تحلیلگری در حوزه آنچین تغییر دهید. باید دیدی علمی به موضوعات داشته باشید و برای هر موضوعی ابتدا فرضیه‌سازی کنید. داده‌هایی که به دست می‌آورید، در مراحل بعدی کار به شما می‌گویند فرض شما درست بوده و می‌توانید یک تصویر بهتر ارائه کنید یا هر آنچه در ذهن خود داشتید، اشتباه بوده است.

ایجاد رزومه و یافتن شغل

در انتها اگر توانستید تمامی این موضوعات را به‌خوبی پشت سر بگذارید، باید قدم‌های اول را در راستای یافتن شغل بردارید. بهتر است در گام اول ثابت کنید که از پس این کار برمی‌آیید. برای این کار می‌توانید فعالیت‌ها و یافته‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید و از دیده‌‌شدن و انتقاد نترسید. طبیعتاً در مراحل اول شما مجموعه‌ای از داده‌ها را ارائه خواهید کرد که به‌مرور می‌توانید در اثر بازخورد دیگران و متخصصانی که کار شما را دیده‌اند به نکات مثبت و منفی کارتان پی ببرید.

در نهایت پس از کسب تجربه اولیه می‌توانید اقدام به جست‌وجو در اینترنت و یافتن شغل‌های مرتبط با این زمینه کنید. در مصاحبه‌های مختلف شرکت کنید و از دانش و مهارت‌های خود بگویید. به خاطر داشته باشید یافتن شغل در این صنعت همیشه آسان نیست، بنابراین ممکن است گاهی اوقات تا پیدا کردن یک مجموعه دلخواه مدتی را به‌شکل فریلنسری فعالیت کنید.

جمع بندی

در این مقاله به تحلیل آنچین پرداختیم و دیدیم که چگونه می‌توان با داده‌هایی که از نظر برخی چندان مهم و ارزشمند نیستند به اطلاعاتی مهم دست پیدا کرد. درباره کاربردهای تحلیل‌های آنچین صحبت کردیم و دیدیم این روش چه تفاوت‌های کلی با تحلیل فاندامنتال و تکنیکال دارد. به شاخص‌های مهم و ابزارهای تخصصی این تحلیل پرداختیم و با برخی از آن‌ها آشنا شدیم. در عین حال درباره چگونگی تبدیل‌شدن به یک تحلیلگر آنچین گفتیم و دیدیم که این عرصه نیازمند دانش، پشتکار، کنجکاوی با چاشنی مهارت در موضوعات فنی و ریاضی است و می‌توان با فراگیری این دانش به یک تحلیلگر ماهر و توانمند تبدیل شد.

منبع : https://pooleno.ir/blog/on-chain-analysis/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]