کود کلسیم چیست؟ مشاهده و مقایسه بهترین کودهای کلسیم
کود کلسیم چیست؟ مشاهده و مقایسه بهترین کودهای کلسیم

کود کلسیم یکی از ۳ ماده مغذی برای تغذیه گیاهان و خاک است که در کنار منیزیم و گوگرد شرایط مناسبی را برای پرورش محصولات کشاورزی فراهم می‌کند. کودهایی که دارای کلسیم هستند، به‌صورت مایع و جامد در بازار یافت می‌شوند و کشاورزان می‌توانند بسته به نیاز خاک و گیاه، آن‌ها را تهیه کنند. در این مطلب شما با انواع کودهای کلسیم آشنا می‌شوید و در نهایت مجموعه‌ای معتبر برای خرید انواع کودهای کشاورزی به شما معرفی می‌شود.

معرفی کود کلسیم
وجود کلسیم در گیاهان و خاک باعث می‌شود که آب به‌راحتی در آن‌ها نفوذ کند و به‌عبارتی خاک شکننده‌تر می‌شود. اما مشکل این‌جاست که کلسیم نمی‌تواند در بافت گیاهی و خاک حرکت کند. بنابراین، برای دسترسی دائمی گیاهان و بستر تحت کشت، باید از کودهای حاوی کلسیم برای تامین کمبودهای لازم استفاده کرد.
گیاهانی که کمبود کلسیم دارند، اغلب دچار ریزش شکوفه و پوسیدگی می‌شوند. در بخش کشاورزی معمولا گوجه‌فرنگی و فلفل بیشتر از سایر محصولات کمبود این ماده مغذی را تجربه می‌کنند. در بین میوه‌ها نیز، تلخ‌شدن میوه می‌تواند نتیجه کمبود کلسیم باشد. خوشبختانه با کوددهی منظم و اصولی و استفاده از کود کلسیم می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
انواع کود کلسیم
کودهای حاوی کلسیم در بازار انواع مختلفی دارند و کشاورزان قبل‌از انتخاب آن‌ها باید با انجام آزمایش‌هایی، میزان کمبود کلسیم را در خاک بررسی کنند. به‌طور کلی انواع کودهای کلسیم‌دار عبارت‌اند از:

کود کلات کلسیم: کلات کلسیم به‌ ۲ صورت پودری و مایع در بازار وجود دارد و به‌شکل محلول استفاده می‌شود. این کود گران‌قیمت است و برای خاک مناسب نیست.
اسپری شاخ و برگ کلسیم: اسپری‌کردن کود کشاورزی حاوی کلسیم به گیاهان، نسبت به خاک، جذب بیشتری دارد. این اسپری را که معمولا از کود نیترات کلسیم یا استات کلسیم تشکیل شده را می‌توان به پیوند و جوانه‌ها نیز تزریق کرد.
آهک: با اضافه‌کردن آهک به خاک می‌توان کمبود کلسیم در آن را به‌طور کامل برطرف کرد. اما بدانید که این‌کار باعث قلیایی‌شدن خاک می‌شود.
آهک دولومیت (کربنات کلسیم): کلسیم کربنات که حاوی منیزیم است، به‌عنوان کود کشاورزی برای خاک مصرف می‌شود.
گچ (کلسیم سولفات): تنها مکملی که خیلی سریع جذب می‌شود، کلسیم سولفات است که تغییری در ph خاک ایجاد نمی‌کند.
خاکستر چوب: خاکستر چوب سخت منبع غنی از کلسیم است که برای خاک‌هایی با ph پایین استفاده می‌شود.
سنگ نرم یا فسفات کلوئیدی (اکسید کلسیم): اکسید کلسیم منبع دیگری از کود کلسیم است که نسبت به آهک، کمتر در خاک محلول می‌شود و ph خاک را نیز افزایش می‌دهد.
پودر استخوان: پودر استخوان اغلب برای پیازها و محصولاتی که مصرف خوراکی ریشه‌ای دارند، استفاده می‌شود.
پوسته تخم‌مرغ: پودر پوسته تخم‌مرغ نسبت به موارد گفته‌شده خیلی آهسته‌تر جذب خاک می‌شود و میزان کلسیم پایین‌تری هم دارد.

کود نیترات کلسیم

یکی از رایج‌تربن انواع کودهای حاوی کلسیم، کود نیترات کلسیم است که به‌صورت طبیعی در گیاهان و خاک وجود ندارد. برای تهیه این کود، کلسیم معدنی را با نیتروژن ترکیب می‌کنند و نتیجه نهایی به‌شکل نمک‌های درشت دریایی دیده می‌شود.
این کود که شامل ۱۵.۵درصد نیتروژن (N) و ۲۶.۵درصد اکسید کلسیم (CaO) است، به‌دلیل اینکه به‌صورت محلول در آب مصرف می‌شود، جذب بالایی در گیاهان دارد.
با این توضیحات، انتخاب اول هر کشاورزی برای خرید کود، کلسیم نیترات است. چراکه علاوه‌بر تامین کمبود کلسیم در گیاهان، باعث افزایش کیفیت و رشد در سبزیجات نیز می‌شود. در واقع این‌طور بگوییم که برای داشتن مزرعه‌ و باغی پرثمر و سرسبز، مصرف کود نیترات کلسیم توصیه می‌شود. ضمن اینکه نیتروژن که یکی از عوامل اصلی ایجاد فتوسنتز در گیاهان است، در این کود یافت می‌شود.
مزایای کود نیترات کلسیم
اگر می‌خواهید بدانید که چرا پرمصرف‌ترین کود کلسیم، نیترات کلسیم است، مزایایی که در ادامه برای آن ذکر شده را مطالعه کنید:

افزایش استحکام ساختاری در دیواره گیاهان
ترمیم آسیب‌دیدگی در گیاهان
فتوسنتز بهتر گیاهان
افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات کشاورزی
مصرف کود نیترات کلسیم  باعث جلوگیری از بروز بیماری در محصولات کشاورزی می‌شود.
کمک به رشد گیاهان
افزایش مقاومت در برابر آفات
افزایش دوام محصولات کشاورزی در زمان حمل‌ونقل و انبارداری
جذب بهتر و سریع‌تر کلسیم و نیترات
کود نیترات کلسیم دارای مواد افزودنی یا نگهدارنده‌های مضر نیست.
کود نیترات کلسیم تبخیر یا شسته نمی‎شود.

کود کلسیم چه زمانی و چگونه مصرف می‌شود؟

هنگام خرید کود باید به این مورد هم توجه کنید که در چه فصلی و به چه اندازه‌ای باید کود به خاک یا گیاهان و محصولات کشاورزی تزریق شود. به‌طور معمول زمانی که میوه و محلول کشاورزی هنوز نرسیده و حالت نخودی دارد، باید نیاز کلسیم آن را برطرف کنید. در این حالت بهترین کار، اسپری‌کردن محلول کلسیم به محصول کشاورزی است.
مصرف کود کلسیم همیشه برای خاک موثر نیست، زیرا جذب این ماده فقط ازطریق ریشه‌های نازک و مویین انجام می‌شود. این تارهای بسیار باریک ریشه، در شهریور و فروردین شکل می‌گیرند و بهترین زمان برای مصرف کودهای کلسیم همین موقع است.
خرید کود کلسیم و کود نیترات کلسیم از سایت کودیاب
کشاورزان همیشه دغدغه این را داشته‌اند که کود کشاورزی مطمئن و بدون مواد نگهدارنده یا مضر را از کجا تهیه کنند که قیمت مناسبی هم داشته باشد. خرید کود و نحوه مصرف آن نقش زیادی در افزایش کیفیت محصولات کشاورزی دارد. به همین منظور سایت کودیاب با سال‌ها سابقه در عرضه انواع کودهای شیمیایی، توانسته مرجع معتبر و مطمئنی برای شما کشاورزان باشد.
در این مجموعه بالغ ‌بر ۱۰،۰۰۰ کود و محصول ثبت‌شده وجود دارد که نیاز کشاورزان و باغداران را به منابع معدنی و مغذی برای محصولاتشان برطرف کرده‌ است. همچنین اگر اطلاعات شما در مورد کودها و نحوه استفاده از آن‌ها ناقص است، در بخش مقالات این سایت می‌توانید مطالب مفیدی را پیدا کنید.
جمع‌بندی
کود کلسیم ازجمله مواد مغذی لازم برای انواع گیاهان، خاک و درختان است و به‌دلیل اینکه کلسیم به‌طور طبیعی در طبیعت یافت نمی‌شود، باید مرتب به محصولات کشاورزی یا خاک وارد شود. کود نیترات کلسیم از رایج‌ترین کودهایی است که کشاورزان به‌دلیل جذب سریع کلسیم و فواید زیادی که در مطالب فوق برای آن ذکر شد، خرید آن را به دیگر انواع کود ترجیح می‌دهند.
برای تهیه انواع کودهای شیمیایی و حاوی منابع معدنی می‌توانید به سایت کودیاب مراجعه کنید و پس‌از پیداکردن محصول مد نظرتان، قیمت آن را استعلام بگیرید. درصورتی‌که ابهام یا سوال به‌خصوصی درباره خرید یا ترکیبات کودها دارید، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]