تحول دیجیتال در گفتگو با محمد وحیدنیا
تحول دیجیتال در گفتگو با محمد وحیدنیا
یک بعدازظهر آرام در تهران، با آسمانی صاف و برخلاف معمول هوایی پاکیزه، خودم را در همهمه‌ی کافه سام خیابان فرشته یافتم.
فهرست خبر اقتصادی تحول دیجیتال در گفتگو با محمد وحیدنیا

آنجا بودم تا با محمد وحیدنیا ملاقات کنم. ‌سال‌ها پیشتر به واسطه‌ی نقش او در تحول سازمانی که به مشغول به کار بودم از نزدیک شاهد تحول سازمانی پس از استقرار هوش تجاری بودم. وارد که شدم، متوجه شدم که محمد در کنار پنجره نشسته، و در شلوغی و هیاهوی همیشگی کافه سام با یک فنجان قهوه در مقابلش، به نظر می‌رسید که در افکار خود غرق شده است. شاید که در حال تأمل بر روی پروژه بزرگ بعدی خود بود.

آقای وحیدنیا، از اینکه در برنامه‌های شلوغ خود به ما پیوستید، سپاسگزارم. سفر شما در عرصه تحول دیجیتال بسیار الهام‌بخش است. آیا می‌توانید با ما در مورد نحوه شروع این مسیر به اشتراک بگذارید؟

از اینکه مرا دعوت کردید، متشکرم. همیشه از بحث در مورد اشتیاق خود لذت می‌برم. سفر من بیش از پانزده سال پیش آغاز شد، زمانی که من به پتانسیل فناوری برای بازتعریف عملیات کسب‌وکار پی بردم. توانایی سیستم‌های ERP برای یکپارچه‌سازی و بهینه‌سازی وظایف مختلف کسب‌وکار مرا مجذوب کرد و من می‌دانستم که این آینده‌ای است که می‌خواهم بخشی از آن باشم.

طی سال‌ها همکاری در شرکت‌های بین‌المللی و سپس در پروژه‌های که در شرکت راهکار مالی و تجارت ابری داد به عنوان مدیر فعالیت کردم همیشه توانایی راه‌حل‌های جدید برای حل مشکلات کسب‌ وکارها بسیار برای من جذاب بود و شاید بخش زیادی از زمان کاری من صرف یادگیری این ابزارها و روش‌ها شد. انتخاب پسوند ابری هم برای نام شرکت هم دقیقا همزمان بود به تمرکز من به یادگیری و پتانسیل سرویس‌های ابری. شاید در کوتاه مدت به نظر می‌رسید متوانم تلاش کنم برای انجام پروژه‌های بیشتر اما امروز که به قبل نگاه میکنم از این هزینه زمانی که جهت مطالعه این راه‌حل‌ها کردم بسیار خوشحالم.

ف.آ: اشتیاق شما واضح است. به نظر شما، عناصر ضروری برای یک استراتژی تحول دیجیتال موفق چیست؟

م.و: موفقیت در تحول دیجیتال بر پایه یک چشم‌انداز واضح است که با اهداف کلی شرکت همسو است. این موضوع درباره یک رویکرد جامع است که فناوری، فرآیندهای کسب‌وکار و افراد را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری و نظارت مداوم برای سازگاری با پویایی‌های بازار مداوم ضروری است.

تحول سازمان‌ها هم دقیقا مثل تحول در نهاد و روان انسان است جدا از عوامل خارجی و شرایط محیطی بدون داشتن قدرت کنترل درونی، اراده و دانش درست نتیجه خاصی در برندارد. این تمایل به ایستایی و نوعی از اینرسی که در برخی سازمان‌ها می‌بینیم رو میشه به خواست خیلی‌ها برای تغییر عادات ورزشی و رژیم غذایی است که حتی زمانی که تصمیم‌گیری هم میکنیم با اراده کم و داشتن برنامه دقیق به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. بسیاری از سازمان‌ها دوست دارند سلامت خود رو کسب کنند ولی حاضر به رعایت رژیم غذایی درست نمیشوند

درست است، انعطاف‌پذیری حیاتی است. به طور معمول، چه چالش‌هایی شرکت‌ها در طول این فرآیند تحول با آن روبرو می‌شوند؟

مقاومت در برابر تغییر یک مانع رایج است، زیرا افراد اغلب به روال‌های آشنا چسبیده‌اند. علاوه بر این، پیچیدگی و هزینه‌های اولیه تحول می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یک برنامه خوب ساختار یافته، ارتباط موثر و آموزش جامع برای ناوبری این چالش‌ها ضروری است.

در مورد چالش‌ها، آیا می‌توانید داستانی از مشتری را به اشتراک بگذارید که در آن تخصص شما باعث تغییر وضعیت یک شرکت که با تحول دیجیتال دست و پنجه نرم می‌کرد، شد؟

البته. یکی از مشتریان ما، یک زنجیره پیشرو در صنعت قنادی، به دنبال بهبود عملیات خود بود. پیاده سازی سیستم ERP و بهینه‌‌سازی فرآیندهای آن‌ها ، زیر ساخت نمایش لحظه‌ای داده‌ها در پنل BI را برای تصمیم‌گیری آگاهانه فراهم کرد. همین زیرساخت تصمیم‌گیری منجر‌به تغییراتی در فرآیندها کسب و کار شد که شاید در روزهای اول پروژه هم برای تیم مدیریت مجموعه و هم ما کاملا در ابهام بود و حتی مسائلی که با استفاده از داده‌ها عنوان الویت‌ها تعیین شدند تا قبل آن اصلا در شرکت شناسایی هم نشده بودند.

در داستان تحولی دیگر در یکی از شرکت‌های پیشروی صنعت IT با حجم سفارش‌ها و تراکنش‌های مالی بالا بود. در تحلیل اولیه مشخص شد جدا از تمام مزایایی که این سیستم ها می‌توانند داشته باشند اما به طور ويژه با توجه به تکنولوژي محور بودن شرکت فاصله بین ثبت سفارشات و فرآیند‌های مالی که به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد حتی از لحاظ برندینگ‌هم به سازمان لطمه وارد می‌نمود.

محمد وحیدنیا

یا در موارد بسیاری حتی این داده‌ها منجر به تغییر فرآیند‌ها فروش، استخدامی و حتی مارکتینگ سازمان‌ها می‌شوند ولی در دیدگاه سنتی خیلی وقت تحلیل داده‌های مالی را فقط منحصر به امور حسابداری و گزارشات مالیاتی می‌بینند.

این بسیار قابل توجه است. چگونه هوش تجاری (BI) از طریق راه‌حل‌های شما در عملیات شرکت‌ها یکپارچه می‌شود؟

BI یک سنگ بنای راه‌حل‌های داده محور است. این به کسب‌وکارها قدرت داده‌های مبتنی بر داده‌ها را می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد تصمیمات استراتژیک بگیرند. به عنوان مثال، در پروژه‌ها، ما داشبوردهای BI را پیاده‌سازی می‌کنیم که نمای جامعی از عملکرد شرکت را ارائه می‌دهند و زمینه‌های بهبود و فرصت‌های رشد یا اتلاف منابع را خیلی سریع مشخص می‌کنند. ولی این مورد نباید مورد غفلت واقع شود که همین

با پیشرفت سریع فناوری، چه گام‌های بعدی برای شرکت‌ها در سفر تحول دیجیتال خود وجود دارد؟

گام‌های بعدی شامل پذیرش فناوری‌های نوظهور مانند AI، IoT و بلاکچین است. این فناوری‌ها می‌توانند کارایی، شفافیت و امنیت عملیات کسب‌وکار را بیشتر افزایش دهند. شرکت‌ها باید با به‌روزرسانی مداوم سیستم‌ها و استراتژی‌های خود برای بهره‌برداری از این نوآوری‌ها، پیشرو باشند.

در مورد راه‌حل‌های نرم‌افزاری، با کدام شرکایی کار می‌کنید تا بهترین نتایج را برای مشتریان خود فراهم کنید؟

ما با همکاران سیستم از سال‌ها پیش همکاری می‌کنیم، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری در زمینه‌ نیازهای سازمانی، ERP حسابداری است. تخصص آن‌ها، همراه با راه‌حل‌های سفارشی ما، اطمینان می‌دهد که مشتریان ما بهترین نتایج ممکن را دریافت می‌کنند . البته که مجموعه‌ای از ابزارها دیگر همیشه در یک راه‌حل جامع نیاز است این موارد از بانک‌های اطلاعاتی یا ابزارهایی مثل Power BI را تا راه حل‌های ذخیره‌سازی ابری را شامل می‌شوند

این یک همکاری قدرتمند است. چگونه به نیاز برای مهاجرت کامل سیستم در برخی موارد نزدیک می‌شوید؟

یک مهاجرت کامل نیاز به یک رویکرد چندوجهی دارد. ما یک تجزیه و تحلیل جامع را انجام می‌دهیم تا نیازهای مشتری را درک کنیم و یک برنامه عملیاتی را توسعه دهیم که تمام جنبه‌های مهاجرت سازمانی را در بر بگیرد. این یک فرآیند دقیق است، اما هدف ما همیشه اطمینان از یک انتقال روان با حداقل اختلال در کسب‌وکار است.

مکالمه با محمد وحیدینیا

در پایان : آقای وحیدنیا، یادگیری در مورد کار شما و تأثیر تحول دیجیتال لذت بخش بود. از اینکه دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک گذاشتید، سپاسگزارم.

م.و: من هم از فرصت بحث در مورد این موضوعات مهم سپاسگزارم. من مشتاق دیدن این هستم که چگونه تحول دیجیتال به شکل‌دهی آینده کسب‌وکار ادامه می‌دهد.

مصاحبه به پایان رسید و من که تحت تاثیر عمق دانش محمد وحیدنیا از کافه خارج شدم، غرق در افکار خودم در پتانسیل فناوری برای تبدیل کسب‌وکارها بودم . مسیر تا شرکت را به این فکر میکردم شاید قدرت پردازش و تصمیم‌گیری داده محور ابر توانایی آینده بشر است و درکوتاه مدت اثر آن در رده اختراع ماشین چاپ و اینترنت باشد.

نویسنده: فریال آرا: https://linkedin.com/in/ferial-ara

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]