جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 41966
  • 15 نوامبر 2023 - 17:07
  • 156 بازدید
  • ۰ دیدگاه

اثر تقاضای ذهنی قوی در بازار ارز چیست؟

اثر تقاضای ذهنی قوی در بازار ارز چیست؟
اثر تقاضای ذهنی قوی در بازار ارز چیست؟

دلار هرات در کانال ۵۰ تثبیت داد/ فعالان اقتصادی می‌گویند تاکتیک بانک مرکزی در پذیرش تقاضایهای تجاری تغییر کرده/ در بازار سکه صحبت از سلطان سکه داغ شده بود/ وضعیت بلاتکلیفی بازار دلار تا چه وقت ادامه دارد؟

به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه کاملا در نرخ روز دوشنبه بسته شد فقط با این تفاوت که بازار شل‌تر از روز گذشته بود. قیمت دلار هرات در کانال ۵۰ و در ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول برای از دست دادن مرز حمایت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان تلاش کرد.

قیمت دلار در هرات با از دست دادن کانال مهم ۱۴ هزار تومان درهم به صورت مقطعی به زیر مرز حمایت هم رفت ولی نتوانست تثبیت بدهد. در نهایت بازار ارز هرات در نرخ دوشنبه یعنی ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان بسته شد. قیمت درهم امارات در کف کانال ۱۴ هزار تومان شروع به کار کرد و با کاهش تا ۱۳ هزار و ۹۷۰ تومان رفت اما در این کانال دوامی نداشت و در ۱۴ هزار و ۲۰ تومان به کار خودش پایان داد. قیمت سکه هم روندش مثل دوشنبه بود و در ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بسته شد. 

معامله‌گران هرات می‌گویند اینکه می‌گوییم بزرگ بازار هرات نخریده معنای این را می‌دهد که قیمت‌ها می‌توانند پایین‌تر بروند. از نظر آن‌ها سایه وضعیت بلوکه موجب شده بازار دست فروشنده‌ باشد. علاوه بر این هرچه به آخر ماه نزدیک بشویم تومان هم در بازار کم‌تر می‌شود و خود این هم مزید بر علت می‌شود که خریدار نقدی بزرگی فعلا در بازار نباشد. گروهی از معامله‌گران هم معتقدند این وضعیت شل بودن و بلاتکلیفی بازار در چارت نهایتا می‌تواند تا دو هفته دیگر ادامه داشته باشد و اگر فاند مثبتی به بازار نیاید قیمت‌ها می‌تواند با تقاضای ژانویه دست‌خوش نوسان بشود. به تصور این دسته بازار تا ده روز دیگر می‌تواند زنگ پایان موج اصلاح را بزند. 

همانطور که در این چند روز گفتیم نگاه بازار به جنگ کم رنگ شده مگر این‌که اتفاق خاصی بیفتد. معامله‌گران می‌گویند اما آن چیزی که میتواند بازار را به سمت کف خط روند صعود ببرد که قیمت‌ها بر مدار نزول بروند خبرهای برجامی است. 

در روز سه‌شنبه دو خبر بحث داغ بازار بود. خبر اول درمورد احتمال آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار ایران در عراق است. وبسایت واشنگتن فری‌بیکن مدعی شده منابع آمریکایی اعلام کردند احتمال دارد دولت آمریکا امروز با دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی خود در عراق و انتقال این منابع به عمان و اروپا موافقت کند. با اینکه این خبر در بازار پالس مثبتی تلقی شد اما در قیمت‌ها تاثیرگذار نبود.

خبر دوم این است که رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند طی روزهای آینده شاهد جنگ تمام عیار علیه حزب الله خواهیم بود.

در بازار سه‌شنبه متن همتی درمورد خبر روز دوشنبه تخصیص ارز بانک مرکزی دست به دست می‌شد. همتی گفته تحت عنوان سیاست تثبیت، هم رانت سنگین ارزی توزیع و زمینه یک کسادی اقتصاد را فراهم کردید و هم نتوانستید کاهش جدی در دلار بالای ۵۰ هزار تومانی و تورم بالای ۴۰ درصدی  ایجاد کنید. 

در بازار معامله‌گران به نقل از برخی تحلیل‌گران می‌گفتند بازار در شرایطی تکان میخورد که تقاضای ذهنی قوی باشد. منظور آن‌ها از تقاضای ذهنی تقاضای فراتر از تجاری و خدماتی بود. در واقع آن‌ها می‌گویند اگر تقاضای سرمایه‌ای فعال شود بازار روندهایش فرق می‌کند.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه در حال حاضر این نوع تقاضا کم شده و بازارساز هم بواسطه فروش نفت و فرآورده، فعلا دست بالا را در بازار دارد.

گفته می‌شود فعالان اقتصادی می‌گویند بانک مرکزی دست به یک ابتکار زده. صف ثبت سفارش را شلوغ و صف تخصیص را خلوت کرده یعنی اجازه داده نمی‌شود هر کالایی ثبت سفارش شود.

در  بازار سکه هم یک نکته بود که اکثر کانال‌های ارز و سکه در روز سه‌شنبه یک متن درمورد سالگرد وحید مظلومین یا همان سلطان سکه معروف کار کردند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ربع سکه خلاف جریان شنا کرد 03 مه 2024

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

اکوایران: قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت.

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.