بهترین جفت ارزها برای اسکالپ
بهترین جفت ارزها برای اسکالپ
امروزه سبک ترید اسکالپ (Scalp) در میان تریدرها از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

 به این علت که تریدر زمان کمتری درگیر معامله است و سود قابل قبولی نیز از بازار کسب می‌کند. در اسکالپینگ (Scalping) دیگر فشارهای ناشی از تریدهای طولانی‌مدت وجود ندارد، با یک ساعت یا نصف روز نشستن پشت چارت عموما کار تریدر در آن روز تمام می‌شود. اما اگر از اسکالپرها بپرسید آیا ترید اسکالپ به همین راحتی است؛ پاسخ آن‌ها قطعا خیر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در اسکالپینگ رعایت شود یافتن و انتخاب بهترین جفت ارزها برای اسکالپ است. زیرا هر جفت ارزی در فارکس پتانسیل اجرای اسکالپینگ را ندارد و مسلما تریدهای شما را به سمت ضرر انباشته شده خواهد برد. چرا که تعداد تریدهای اسکالپ معمولا بالا است. در این پست قصد داریم بهترین جفت ارزها برای اسکالپ را به شما معرفی کنیم و دلایل انتخاب آن‌ها را نیز بررسی کنیم.

ترید اسکالپ یا اسکالپینگ چیست؟

جالب است بدانید واژه اسکالپینگ در انگلیسی به معنای کندن پوست سراست. احتمالا رابطه آن با ترید را درک می‌کنید چرا که در سبک ترید اسکالپ، معامله‌گر در یک بازه زمانی به خصوص با تمرکز بالا در تایم‌فریم‌های زیر ۱۵ دقیقه به شکار پوزیشن‌های مناسب مشغول می‌شود و سریع‌تر از بقیه معامله‌گران کارش با بازار تمام می‌شود.

در اسکالپینگ درباره تعداد تریدهایی که تریدرها باز می‌کنند و زمان کلی که درگیرمعاملات هستند قانون نوشته‌ شده‌ای وجود ندارد و این موضوع می‌تواند بسته به‌ فرد و استراتژی معاملاتی که در نظر دارد، تغییر کند.

ویژگی‌های حیاتی یک نماد مناسب برای اسکالپ

همانطور که اشاره کردیم همه دارایی‌ها و نمادهای بازار فارکس برای اسکالپ مناسب نیستند. نمادها یا جفت ارزهایی برای اسکالپ مناسب هستند که سه ویژگی زیر را داشته باشند:

  • حجم معاملاتی: حجم معاملاتی بالا به معنای نقدینگی بالای آن نماد است و شما می‌توانید در هر لحظه که اراده کردید به بازار ورود کنید یا از آن خارج شوید؛ بدون اینکه هیچ اسلیپیج یا لغزش قیمتی برایتان ایجاد شود.
  • ATR بالا: ATR به میزان حرکت روزانه یک نماد گفته می‌شود. نمادی برای اسکالپ مناسب است که حداقل بیش از ۵۰ پیپ در روز نوسان حرکتی از خود نشان دهد. اگر نمادی ATR پایینی داشته باشد، برای اسکالپ مناسب نیست، زیرا نداشتن نوسان در بازار، شما را در معاملات‌تان دچار مشکل می‌کند.
  • اسپرد و کمیسیون پایین: به این خاطر که شما در معاملات اسکالپ حجم ورود بالاتری دارید و میزان پیپ کمتری مورد هدف شماست بنابراین نیاز است آن نماد اسپرد و کمیسیون اندکی داشته باشد در غیر این صورت بخش قابل توجهی از سود شما برای این دو از دست خواهد رفت.

بهترین جفت ارزها برای اسکالپ

در ادامه مقاله به بررسی ۳ جفت ارز برتر برای اسکالپ می‌پردازیم.

جفت ارز یورو دلار آمریکا EUR/USD

بیشترین حجم معاملات در بازار فارکس متعلق به جفت ارز یورو دلار آمریکا با نماد EUR/USD است. که بیشترین گردش پول در جهان را دارند و بالاترین عرضه و تقاضا در دنیا برای این دو ارز اتفاق می‌افتد؛ بنابراین کمترین اسپرد و کمترین کمیسیون در بین تمام دارایی‌های موجود در فارکس را جفت ارز EUR/USD دارد. ازاین‌ رو یکی از بهترین جفت ارزها برای اسکالپ در تایم فریم‌های پایین است.

جفت ارز دلار آمریکا ین ژاپن USD/JPY

دلار آمریکا ین ژاپن (USD/JPY) در رتبه دوم بهترین جفت ارز برای ترید اسکالپ قرار دارد. گزارش BIS‌ نشان می‌دهد در تابستان ۲۰۲۳، حدود ۱۳٫۵ درصد از نقدینگی بازار فارکس متعلق به دلار آمریکا ین ژاپن است. نکته بسیار مهمی که درمورد این جفت ارز باید به آن اشاره کنیم تاثیر پذیری بسیار زیاد آن از اخبار اقتصادی آمریکا و ژاپن است. بروز هرگونه خبر اقتصادی در هر دو کشور، این جفت ارز را با نوسانات بالایی همراه می‌کند. بنابراین حتماً در استراتژی معاملاتی خود شده تحلیل اخبار را مدنظر داشته باشید.

جفت ارز پوند انگلیس دلار آمریکا GBP/USD

با توجه به اینکه اقتصاد کشور انگلیس یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود و حجم قابل توجهی از معاملات در تمام بازارهای جهانی تحت تاثیر اقتصاد انگلیس قرار می گیرد. به همین دلیل شاهد حجم بسیار بالایی در معاملات جفت ارزهای مربوط به پوند هستیم. نکته قابل توجه درباره پوند دلار این است که نسبت به یورو دلار نوسانات بیشتر و سنگین‌تری را تجربه می‌کند؛ اگر تازه فعالیت خود را شروع کردید روی جفت ارز پوند دلار ملاحظات لازم را داشته باشید.

دیگر نمادهای برتر بازار فارکس برای اسکالپ

نمادهای معاملاتی دیگری نیز در فارکس وجود دارند که در میان اسکالپرها محبوبیت بالایی دارند در اینجا به دو موردشان اشاره می‌کنیم.

نماد طلا XAU/USD

طلا از قدیم ایام گران‌بهاترین دارایی مردم بوده است و امروزه نیز برای اقتصاد کشورها کالای استراتژیکی محسوب می‌شود. نماد طلا هر روز توسط میلیون‌ها تریدر شخصی و سازمانی در سراسر جهان ترید می‌شود و نوسات بسیار بالا و جذابی را برای تریدرها دارد. ارزش پیپ این نماد تقریباً ۱۰ برابر میانگین ارزش جفت ارزهای دیگر است.

طلا در همه بروکرها اسپرد و کمیسیون کمتری از جفت ارزهای غیراصلی (Minor Pairs) دارد (جفت ارزهایی که یک طرف آن دلار آمریکا نباشد، جفت ارز غیر اصلی می‌نامند) واین یک مزیت برای ترید در سبک اسکالپ است که می‌توان در تایم فریم‌های پایین از آن نوسان‌گیری‌های فوق‌العاده‌ای کرد. نمایی از حرکات قیمت در تایم فریم‌های ۵ و ۱۵ دقیقه از چارت طلا فقط در یک روز معاملاتی در تصاویر زیر مشاهده کنید.

بهترین جفت ارزها برای اسکالپ

نماد طلا XAU/USD

شاخص سهام داوجونز Dow Jones

شاخص سهامی داوجونز آمریکا که در اکثر بروکرها با نماد US30 معامله می‌شود، یکی از پرمعامله‌ترین شاخص‌های سهامی در کل دنیا به شمار می‌رود. به‌ طورکلی بازار بورس آمریکا روزانه مورد تحلیل اکثر تریدرها قرار می‌گیرد و داو جونز مورد توجه‌ترین شاخص سهام آمریکا محسوب می‌شود به این خاطر که این نماد برآیند وضعیت ۳۰ شرکت برتر بورس آمریکاست که ابرقدرت‌های صنعت‌های مختلف را شامل می‌شود.

نکاتی در مورد استراتژی اسکالپ موفق

برای موفقیت در استراتژِی اسکالپ خود، بعد از انتخاب یک جفت ارز یا نماد از لیست بالا، نکات زیر را نیز همواره برای سودمندی بیشتر در نظر بگیرید.

  • اسپرد بروکر: بروکری را انتخاب کنید که از رقبا اسپرد کمتری در یک جفت ارز لحاظ کرده باشد. اسپرد زیاد برآیند معاملاتی را به‌ خصوص در سبک اسکالپینگ تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
  • کمیسیون بروکر: همچنین درباره کمیسیون همانند اسپرد در انتخاب بروکر دقت کنید. از آنجایی که تعداد و حجم معاملات اسکالپ بالا است و معمولا مسیر کمی را همراه قیمت هستید، مجموع کمیسیون‌های که می‌پردازید می‌تواند باعث نارضایتی شما شود پس کمیسیون بروکرها را نیز با هم مقایسه کنید.
  • تسلط در یک جفت ارز: نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که نوع رفتار هر دارایی در بازار فارکس مختص به خود است. یعنی اگرچه همه آن‌ها به طور کلی از اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال پیروی می‌کنند؛ اما هر یک رفتار و شخصیت مربوط به خود را دارد و به‌ اصطلاح نیاز به قلق‌گیری دارند. سعی کنید استراتژی خود را روی یک جفت ارز معین تمرین کنید تا در یک نماد به تسلط کامل برسید. سپس یک نماد یا جفت ارز دیگر را به معاملات خود اضافه کنید.
  • ساعات معاملاتی: برای سبک اسکالپ باید زمان‌های پرنوسان و پرحجم بازار را انتخاب کنید. مثلا برای شاخص‌های سهامی آمریکا یا جفت ارزهایی که یک طرف آن دلار آمریکا (USD) است، حتما در زمان باز بودن سشن آمریکا از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۰۰:۳۰ به وقت ایران ترید کنید. برای جفت ارزهای مربوط به EUR و GBP صبح‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۹:۳۰ بهترین زمان است.

بهترین بروکر برای ترید اسکالپ

یکی از بهترین بروکرها که برای انواع سبک‌های تریدینگ علی‌الخصوص اسکالپینگ امتحان خود را پس داده است و در میان کاربران ایرانی بسیار محبوب شده، بروکر فارکس دلتا اف ایکس (Delta FX) است. این بروکر با بیش از ۱۶ سال سابقه فعالیت، علاوه بر رگولاتوری و تاییدیه‌های قانونی، امکان واریز و برداشت با ریال ایران را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کمیسیون‌های بسیار اندک، اسپردهای کوچک و اجرای سریع معاملات بدون اسلیپیج قیمت، آن را به یک گزینه ایده‌آل برای تریدهای اسکالپ بدل کرده است. در کنار تمام این‌ها، بونس‌ها و جوایز تشویقی که بروکر Delta Fx برای کاربرانش دارد باعث خوشحالی دوچندان شما نیز خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی و بررسی بهترین جفت ارزها برای اسکالپ پرداختیم و نکاتی راجع به موفقیت دراستراتژِی اسکالپینگ را باهم مرور کردیم. از اهمیت بروکر در این‌باره صحبت کردیم در همین راستا به بروکر برتر کامیونیتی ایرانی برای اسکالپ اشاره‌ای داشتیم. امیدواریم با این نکات در روند آتی معاملات خود موفقیت‌های بیشتری را کسب کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]