یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 22477
  • 03 سپتامبر 2023 - 12:11
  • 145 بازدید
  • ۰ دیدگاه

مقایسه فروش نفت ایران و عراق؛ همسایه ۶ برابر ما درآمد دارد

مقایسه فروش نفت ایران و عراق؛ همسایه ۶ برابر ما درآمد دارد
مقایسه فروش نفت ایران و عراق؛ همسایه ۶ برابر ما درآمد دارد

اکوایران: طبق آمار وزارت نفت عراق، میزان صادرات نفتی این کشور در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۶ برابر کل درآمد نفتی ایران در مدت مشابه بوده است.

به گزارش اکوایران، طبق گزارش‌های وزارت نفت عراق، این کشور در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۳۹.۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. این درحالی است که طبق بررسی‌های اکوایران از گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در این مدت میزان فروش نفت ایران ۶.۵ میلیارد دلار محاسبه شده است. طبق برآوردهای انجام شده میزان فروش نفت عراق در این مدت از کل درآمد پیش‌بینی شده برای فروش نفت در سال ۱۴۰۲ بیشتر بوده است. 

میانگین فروش روزانه نفت عراق؛ ۲ میلیون بشکه بیشتر از ایران

آمارها نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت، در ۵ ماه ابتدایی امسال، میزان فروش روزانه نفت ایران یک میلیون بشکه بوده است – حداقل ۲ میلیون بشکه کمتر از عراق. عراق به طور میانگین در این مدت روزانه بیش از ۳.۲ میلیون بشکه نفت به فروش رسانده است. 

عراق نفت خود را ۸۰ درصد گرانتر از ایران به فروش می‌رساند

بر اساس بررسی‌های اکوایران، قیمت فروش هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، در خوش‌بینانه‌ترین حالت با قیمت ۴۲ دلار و در بدبینانه‌ترین حالت با قیمت ۲۱ دلار به فروش می‌رسد. در حالیکه عراق به‌طور میانگین در این مدت هر بشکه نفت خود را با قیمت ۷۶ دلار به فروش رسانده که تقریبا ۸۰ درصد بیشتر از قیمت عرضه نفت ایران در بازار جهانی است.

تحریم؛ عامل عقب‌افتادگی صنعت نفت ایران

مهمترین علت این اتفاق تحریم‌های نفتی آمریکاست. تحریم‌های آمریکا از جهات مختلفی بر صنعت نفت ایران اثرگذاشته است. این تحریم‌ها با ایجاد تهدید برای کشورهای طرف معامله، دسترسی ایران به بازار جهانی نفت را محدود کرده است. هم‌چنین، محدودیت کلی ایجاد شده در تجارت با ایران سبب کاهش واردات تکنولوژی در صنعت نفت شده است. به بیان دیگر، در مقایسه می‌توان گفت عراق با وجود عدم توسعه بسیاری از زیرساخت‌هایش توانسته تنها به دلیل دسترسی به تجارت آزاد هم نفت بیشتری بفروشد و هم آن را با قیمت بالاتری روانه بازار کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.