«فاذر» شرکتی در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاهی و پالایشی روی میز تحلیل
«فاذر» شرکتی در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاهی و پالایشی روی میز تحلیل

شرکت آذر آب با نماد فاذر در بورس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و تجهیز پروژه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و تولید سیمان است. این شرکت در فعالیت‌های بزرگی حضور داشته و تا به امروز توانسته بیش از ۲۰۰ طرح ملی را اجرا کند. شرکت آذر آب با نماد سهام فاذر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی نیز میباشد که فعالیت اصلی آن ساخت پروژه‌های پالایشگاهی، نیروگاهی، سیمان و پتروشیمی به صورت کلید در دست می‌باشد. در این گزارش ضمن معرفی شرکت به بررسی اخبار و شنیده های مرتبط ، عملکرد شرکت را مرور کرده و تحلیل نموداری و سناریوی شمارش امواج آن خواهیم پرداخت.

معرفی و جایگاه شرکت:
این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و با بهره گیری از ۵۰ میلیارد ریال تجهیزات، ۸۹ میلیون دلار ماشیت آلات وارداتی و آموزش بیش از ۲۰۰۰ تکنسین و کارشناس ماهر در مدت کوتاه توانست نقش ارزنده ای را در توسعه صنعت ایران ایفا کند. از جمله فعالیت‌های این شرکت می‌توان به همکاری در طرح‌های بزرگی چون نیروگاه سیکل‌ترکیبی قم، ساخت دیگ‌های بخار نیروگاه حرارتی شهیدرجایی، نیروگاه شازند اراک، ساخت مبدل‌ها، مخازن، و برج‌ها در پروژه‌های روغن سازی پالایشگاه اصفهان، مجتمع پتروشیمی اراک، پالایشگاه گاز کنگان و پالایشگاه اراک اشاره کرد.
کارخانجات شرکت آذرآب در ۵ کیلومتری شهر اراک واقع شده و در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار فعالیت می‌کند. زیربنای کارگاه اصلی آن بیش از ۱۷ هزار مترمربع و کارگاه‌های مسقف آن مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع را تشکیل می‌دهند. این شرکت با رعایت استانداردهای نظام کیفیتی توانسته گواهینامه بین المللی طراحی و ساخت محصولات پیشرفته صنعتی را به دست آورد و کیفیت بالای محصول را به مشتریان خود ارائه دهد.
شرکت های زیر مجموعه فاذر:
از دارایی‌های تحت تملک و شرکت‌های زیر مجموعه شرکت آذرآب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
شرکت مهندسی توسعه صنایع نفت و گاز آذر آب
شرکت مهندسی توسعه و صنایع نفت و گاز در زمینه طراحی، بازرگانی، ساخت، نصب، راه اندازی، بهره برداری، خدمات پس از فروش و تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز و حوزه‌های انرژی و صنایع معدنی فعالیت می‌کند. ۶۰ درصد از سهام این شرکت در اختیار یک شرکت چینی و ۴۰ درصد آن تحت تملک شرکت آذرآب است.
شرکت ستاره تدبیر پارس
فعالیت شرکت ستاره تدبیر پارس در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پالایشگاهی، نیروگاهی و پتروشیمی است. این شرکت دارای دو سهامدار عمده به نام‌های صنایع آذرآب و صنعت آفرین نمونه عمران می‌باشد و خود نیز دو شرکت زیر مجموعه دارد که شرکت صنعت آفرین نمونه عمران و شرکت مهندسی توسعه صنایع نفت و گاز آذرآب جزو آن است.
گسترش صنایع انرژی آذر آب
این شرکت در زمینه سرمایه گذاری، پیمانکاری عمومی و مدیریت پیمان، فعالیت‌های مهندسی بازرگانی، فعالیت‌های اجرایی ساختمان و انجام پروژه‌های نفتی، نیروگاهی و پتروشیمی فعالیت می‌کند. مالک اصلی این شرکت صندوق رفاه و تامین آتیه است و از زیرمجموعه‌های شرکت صنایع آذرآب می‌باشد.
نیروگاه بیستون کرمانشاه
شرکت آذرآب با مشارکت در توسعه نیروگاه بیستون کرمانشاه و با کمک یک شرکت چینی توانسته بهره برداری این نیروگاه را به میزان ۸۸۰ مگاوات افزایش دهد. همچنین این شرکت مالک ۵۰ درصد از سهام این نیروگاه است.
قرارداد ۳۷۶۰ میلیاردی فاذر با نیروگاه بوشهر
شرکت آذر آب از انعقاد یک قرارداد ۳۷۰۰ میلیارد تومانی با نیروگاه بوشهر به جهت ساخت تجهیزات خبر داد. در این قرارداد شرکت آذرآب (سهام فاذر) متعهد می‌شود تا به مدت ۶ ماه از زمان قرارداد آن را اجرا کند. اجرای این قرارداد منوط به ارائه ضمانت حسن انجام کار و تحویل ضمانت نامه قبل از دریافت جهت وصول پیش پرداخت به کارفرما می‌باشد. با ساخت و توسعه این تجهیزات پس از انجام کار، قرارداد تسویه خواهد شد. تاریخ انعقاد این قرارداد ۷ اردیبهشت امسال و تاریخ موثر آن ۲۲ اردیبهشت ماه است.
در این قرارداد نیروگاه بوشهر امیدوار است تا با ساخت بویلرها و تجهیزات نیروگاهی توسط آذرآب، زمینه ساخت نیروگاه‌های بیشتر فراهم شود. همچنین انعقاد این قرارداد می‌تواند زمینه ساز افزایش سرمایه و رشد سهام فاذر در آینده نزدیک باشد. به همین جهت افرادی که قصد سرمایه گذاری در سهام فاذر را دارند می‌توانند از این اخبار به عنوان سیگنالی برای خرید و فروش استفاده کنند.
خرید فاذر توسط انرژی اتمی
آذرآب از جمله شرکت‌هایی است که تا به امروز بیش از ۲۰۰ طرح ملی را تولید کرده و هم اکنون ۳۰ طرح ملی دیگر در دست دارد. در همین راستا، شرکت‌های طرف قرارداد آذرآب همگی اتفاق نظر داشتند که تغییر مالکیت و مدیریت شرکت می‌توان زمینه ساز شکوفایی بیشتر آن شود. به همین جهت با پیگیری‌های بی وقفه نمایندگان و استاندار مرکزی، ۳۰ درصد از سهام شرکت به انرژی اتمی واگذار شد.
تغییر مالکیت ۳۰ درصد از سهام این شرکت به انرژی اتمی می‌توانیم شاهد پیش رفت‌ها و انعقاد قراردادهای جدید باشیم. در این رابطه، فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی، پس از اعلام این خبر افزود که سفارشات مربوط به تجهیزات نیروگاهی انرژی اتمی با آذرآب به زودی منعقد می‌شوند و نقدینگی مورد احتیاج آن درحال پیگیری است. به همین جهت می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد افزایش سرمایه و انعقاد قراردادهای جدید این شرکت باشیم.
مهرماه نیز شرکت صنایع آذرآب  از انعقاد قرارداد ۳ دستگاه بویلر ۴۰ تن پروژه کیمیا۲ خبر داد.
فاذر قرارداد ۳ دستگاه بویلر ۴۰ تن با مبلغ ۷،۲۷۰،۰۰۰ یورو با نرخ ۳۹،۱۶۰ تومان معادل ۲۸۴،۶۹۶ میلیارد تومان در خصوص پروژه کیمیا ۲ منعقد کرده است.
روش درصد پیشرفت کار به نسبت هزینه های انجام شده واقعی بر بهای تمام شده برآوردی کل قرارداد محاسبه می گردد و میزان سود حاصله ۱۵ درصد می باشد. شروع قرارداد منوط به تحویل ضمانتنامه پیش پرداخت به میزان ۵ درصد به کارفرما و اخذ مبلغ پیش دریافت است.
شنیده هایی نیز از انعقاد قرار داد ۳۰ میلیون دلاری پیش روی فاذر نیز می باشد که هنوز اخبار رسمی برای آن درج نشده است.
دیماه خوب فاذر
شرکت صنایع آذرآب طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ مبلغ معادل ۶۴۶,۱۶۷ میلیون ریال، از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد داشته است.
فاذر با سرمایه ثبت شده ۱۸,۱۲۶,۴۷۵ میلیون ریال طی عملکرد ۱۰ ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۵,۸۲۱,۶۵۷ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است.
تحلیل تکنیکال و روند پیش رو:

فاذر ار دید نموداری در حال تکمیل c از فلت بخش دوم الگوی ترکیبی B است. که این یک سناریوی محتمل می باشد.
در این سناریو حمایت های معتبری در ۱۳۰-۱۵۰ تومان داریم و انتظار میرود از این محدوده برگشت قوی و افزایش تقاضا رخ دهد. زمانا احتمالا یکی دو هفته نیاز است تا شروع موج صعودی بعدی.
هدف های مهم ۲۲۰-۳۰۰ تومان خواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]