صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چیست؟
صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چیست؟
شناخت ارزهای دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذای کار سختی است. هر پروژه رمزارزی، تیم سازنده، عملکرد، کارمزد، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

شناخت ارزهای دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذای کار سختی است. هر پروژه رمزارزی، تیم سازنده، عملکرد، کارمزد، مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین در صورتی که بخواهید به خرید‌وفروش ارز دیجیتال بپردازید، باید زمان زیادی را صرف شناخت پروژه‌های رمزارزی کنید. به همین خاطر است که کسانی در معامله ارزهای دیجیتال موفق می‌شوند که دانش تحلیلی کافی برای بررسی این بازار را کسب کرده باشند. افرادی که دانش مالی کافی ندارند، در معاملات خود شکست خورده و سرمایه خود را از دست می‌دهند. اگر کسی علاقه‌مند به معامله ارزهای دیجیتال باشد و وقت کافی برای یادگیری دانش مالی نداشت باشد، می‌تواند از انواع صندوق سرمایه‌گذای ارز دیجیتال استفاده کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که صندوق سرمایه‌گذاری ارزدیجیتال به‌ چه صورت عمل می‌کند.

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال توسط یک یا چند نفر مدیریت می‌شود. در هر صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، چندین تریدر و کارشناس روی دارایی افراد متمرکز می‌شوند و بهترین برنامه را برای سوددهی دارایی آن‌ها طراحی می‌کنند. با توجه به این که چندین رمزارز در یک سبد سرمایه‌گذاری قرار دارند، اگر یکی از آن‌ها ضرر کند، باقی رمزارزها ضرر آن را جبران خواهند کرد. افرادی که دانش یا وقت کافی برای معامله مستقیم ارزهای دیجیتال را ندارند، استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال برای آن‌ها مناسب است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ازای ارائه خدمات خود از سرمایه‌گذاران کارمزد می‌گیرند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این صندوق‌ها می‌پردازیم.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

مزایایی که یک صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزی با توجه به وجود نوسان زیاد در قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند داشته باشد را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

مزیت توضیحات
سرمایه‌گذاری آسان پیوستن به این صندوق‌ها نیازی به دانش مالی و تحلیلی ندارد.
صرفه‌جویی در زمان این صندوق‌ها توسط افراد دیگر مدیریت می‌شوند و فرد نیازی به بررسی مستقیم آن ندارد.
نقدینگی بالا هر زمان که بخواهید، می‌توانید دارایی رمزارزی خود را نقد کرده و برداشت کنید.
کاهش ریسک با توجه به تنوع دارایی‌ها در صندوق، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

معایب صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی ضمن مزایا، معایبی هم دارند که آن‌ها را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد:

معایب توضیحات
عدم اعتماد با توجه به آگاهی کمی که درباره این صندوق‌ها وجود دارد، افراد زیادی به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند.
محدودیت اختیار با ورود به این صندوق‌ها، دیگر سرمایه‌گذار هیچ اختیاری نسبت به سرمایه خود نخواهد داشت.
کارمزد بالا در صورت سود یا زیان، کارمزد صندوق از سرمایه‌گذار دریافت می‌شود.

زمانی می‌توان در مورد یک روش سرمایه‌گذاری خاص تصمیم‌گیری کرد که ضمن مزایا از معایب نیز آگاهی داشته باشید. با توجه به نوسان بالای قیمت ارزهای دیجیتال، پیوستن به صندوق سرمایه‌گذای می‌تواند برای افراد عادی گزینه مناسبی باشد؛ اما زمانی باید به این صندوق‌ها ورود کنید که از معایب و ریسک‌های آن نیز آگاهی داشته باشید. با وجود معایبی که نام بردیم، افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند بخشی از سرمایه خود را به صندوق‌ سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بسپارند؛ چراکه آن‌ها خود دانش و وقت کافی برای معامله ارزهای دیجیتال را ندارند؛ بنابراین سرمایه خود را به دست کارشناسانی می‌سپارند تا برای آن‌ها معامله کنند.

چه چیزی سبب ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال می‌شود؟

با توجه به شهرت و محبوبیت ارزهای دیجیتال، بیشتر افراد جامعه می‌خواهند سهمی در خرید و فروش آن‌ها داشته باشند. همانطور که گفته شد، برخی از افراد به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند به تحلیل بازار و خرید رمزارزهای مناسب بپردازند. بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای این دسته از افراد ایجاد شده است. البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در نسخه‌های خارجی وجود داشتند که دسترسی به آن‌ها برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نبود. خوشبختانه در حال حاضر انواع صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال ایرانی ایجاد شده که کاربران ایرانی می‌توانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند. دسترسی به این صندوق‌ها از طریق صرافی‌های رمزارزی ایرانی امکان‌پذیر است.

چه چیزی سبب ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال می‌شود؟

صندوق ETF ارز دیجیتال چیست؟

ای‌تی‌اف (ETF) مخفف عبارت «Exchange-Traded Fund» به‌معنای «صندوق قابل معامله» است. این صندوق‌ها در بازارهای بورس سنتی و سایر بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارزش سهام ETF به تغییرات ارزش دارایی‌های داخلی آن بستگی دارد. برای مثال، صندوق ETF بیت کوین وارد بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا شده است؛ در این صورت قیمت این صندوق به قیمت پایه بیت کوین واکنش نشان می‌دهد. صندوق سرمایه‌گذاری ETF به‌صورت روزانه و آتی (فیوچرز) در بازارهای بورس قابل معامله است. سرمایه‌گذاران بورس می‌توانند این صندوق را نیز به لیست دارایی‌های خود اضافه کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که این صندوق‌ها برای کاربران ایرانی در دسترس نیست.

تفاوت صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال با ETF چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، امکان سودگیری بالاتری نسبت به ETFها دارد؛ چراکه تریدرها و کارشناسان متعددی روی دارایی شما تمرکز دارند؛ اما در ای‌تی‌اف، شما باید در انتظار افزایش قیمت دارایی خود در بازار باشید تا بتوانید سود کسب کنید. به عبارت دیگر، در صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، شخصی به‌عنوان کارشناس با دارایی شما معامله می‌کند تا به سوددهی برسد؛ اما در ETFها، سرمایه‌گذاران باید منتظر افزایش قیمت پایه آن دارایی در بازار باشند تا دارایی آن‌ها به سود برسد. خوشبختانه در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال برای ایرانیان قابل دسترس‌تر است.

تأثیر قیمت ارزهای دیجیتال بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پرنوسان است. این نوسانات دارایی‌های داخل صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز درگیر می‌کند. نوسانان قیمت می‌توانند فرصت‌های مناسبی برای سودگیری را در اختیار افراد قرار دهند؛ اما برای این کار باید وقت و انرژی بسیاری را صرف رصد کردن بازار کرد. سرمایه‌گذاران وقت کافی برای بررسی قیمت ارزهای دیجیتال و سودگیری از نوسانات را ندارند، اما کارشناسانی که روی صندوق‌های سرمایه‌گذای کار می‌کنند، این کار را انجام می‌دهند. بنابراین زمانی که سرمایه‌گذاران مشغول کارهای خود بوده و از وضعیت بازار بی‌اطلاع هستند، صندوق‌ سرمایه‌گذاری آن‌ها می‌تواند از نوسان قیمت ارزهای دیجیتال برای آن‌ها سود بگیرد!

وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در ایران

اگرچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در ایران، مدت زمان زیادی است فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اما افراد کمی از حضور آن‌ها آگاهی دارند. در واقع بیشتر افراد اصلاً خبر ندارند که چنین صندوق‌های در داخل کشور جود دارد. بنابراین بیشتر این صندوق‌ها ناشناخته هستند. این در حالی است که افراد آگاه، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از آن سود می‌گیرند. ده‌ها صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال معتبر در کشور وجود دارد و هربار به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. با افزایش آگاهی نسبت به وجود این صندوق‌ها، بر تعداد سرمایه‌گذاران آن‌ها افزوده خواهد شد. اگر شما سرمایه‌ای را برای خرید ارزهای دیجیتال در نظر گرفته‌اید، اما نمی‌دانید که چطور باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید یک صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال معتبر پیدا کرده و از طریق آن به حوزه ارزهای دیجیتال ورود کنید.

چطور از صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در ایران استفاده کنیم؟

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، دسترسی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال از طریق صرافی‌های رمزازی امکان‌پذیر است. صرافی‌های رمزارزی بسیاری در داخل کشور فعالیت می‌کنند که برخی از آن‌ها سابقه کاری بیشتری دارند و امکانات بیشتری را ارائه می‌کنند. معمولاً برخی از صرافی‌ها، از تعداد زیادی صندوق سرمایه‌گذاری پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید قبل از انتخاب هر صندوق، در مورد آن تحقیق کنید. دریافت مشاوره از کارشناسان آنلاین صرافی نیز می‌تواند در انتخاب مناسب صندوق به شما کمک کند. همچنین سعی کنید برای این منظور به صرافی‌های رمزارزی قدیمی‌تر و شناخته‌شده‌تر مراجعه نمایید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]