تتر چگونه بازار ارز دیجیتال را متحول کرد؟
تتر چگونه بازار ارز دیجیتال را متحول کرد؟
فعالیت در بازار ارز دیجیتال، مانند سوار شدن بر یک کشتی طوفان زده است که با امواج عظیمی از نوسانات قیمت، شما را تهدید می‌کند.

در میان این هیاهو، ارز دیجیتال تتر به عنوان لنگری در میان طوفان عمل می‌کند. تتر یکی از خاص‌ترین مدل ارزهای دیجیتال در دنیای کریپتو است که توانسته راه‌حلی برای رفع مشکل نوسات زیاد ارزهای دیجیتال باشد. بنابراین با وارد شدن تتر به این مارکت، ارزهای دیجیتال ثبات و جذابیت بیشتری پیدا کردند. در ادامه قصد داریم به موضوع تتر چگونه بازار ارز دیجیتال را متحول کرد بپردازیم.

تاریخچه تتر

قبل از بررسی تاریخچه تتر، ابتدا به سوال تتر چیست پاسخ می‌دهیم. تتر بزرگ‌ترین استیبل‌کوین موجود است که بیشترین آمار خرید و فروش روزانه را در بین سایر رمز ارزها دارد. این توکن از ابتدا قیمتی ثابت و معادل یک دلار آمریکا دارد.

اما تاریخچه تتر به سال ۲۰۱۲ میلادی و انتشار وایت پیپر آن بر می‌گردد. در این white paper ایده عرضه یک رمزارز با ویژگی‌هایی متمایز با بیت‌کوین مطرح شده بود که بتواند به عنوان یک دارایی واقعی مورد معامله قرار بگیرد.

خالقان این کوین براک پیرس (Brock Pierce)، کریگ سلرز (Craig Sellars) و ریو کالینز (Reeve Collins) هستند. ایده این افراد در ابتدا با نام ریل کوین در سال ۲۰۱۴ معرفی و نخستین توکن آن در ماه اکتبر همان سال منتشر شد. اما در نوامبر همان سال این شرکت اعلام کرد که قصد تغییر نام پروژه به تتر را دارد. Tether در ژانویه ۲۰۱۵ به صرافی BitFinex اضافه شد.

شرکت پشتیبان تتر که با نام Tether Holdings Limited شناخته می‌شود و در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت شده است. این شرکت ادعا می‌کند که پشتوانه هر توکن این استیبل کوین یک دلار آمریکا است که در یک حساب بانکی تعیین شده نگهداری می‌شود. این ارز در سال‌های اولیه کمی نوسان قیمتی را تجربه کرد اما در حال حاضر یکی از ۵ رمزارز برتر مارکت کریپتو است. نماد اختصاری تتر USDT است که با اضافه کردن T به USD آمریکا ایجاد شده است.

تاثیر تتر بر بازار ارز دیجیتال

USDT از زمان ایجاد خود تاکنون، به خوبی اثبات کرده که توانایی حفاظت از سرمایه افراد در برابر نوسانات بالای بازار را دارد.

تتر در بازار صرفاً نقش یک نگهبان خاموش را بازی نمی‌کند. با توجه به ارزش ثابت آن، خرید تتر به گزینه‌ای برای سرمایه‌گذارانی تبدیل شده که طی نوسان‌های بازار به دنبال سرپناه هستند. به این صورت که دربازار نزولی افراد با تبدیل موجودی ارزی خود به تتر، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

از ژانویه ۲۰۲۳، تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و بزرگترین استیبل کوین با ارزش بازار نزدیک به ۶۸ میلیارد دلار است. البته این موضوع برخی از اقتصاددانان، از جمله یکی از مقامات فدرال رزرو را نگران کرده است. عرضه در گردش تتر در حال حاضر برابر با B90.91 بوده و یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین استیبل‌کوین‌های موجود است.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین تاثیرات تتر بر بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنیم.

تتر چگونه بازار ارز دیجیتال را متحول کرد؟

حل کردن مشکل نگهداری ارز دولتی در صرافی‌ها و شرکت‌ها

این ارز دیجیتال برای تسهیل معاملات و کاهش ریسک‌های مرتبط با نگهداری ارزهای فیات در بازار کریپتوکارنسی طراحی شده است. تتر با داشتن ویژگی های زیر این مشکل را حل می کند.

پایداری ارزش: تتر به ارزهای دولتی(فیات) مانند دلار آمریکا متصل است، به این معنی که ارزش آن نسبتاً پایدار است. این پایداری ارزش اجازه می‌دهد تا صرافی‌ها و شرکت‌ها بدون نگرانی از نوسانات شدید قیمت، موجودی‌های خود را در تتر نگه دارند.

کاهش ریسک نوسانات: با استفاده از تتر، شرکت‌ها و صرافی‌ها می‌توانند از ریسک نوسانات شدید قیمت که در ارزهای دیجیتال وجود دارد در امان باشند. این امر مخصوصا زمانی که بازارهای کریپتو پرنوسان هستند، اهمیت دارد.

تسهیل معاملات: تتر به عنوان یک واسطه برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات عمل می‌کند، که این امر معاملات را بدون موانعی مانند کندی سیستم سنتی یا مالیات و… تسهیل می‌بخشد.

کاهش هزینه‌ها و زمان معاملات: تراکنش‌های تتر معمولاً سریع‌تر و ارزان‌تر از تبادلات معمولی ارز فیات هستند. این کاهش در هزینه‌ها و زمان می‌تواند برای صرافی‌ها و شرکت‌ها مزایای قابل توجهی داشته باشد.

امنیت بیشتر: نگهداری دارایی‌ها در قالب تتر می‌تواند امنیت بیشتری نسبت به نگهداری مقادیر زیادی از ارز فیات در حساب‌های بانکی فراهم کند.

تسهیل تجارت بین‌المللی: برای شرکت‌هایی که در تجارت بین‌المللی فعالیت دارند، تتر می‌تواند به عنوان یک وسیله پرداخت بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد، که این امر تسویه حساب‌های بین المللی را ساده‌تر می‌کند.

این استیبل کوین به عنوان یک واسطه همه‌کاره عمل می‌کند و حرکت یکپارچه سرمایه را در اکوسیستم کریپتو تسهیل می‌کند. با توجه به اینکه USDT جفت غالب در بسیاری از صرافی‌ها است، به عنوان رابطی عمل می‌کند که دارایی‌های دیجیتال متنوع را به هم متصل می‌کند.

از آن‌جایی که معمولا نگهداری ارزها در صرافی‌ها و شرکت‌ها کار نادرستی است سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در زمان‌های نزولی بودن بازار خرید تتر انجام دهند و آن را به کیف‌ پول‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند منتقل کنند.

کم کردن نیاز بازار ارز دیجیتال به بانک‌ها

تتر (Tether)، به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال پایدار (Stablecoins)، تأثیر قابل توجهی بر کاهش نیاز بازار ارز دیجیتال به بانک‌های سنتی داشته است.

  • تتر به کاربران امکان می‌دهد تا معاملات مالی را بدون نیاز به حساب بانکی انجام دهند. این امر به ویژه برای کاربرانی که در کشورهایی با دسترسی محدود به خدمات بانکی زندگی می‌کنند، مفید است.
  • تتر به عنوان یک وسیله پرداخت بین‌المللی، می‌تواند معاملات مرزی را تسهیل کند. این موضوع می‌تواند جایگزینی برای سیستم‌های پرداخت بین‌المللی سنتی مانند حواله‌های بانکی باشد که معمولاً زمان‌بر و هزینه‌بر هستند.
  • این استیبل کوین نقدینگی بالایی را در بازار کریپتو فراهم می‌کند و امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر را نسبت به سیستم‌های بانکی سنتی برای کاربران فراهم می‌آورد.
  • تراکنش‌های انجام شده با تتر معمولاً با هزینه‌های پایین‌تری نسبت به تراکنش‌های بانکی همراه هستند. این ویژگی برای کسب‌وکارهای کوچک و فردی که به دنبال کاهش هزینه‌های معاملاتی هستند، جذاب است.
  • تتر دسترسی به خدمات مالی را برای افرادی که به دلایل مختلف به سیستم بانکی دسترسی ندارند، تسهیل می‌کند. این امر به ویژه در کشورهای در حال توسعه که دسترسی به خدمات بانکی در آن‌ها محدودیت دارد، مهم است.

تاثیر بر سایر استیبل‌کوین‌ها

تتر به عنوان یکی از اولین استیبل‌کوین‌هایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، استانداردی برای عملکرد و کاربرد این نوع ارزها در بازار کریپتوکارنسی ایجاد کرده است. چرا که موفقیت و پذیرش گسترده تتر در بازار ارز دیجیتال به افزایش اعتماد به استیبل‌کوین‌ها کمک کرده و راه را برای استفاده از سایر استیبل‌کوین‌ها هموار کرده است.

  • تتر به عنوان یک بازیگر بزرگ در بازار استیبل‌کوین‌ها، رقابت را تشدید و دیگر توسعه‌دهندگان را به ایجاد استیبل‌کوین‌های جدید با ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت ترغیب کرده است. همچنین با فراهم آوردن نقدینگی بالا در بازارهای کریپتوکارنسی، استانداردهایی برای سایر استیبل‌کوین‌ها در زمینه حجم معاملات و نقدینگی ایجاد کرده است.
  • همچنین به عنوان یک ابزار پایدار و قابل دسترس برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ارزهای دولتی، پذیرش کریپتوکارنسی‌ها را در میان کاربران عادی و شرکت‌های تجاری افزایش داده است.
  • موفقیت تتر باعث شده است که سایر استیبل‌کوین‌ها با پشتیبانی از ارزهای مختلف و حتی کالاهایی مانند طلا ظهور کنند، که این امر به تنوع بخشیدن به گزینه‌های موجود در بازار رمزارزها کمک می‌کند.

تاثیر بر سایر استیبل‌کوین‌ها

استفاده از تتر در تراکنش‌های غیر از ارز دیجیتال

تتر فراتر از دنیای دیجیتال نیز کاربرد دارد و در بخش‌هایی مانند پرداخت‌های بین‌المللی و جا به جایی پول، نیز استفاده می‌شود. بنابراین افراد می‌توانند بدون نیاز به پرداخت مالیات تنها با پرداخت کارمزدی اندک تراکنش‌های بین‌المللی یا داخلی خود را انجام دهند.

از طرفی افرادی که در ایران زندگی می‌کنند می‌توانند برای حفظ ارزش پول خود به جای خرید دلار کاغذی از USDT استفاده کنند. شما می‌توانید از طریق صرافی ایرانیکارت که ارائه دهنده انواع خدمات بین‌المللی است انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری را نیز تهیه کرده و پس از خرید ارزهای دیجیتال خود از ایرانیکارت، آن را به کیف پول خود منتقل نمایید.

رقیب‌های تتر

USDT بدون شک پادشاه استیبل کوین‌ها است، زیرا از نظر حجم معاملات و ارزش بازار به راحتی از رقبا پیشی می‌گیرد. تتر یک پیشگام در فضای استیبل کوین‌ها است که الهام بخش ایجاد استیبل کوین‌های دیگر نیز شده است. در ادامه به ۵ مورد از مهم‌ترین رقبای تتر می‌پردازیم:

DAI: بهترین استیبل کوین دارای وثیقه رمزنگاری شده دای است که منحصر به فرد ترین استیبل کوین نیز به شمار می‌رود. دای توسط MakerDAO در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد.

TUSD: این ارز ابتدا توسط TrustToken در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد و اولین استیبل کوینی بود که رقابت قابل توجهی را برای تتر ایجاد کرد. ترو یو اس دی در ابتدا توسط تعدادی از صرافی های برتر ارزهای دیجیتال از جمله Binance و OKEx پذیرفته شد.

USDC: یو اس دی کوین دومین استیبل کوین بزرگ از نظر ارزش بازار است که از بسیاری جهات شبیه TUSD است. این ارز نیز توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند.

PAX: این استیبل کوین توسط شرکت Paxos منتشر شد و سومین استیبل کوین بزرگ از نظر ارزش بازار است. پکسوس به طور گسترده در صرافی‌های ارزدیجیتال برتر پذیرفته شده و به عنوان یک توکن ERC-20 در اتریوم کار می‌کند.

BUSD: دلار بایننس یک استیبل کوین است که از طریق مشارکت بین بایننس و پکسوس راه‌اندازی شد. این ارز توسط بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان تایید شده است.

منبع:

https://www.iranicard.ir/blog/what-is-tether/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]