USDT بهتر است یا USDC؟ مقایسه ۲ استیبل کوین پرطرفدار
USDT بهتر است یا USDC؟ مقایسه ۲ استیبل کوین پرطرفدار
استیبل کوین‌ (Stablecoin) به رمز ارزهایی گفته میشود که در مبتنی بر بلاکچین هستند و قیمت ثابتی دارند و با دلار آمریکا یا طلا قیمت گذاری می شوند.

از جمله استیبل کوین هایی که هم قیمت با دلار هستند، می توان به  USDT ، BUSD، USDC اشاره کرد.

این رمز ارزها به دلیل اینکه معادل دلار هستند نوسان ندارند. برای مثال، ۱ تتر (Tether) برابر ۱ دلار آمریکا است از این روز میتوان به عنوان یک سرمایه گذاری بی خطر در نظر گرفت.

در حال حاضر تتر بزرگترین استیبل کوین بوده که تقریباً ۵۳ درصد از کل سرمایه بازار استیبل کوین را به خود اختصاص داده است. USDC دومین استیبل کوین بزرگ در مارکت کپ با اختصاص حدود ۳۱ درصد از بازار می باشد و پس از آن BUSD در رتبه سوم قرار دارد.

معامله گران کریپتوکارنسی از استیبل کوین هایی مانند تتر استفاده می کنند تا بدون مواجه شدن با زیان های ناگهانی ناشی از تغییرات قیمت نقدینگی ثابت و قابل اعتمادی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال فراهم کنند.

همچنین با توجه به نوسانات قیمت دلار در کشور ایران، میتوان از این نوع رمز ارزها به جای خرید دلار استفاده کرد و بر روی دلار سرمایه گذاری کرد.

قبل از معرفی ۲ استیبل کوین پرطرفدار، بهتر است بدانید که خرید تتر در صرافی اوکی اکسچنج در دسترس کاربران این صرافی است و شما میتوانید با کمترین کارمزد اقدام به خرید و فروش USDT داشته باشید.

استیبل کوین تتر (USDT) چیست؟

ثبات قیمت تتر (USDT) از ذخایر ارزی آن ناشی می‌شود، زیرا این شرکت ادعا می‌کند که دلار و سایر دارایی‌ هایی را در اختیار دارد که برابر یا بیشتر از تعداد کل USDT در گردش هستند. به عبارت دیگر، به ازای هر توکن تتر (Tether) در گردش، توسعه دهندگان شبکه ادعا می کنند که یک دلار در ذخایر موجود است. 

تتر در وب‌ سایت خود، گزارش‌ های روزانه‌ ای را درباره میزان ذخایری که در اختیار دارد در مقابل تعداد توکن‌های USDT منتشر می‌ کند. 

استیبل کوین تتر

سرمایه‌ گذاران می‌ توانند تتر را در اکثر صرافی‌ های دیجیتال بخرند. وقتی ۱۰۰ دلار Tether خریداری می کنید، تقریباً ۱۰۰ توکن USDT دریافت می کنید. 

تتر فاقد بلاکچین (Blockchain) اختصاصی خود است، در عوض ترجیح می دهد توکن هایی را در بلاک چین های شخص ثالث ارائه دهد. توکن‌ های USDT در حال حاضر در شبکه های نامبرده پشتیبانی میشوند:

اتریوم (ETH)

ترون (Tron)

الگوراند (ALGO)

سولانا (SOL)

آوالانچ (AVAX)

ماتیک (Matic)

USDC چیست؟

USDC یک نوع استیبل کوین (Stablecoin) است که در سال ۲۰۱۸ توسط Centre راه اندازی شد و به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود. USDC به نوعی یک دلار آمریکا رمزگذاری شده است، ارزش USDC طوری طراحی شده است که ثابت بماند و همین مسئله باعث شده که USDC تبدیل به یک استیبل کوین شود.

 USDC یک پروتکل منبع باز است، به این معنی که همه می توانند از آن استفاده کنند. اگرچه USDT بیشترین ارزش بازار را در بین تمام استیبل کوین ها دارد، اما USDC نیز شامل نقاط قوت بسیاری میشود.

مزایا USDC 

  1. عدم نوسان قیمت 
  2. توسط خزانه داری ایالات متحده پشتیبانی می شود
  3. در برابر تورم، مقاوم است

معایب USDC 

  1. افزایش قیمت ندارد
  2. از تورم قیمت دلار آمریکا مصون نیست

استیبل کوین usdc

آیا USDT و USDC یکسان هستند؟

خیر!  Tether و USD Coin دو دارایی متفاوت هستند که به عنوان استیبل کوین‌، قیمت ثابتی دارند. این دارایی ها با ارزهای فیات قابل خرید و فروش هستند. این دو ارز علیرغم تفاوت‌هایی که دارند، هدف مشترکی را در ارائه یک ارز دیجیتال پایدار و متصل به دلار آمریکا دنبال می کنند.

تفاوت USDT و USDC چیست؟

همانطور که در ابتدا ذکر شد، هر دو استیبل کوین USDC و USDT برای ارائه ثبات و قابلیت اطمینان در بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. آنها از نظر هدف و کاربرد شباهت های زیادی دارند. اما فرقUSDT و USDC چیست؟

علیرغم شباهت های متعدد از نظر هدف و موارد استفاده، تفاوت های قابل توجهی بین این USDC و USDT وجود دارد.

 این دو ارز از نظر شفافیت، مقررات، پذیرش و بلاک چین هایی که روی هر یک اجرا می شود کاملا متفاوت هستند. USDT توسط Tether Limited عرضه می شود، در حالی که USDC توسط Center Consortium منتشر می گردد. USDC با مقررات ضد پولشویی ایالات متحده و قوانین مشتری و احراز هویت مطابقت دارد و تحت نظارت می باشد. در همین حال، 

USDC به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا در صرافی های بزرگ مانند  کوین بیس (Coinbase) ، بایننس (Binance) ، جمینی (Gemini) ، کراکن (Kraken) و بایننس (Binance) استفاده شده است.

در درجه اول، USDC از سه نظر کلی با سایر استیبل کوین ها متفاوت است:

۱٫USDC در ایجاد تدابیر امنیتی در صورت تحقیقات آینده دولت، شفاف و فعال بوده است.

۲٫USDC به طور کامل توسط فیات پشتیبانی می شود و به ارزش بالقوه آینده مورد استفاده آن یا ارزش سایر ارزهای دیجیتال مانند برخی دیگر از استیبل کوین ها وابسته نیست.

۳٫صدور USDC بر اساس نظارت بر انتقال پول ایالت ایالات متحده تنظیم می شود و منوط به بررسی مداوم Circle و اقدامات آن است.

تفاوت تتر و usdc

بسیاری از موسسات تحت نظارت به دلیل فقدان مقررات و امنیت در بازار کریپتو برای ورود به این بازار مردد بوده اند. از آنجایی که USDC به طور کامل توسط پول نقد و خزانه‌ داری ایالات متحده پشتیبانی می‌ شود، یک پیشنهاد وسوسه انگیز برای سرمایه گذاری است زیرا موسسات مالی می توانند بدون ترس از نوسان دارایی های خود را ذخیره کنند.

این یک گام مهم رو به جلو برای بازار کریپتوکارنسی است، زیرا به موسسات تحت نظارت اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی در مورد ریسک نوسان، شروع به ارائه محصولات کریپتو کنند.

یکی از جنبه های کلیدی بحث  مقایسه USDT و USDC در نهادهای صادر کننده و سطح شفافیت آنها نهفته است. USDC توسط Coinbase و Circle صادر می شود و از یک مدل کاملاً رزرو شده پیروی می کند، که در آن هر توکن به نسبت ۱:۱ توسط دلار آمریکا در ذخایر پشتیبانی می شود.

این رویکرد شفاف تضمین می‌ کند که ارتباط مستقیمی بین تعداد توکن‌های USDC در گردش و ارز فیات اساسی وجود دارد.

از سوی دیگر، تتر USDT توسط Tether Limited صادر می شود و در مورد ذخایر و شفافیت مورد بررسی قرار گرفته است. در حالی که USDT ادعا می کند که ۱:۱ توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود، بحث هایی در مورد سطح حمایت و عدم شفافیت در مورد حسابرسی وجود دارد.

تفاوت مهم دیگر، پلتفرم های بلاک چینی است که آنها بر روی آنها کار می کنند.

USDC در بلاکچین اتریوم (ETH Blockchain) به عنوان یک توکن ERC-20 شروع به کار کرد، اما در نهایت به بلاک چین های دیگر مانند ALGO، ARB، SOL و غیره اضافه شد.

 USDT همچنین در چندین شبکه بلاکچین وجود دارد. بلاک چین های پشتیبانی شده برای USDT عبارتند از: بیت کوین (پروتکل Omni & Liquid)، اتریوم، الگوراند، ایاس، سولانا و بیت کوین کش. این تفاوت در پلتفرم های بلاک چین ممکن است بر عواملی مانند سرعت تراکنش و هزینه های شبکه تأثیر بگذارد.

USDT برای سرمایه گذاری بهتر است یا USDC؟

هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد که کدام یک از این ۲ استیبل کوین بهتر است. هنگام انتخاب بین USDT و USDC، درک تفاوت بین این دو مهم می باشد.

USDT ثبات بیشتری دارد و از محبوبیت بیشتری برخوردار است، در حالی که USDC به دلیل انطباق و شفافیت آن روز به روز در حال افزایش می باشد. در نهایت، انتخاب مناسب ترین استیبل کوین به ترجیحات و نیازهای فردی بستگی دارد.

اما به طور کلی با توجه به اینکه این دو رمز ارز ثبات قیمت دارند و تحت تاثیر نوسانات زیادی قرار ندارند، انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری هستند.

جمع بندی

USDT و USDC هر دو مزایا و دلایل منحصر به فردی برای سرمایه گذاری ارائه می دهند. تسلط USDT بر بازار و پذیرش گسترده توسط سرمایه گذاران، آن را به یک انتخاب مناسب برای معامله گران تبدیل می کند، در حالی که شفافیت نظارتی USDC احساس امنیت را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

در نهایت، تصمیم برای سرمایه گذاری در هریک از استیبل کوین ها به ترجیحات فردی، ریسک پذیری و اهداف سرمایه گذاری شما بستگی دارد.

توجه داشته باشید از آنجایی که از استیبل کوین ها به عنوان ارز معاملاتی استفاده می شود و کاربردهای زیادی دارند؛ پیدا کردن صرافی ارز دیجیتال امن بسیار حائر اهمیت است. شما بایستی قبل از خرید ارز دیجیتال، بهترین صرافی را برای معاملات خود انتخاب کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]