گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) چیست؟
گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) چیست؟

محصولات سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال نقشی حیاتی در تنوع بخشی سرمایه گذاری، تقویت پذیرش نهادی، تضمین انطباق با مقررات و کمک به نقدینگی بازار دارند و در نتیجه از بلوغ اکوسیستم Web3 حمایت می کنند.

نقش محصولات سرمایه گذاری ارز دیجیتال
در چشم‌انداز مالی معاصر، محصولات سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بسیار مهم هستند. این محصولات موانع را از بین می برند، دسترسی فراگیر به دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال را ارائه می دهند و مزایای بالقوه آنها برای مخاطبان گسترده تری در دسترس است. همچنین از طریق این محصولات خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید بیت کوین آسان تر است.
برای سرمایه گذارانی که به دنبال تنوع پرتفوی خود هستند، این محصولات فرصتی برای تعامل با یک طبقه دارایی منحصر به فرد فراهم می کنند. گنجاندن بیت کوین در یک سبد دارایی دیجیتال، به عنوان یک استراتژی کاهش ریسک در میان عدم اطمینان در بازارهای مالی سنتی عمل می کند.
این محصولات که برای سرمایه‌گذاران نهادی طراحی شده‌اند، به پذیرش گسترده‌تر ارز دیجیتال، افزایش مشروعیت بازار و تسریع شکوفایی کلی اکوسیستم کریپتو کمک می‌کنند. بسیاری از آنها به چارچوب‌های نظارتی پایبند هستند و یک راه سازگار و ایمن برای ایجاد اعتماد در میان سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می شوند.
این محصولات همچنین نقدینگی و حجم معاملات را افزایش می دهند و طیف وسیع تری از سرمایه گذاران را از طریق ابزارهای سرمایه گذاری قانونگذاری شده جذب می کنند و در نتیجه ثبات کلی بازار را افزایش می دهند.
علاوه بر این، در دسترس بودن و موفقیت این محصولات سرمایه‌گذاری نشان دهنده بلوغ بازار ارزهای دیجیتال است و به تکامل مداوم بازارهای مالی که دارایی‌های دیجیتال را در خود جای داده اند، کمک می‌کند.
گری اسکیل بیت کوین تراست  Grayscale Bitcoin Trust
GBTC یک ابزار مالی دیجیتال است که امکان سرمایه گذاری در بیت کوین را فراهم می کند و از این طریق نیازی به خرید مستقیم دارایی اساسی از طریق صرافی ارز دیجیتال ندارید.
گری اسکیلGrayscale با معرفی Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) در دسترسی به بیت کوین (BTC) پیشگام شد، که اولین صندوق بیت کوین در نوع خود است و سرمایه گذاران را قادر می سازد از طریق یک ابزار سرمایه گذاری آشنا به بیت کوین دسترسی داشته باشند.
GBTC در سال ۲۰۱۵ تأییدیه سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) را برای معاملات عمومی دریافت کرد و به سرمایه گذاران اجازه داد تا سهام آن را تحت نماد نماد GBTC خریداری کرده و بفروشند. این تراست صرفاً در بیت کوین سرمایه گذاری می کند و به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا بدون نیاز به خرید مستقیم، در بیت کوین به صورت امن سرمایه گذاری کنند. سهام GBTC برای ردیابی قیمت بازار BTC با کارمزد و هزینه کمتر طراحی شده است. GBTCدر سال ۲۰۱۵ به صورت عمومی در بازار خارج از بورس (OTC) راه اندازی شد.

GBTC با الگوبرداری از محصولات سرمایه گذاری محبوب مانند SPDR Gold Trust، که یک صندوق قابل معامله در بورس طلا (ETF) با پشتوانه فیزیکی است، خدمات خود را گسترش داد که شامل تراست برای اتر (ETH)، لایت کوین (LTC) و سایر ارزهای دیجیتال می شود.
همچنین بخوانید: چگونه کیف پول اتریوم (Ethereum) بسازیم؟
تایید ETF های اسپات بیت کوین
تایید ETF های اسپات بیت کوین توسط SEC نقطه عطف مهمی بود که به صنعت کریپتو مشروعیت بخشید و موجب پذیرش بیشتر بیت کوین شد.
ETF یک محصول سرمایه‌گذاری است که شامل یک دارایی یا سبدی از دارایی‌ها مانند سهام یا اوراق قرضه است.  ETFها که در بورس اوراق بهادار معامله می شوند، راه مناسبی را برای دسترسی به پرتفوی متنوع بدون خرید اوراق بهادار به سرمایه گذاران ارائه می دهند.
از طریق یک ETF اسپات بیت کوین، مانند GBTC، سرمایه گذارانی که به دنبال ورود به بازار بیت کوین هستند نیازی به شناسایی یک صرافی ارز دیجیتال، ایجاد کیف پول، استفاده از یک حساب بانکی و مدیریت ذخیره سازی بیت کوین ندارند. در عوض، سرمایه گذاران می توانند از طریق حساب کارگزاری موجود خود در GBTC در ETF سرمایه گذاری کنند.
در سال ۲۰۱۷، گری اسکیل قصد داشت GBTC را برای افزایش دسترسی سرمایه گذاران خرد به یک ETF تبدیل کند. در ژانویه ۲۰۲۴ کمیسیون بورس آمریکا درخواست گری اسکیل برای ETF بیت کوین را به همراه ۱۰ مورد دیگر تأیید کرد.
گری اسکیل بیت کوین تراست چگونه کار می کند؟
GBTC به عنوان یک ETF عمل می کند، سرمایه گذاری نهادی را در بازار اولیه امکان پذیر می کند و دسترسی قانونی به بیت کوین را برای سرمایه گذاران خرد در بازار ثانویه فراهم می کند.
GBTC هزینه مدیریت سالانه ۱٫۵٪ را دریافت می کند که شامل تمام هزینه های مربوط به مدیریت و حفاظت از بیت کوین می شود. عملکرد GBTC با ردیابی قیمت بیت کوین از طریق شاخص XBX، در مقایسه با این شاخص ارزیابی می شود.
سهام GBTC اغلب با پریمیوم یا تخفیف قابل توجهی نسبت به ارزش واقعی بیت کوین، معروف به ارزش خالص دارایی آن (NAV) معامله شده است. عوامل مختلفی از جمله پویایی عرضه و تقاضا، تمایل سرمایه گذاران و شرایط بازار می توانند بر این اختلاف بین قیمت سهام و NAV تأثیر بگذارند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]