راه‌اندازی پرواز مستقیم، پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و قبرس است
راه‌اندازی پرواز مستقیم، پیش‌نیاز توسعه روابط تجاری ایران و قبرس است

سفیر ایران در قبرس با برشمردن ظرفیت‌های همکاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور، گفت: برقراری پروازهای منظم و مستقیم میان ایران و قبرس با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، به رونق روابط تجاری دو کشور منجر خواهد شد.

به گزارش بازار، علیرضا سالاریان سفیر ایران در قبرس گفت: پیش‌نیاز افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و قبرس، برقراری دوباره پروازهای منظم و مستقیم میان دو کشور است.

سالاریان، در نشست آشنایی با فرصت‌های تجاری قبرس که در اتاق ایران برگزار شد، ادامه داد: اگرچه دولت قبرس این اراده را برای بهبود سطح روابط تجاری با ایران دارد، اما برخی موانع از جمله مشکلات حمل‌ونقل مانع از تحقق این خواسته می‌شود. تا ۲۰ سال پیش میان ایران و قبرس پرواز مستقیم وجود داشت اما از آن زمان به بعد پروازها از طریق کشور ثالث انجام می‌شود که مقرون به صرفه نیست.

او افزود: در حالی که هزینه پرواز مستقیم به قبرس ۵۰۰ یورو است، الان این پرواز با هزینه‌ای در حدود هزار یورو و از طریق امارات انجام می‌شود. امیدوارم با همراهی دولت قبرس دست‌کم مجوز پرواز چارتری میان ایران و قبرس صادر شود، چرا که دست‌کم در صنعت گردشگری اثرات مثبتی خواهد داشت.

سالاریان با بیان اینکه امضای موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان دولت‌های ایران و قبرس، مزیت قبال توجهی است، افزود: سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی از این فرصت می‌توانند برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود در قبرس استفاده کنند.

او تأکید کرد: ایران به ویژه در زمینه مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی امکانات خوبی دارد. همکاری مشترک میان شرکت‌های بخش خصوصی دو طرف می‌تواند به افزایش سطح مبادلات تجاری بینجامد.

سما فرخنده نژاد، مدیر بخش اروپای معاونت بین‌الملل اتاق ایران، هم در این نشست با بیان اینکه متأسفانه تراز تجاری ایران با قبرس منفی است، ادامه داد: در سال ۲۰۲۲، واردات قبرس از ایران حدود ۴۳۲ هزار دلار و شامل میوه، خشکبار و محصولات آهنی و فولادی بوده در حالی که صادرات قبرس به ایران بالغ بر ۹.۶ میلیون دلار و شامل دارو، تجهیزات پزشکی، تولیدات شیمیایی و تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری بوده است.

او با اشاره به موقعیت جغرافیایی قبرس، گفت: این کشور می‌تواند دروازه ورود ایران به اروپا باشد. در حال حاضر شریک اصلی اقتصاد قبرس کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند و این یک نکته مثبت برای ما در تجارت با قبرس محسوب می‌شود.

فرخنده نژاد، افزود: صادرات عمده قبرس محصولات کشاورزی و واردات آن مواد خوراکی، نفت و فراورده‌های شیمیایی است. بخش عمده‌ای از اقتصاد قبرس بر محور صنعت گردشگری می‌چرخد و این بخش هم می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور باشد. علاوه بر این حوزه انرژی و به ویژه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر می‌تواند یکی دیگر از زمینه‌های همکاری میان دو کشور باشد.

او همچنین از برنامه‌ریزی معاونت بین‌الملل اتاق ایران، برای تشکیل کمیته مشترک ایران و قبرس خبر داد و گفت: این کمیته با تمرکز بر اتاق‌های بازرگانی دو کشور تأسیس خواهد شد و متشکل از تجار فعال دو کشور خواهد بود.

نرخ پایین مالیات در قبرس، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند

سابینا توفان وابسته بازرگانی سفارت قبرس در ایران نیز با تأکید بر اینکه قبرس اهمیت زیادی برای ایران به عنوان یک شریک تجاری قائل است، افزود: ما سعی کردیم تجارت خارجی خود را بر اساس سرمایه‌گذاری مستقیم پیش ببریم.

او انرژی‌های تجدیدپذیر و گردشگری را دو حوزه مهم برای همکاری‌های مشترک میان ایران و قبرس برشمرد و ادامه داد: دریانوردی و کشتی‌سازی، املاک و آموزش، آی. تی، دارو و تجهیزات پزشکی از دیگر حوزه‌های جذاب برای همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور است.

توفان با اشاره به موافقت‌نامه‌های همکاری تجاری قبرس با اروپا و دیگر کشورهای دنیا، ادامه داد: سال گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیش از ۱۵۰ درصد رشد را تجربه کردیم و از حیث جذب سرمایه خارجی در رده سوم جهانی قرار داریم. استراتژی ما برای جذب سرمایه‌گذاران ایجاد جو تجاری شفاف، توسعه پایدار، ایجاد انگیزه برای شرکت‌های خارجی، ساده‌سازی رویه‌ها و ارائه مجوزهای لازم و ایجاد زیرساخت‌های کلیدی است.

او با بیان اینکه مجوز اقامت برای اتباع خارجی سرمایه‌گذار در قبرس سه‌ساله است، ادامه داد: افراد دارای مجوز می‌توانند در قبرس تردد آزاد داشته باشند و بعد از ۵ سال اقامت نیز می‌توانند تابعیت این کشور را دریافت کنند.

وابسته بازرگانی سفارت قبرس در ایران، با بیان اینکه یکی از انگیزه‌های جذب سرمایه اعطای مجوزهای با اعتبار ۱۷ سال برای فعالان اقتصادی است، ادامه داد: در قبرس نرخ مالیات‌ها ۱۲.۵ درصد از نرخ مالیات اروپا کمتر است که این امر زمینه فعالیت خوبی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

توفان تأکید کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند تولیدات صادراتی خود به قبرس را با بسته‌بندی مجدد به اروپا صادر کنند و این می‌تواند برای هر دو طرف سودآور باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]