جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 53792
  • 03 ژانویه 2024 - 20:11
  • 41 بازدید
  • ۰ دیدگاه

واردات طلا به کشور محدود شد+ جزئیات

واردات طلا به کشور محدود شد+ جزئیات
واردات طلا به کشور محدود شد+ جزئیات

اکوایران: بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای اعلام کرد تأمین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران شده است.

به گزارش اکوایران؛ بانک مرکزی ضوابط جدید واردات طلا را ابلاغ کرد. به موجب این مقررات که در تاریخ ۷ دی ۱۴۰۲ ابلاغ شده است، تأمین ارز برای واردات طلا از محل ارز حاصل از صادرات خود و به صورت شمش منوط به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران شده است.

براساس اطلاعاتی که به اکوایران رسیده، در این بخشنامه آمده در صورت عدم ارائه تأییدیه تحویل، عرضه و فروش ارز از مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف به شکایت از وارد کننده نزد سازمان تعزیرات حکومتی تحت عنوان عدم ایفای تعهد ارزی شده‌اند.

در این راستا یک پیوست جدید به عنوان پیوست شماره ۱۶ به بخش اول مجموعه مقررات ارزی اضافه شده است که حاوی تعهد نامه مربوط به واردات طلا به صورت شمش استاندارد و الزام به تحویل، عرضه و فروش آن در بستر مرکز مبادله طلا و ارز ایران است. 

پیش از این در ضوابط ابلاغی که در تاریخ ۲۹ خرداد سال جاری ابلاغ شده بود، مقرر شده بود تأمین ارز جهت واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) از محل منابع ارزی وارد کننده، منابع ارزی دیگران و ارز حاصل از صادرات خود و دیگران با رعایت آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها و ضوابط اجرایی مربوطه امکانپذیر بود.

با مقایسه ضوابط جدید با ضوابط فعلی مشخص می‌شود که در حالی که در مقررات قبلی امکان استفاده از چهار منبع برای واردات طلا وجود داشت (منابع ارزی وارد کننده، منابع ارزی دیگران، ارز حاصل از صادرات خود و ارز حاصل از صادرات دیگران) در مقررات جدید دو حالت برای واردات طلا به صورت شمش استاندارد در نظر گرفته شده است.

حالت نخست عبارتست از واردات شمش استاندارد با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود که در این حالت باید حتماً شمش وارد شده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به فروش برسد و حالت دوم عبارتست از واردات شمش استاندارد از محل منابع ارزی وارد کننده و دیگران که در این حالت، الزامی برای فروش در مرکز مبادله ارز و طلا وجود ندارد.

نکته دیگر این است که در مقررات قبلی واردات طلا مقید به قید «به صورت شمش استاندارد» نشده بود. این در حالی است که در مقررات حاضر، واردات طلا صرفاً در قالب شمش استاندارد مجاز دانسته شده است. این بدان معناست که اگر واردات طلا به صورت شمش استاندارد نباشد امکان تأمین ارز برای آن وجود ندارد.

به طور کلی به نظر می‌رسد که محدودیت‌های واردات طلا در مقررات جدید نسبت به نسخه قبلی مقررات بیشتر شده است و در عین حال، تأسیس جدیدی تحت عنوان لزوم فروش کالای وارد شده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در این اصلاحیه وارد شده است که تا کنون وجود نداشته است و این الزام، علاوه بر الزام به ورود کالا به کشور و ارائه پروانه قطعی گمرکی حاکی از مطابقت کمی و کیفی کالاست.

این الزام تا کنون در مجموعه مقررات ارزی کشور وجود نداشته است و یک مرحله به مراحل رفع تعهد ارزی در رابطه با واردات طلا اضافه نموده است. به نظر می‌رسد مقررات گذار ارزی در پی دقت و سخت‌گیری بیشتر در رابطه با شرایط ورود طلا و رفع تعهد آن و همچنین ایجاد یک بازار یکپارچه و واحد در خصوص عرضه طلا در کشور باشد. 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
ربع سکه خلاف جریان شنا کرد 03 مه 2024

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

اکوایران: قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت.

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟ 02 مه 2024

اثر آتش‌بس بر بازارها/ بازدهی کدام سکه در یکسال گذشته منفی بوده؟

اکوایران: جنگ غزه ریسک در خاورمیانه را افزایش داد و افزایش سطح ریسک تا حدودی اثر خود را بر بازار ارز و سرمایه گذاشت. با قوت گرفتن احتمال آتش‌بس اکوایران در این گزارش اثر آتش‌بس در جنگ را بر بازارها بررسی می‌کند.

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟ 02 مه 2024

قیمت بیت‌کوین تا چه سطحی ممکن است کاهش یابد؟

اکوایران: بیت‌کوین در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت قابل توجهی همراه شده است و این احتمال وجود دارد که قیمت آن به کمتر از ۴۰ هزار دلار نیز سقوط کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.