محدودیت منابع آبی در باغات پردیس
محدودیت منابع آبی در باغات پردیس

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس با اشاره به بحران آب در این منطقه، گفت: پردیس بین دو سد لتیان و ماملو قرار دارد اما در سال زراعی جاری و تابستان امسال در حوزه باغات به شدت محدودیت منابع آبی داشتیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، حسن دالوند رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس شامگاه امروز طی نشست خبری در محل این اداره، اظهار کرد: چندین مورد ساخت و ساز در روستای کرشت طی ۴ ماه گذشته تخریب شد و این عملیات در سه مرحله دیگر ادامه دارد.

وی گفت: ۴۴ مورد طی این مدت شناسایی شده و ۲۲ مورد تخریب طی این مدت انجام و برای اجرای احکام تخریب موارد باقی مانده برنامه ریزی شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس با اشاره به اینکه نواحی کمرد و تپه سیف بر اساس مصوبه هیات دولت  تبدیل به شهرک صنعتی شدند، ابراز کرد: اگر انتقال بصورت کامل انجام شود، هرگونه ساخت و ساز به عهده شرکت شهرک ها است اما تا زمانی صورت جلسه تغییر و تحول انجام نشود، برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز بر اساس حکم دادستانی ورود خواهیم کرد.

دالوند با اشاره به وضعیت حوزه دام و طیور در پردیس تاکید کرد: روزانه ۲۵ تن شیر توسط واحدهای نگهداری دام تولید می شود، و میزان تولید شیر در ۴ ماه ابتدای امسال بالغ بر ۹ هزار تن بوده است.

دالوند ادامه داد: در سال۱۴۰۱ بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید شده و در ۴ ماهه ابتدای امسال ۶۰۰ تن تولید گوشت قرمز و ۳۰ تن تولید گوشت مرغ داشتیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس ادامه داد: یک واحد پرورش ماهی با ظرفیت ۳۷۰ هزار قطعه در سال در پردیس فعال است که میزان تولیدات این واحد در سال گذشته ۲۰۵ تن اعلام شده است.

وی اضافه کرد: تولید ۴۸ تن عسل در سال ۱۴۰۱ در پردیس داشتیم و پیگیری برای دریافت حق استقرار زنبورستان در دشت لار از اقدامات این دستگاه خدمات رسان در حوزه زنبورداری بوده است.

دالوند با اشاره به بحران آب در این منطقه، تصریح کرد: پردیس بین دو سد لتیان و ماملو قرار دارد اما در سال زراعی جاری و تابستان امسال در حوزه باغات به شدت محدودیت منابع آبی داشتیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس، افزود: برای رفع این مشکل مقرر شد، موضوع در اولویت شورای آب استان قرار گیرد تا موضوع حق‌آبه و سهم قانونی کشاورزان و باغداران که ۵۰۰ هکتار از اراضی پردیس را شامل می شود، بررسی و باغداران از حق‌آبه خود، بهره مند شوند.

وی ادامه داد: بحران برای کشاوران و باغداران در حوزه آب و برق وجود دارد و در حوزه پمپاژ ثانویه با مشکل مواجه هستیم و در حال حاضر کمتر از ۱۰ هکتار از این باغ ها به آبیاری نوین متصل شدند و از امور آب استان برای رفع این مشکل درخواست و انتظار همراهی داریم.

دالوند اضافه کرد: توزیع اقلام تنظیم بازار طی ۴ ماه گذشته شامل ۶۳ تن شکر، ۱۲۰ تن برنج هندی، ۱۰۷ تن برنج تایلندیی، ۲۴۰ تن مرغ منجمد،  ۲۷۴ تن مرغ گرم، ۲۶ تن گوشت گرم گوساله و گوسفندی، ۲۶ تن گوشت منجمد گوساله است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پردیس ادامه داد: در طی ماه های محرم و صفر برای هیاتهای مذهبی سهمیه گوشت، مرغ و برنج و شکر ابلاغ شد و پردیس بهترین عملکرد را در حوزه همکاری با سازمان تبلیغات اسلامی برای تامین سهیمه هیات مذهبی داشت و هیأت ها تا پایان ماه صفر با معرفی نامه می توانند سهیمه هیأت را از مباشرین دریافت کنند.

دالوند گفت: دو کانال آبی کرده‌نورد و شورآب با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی با اعتبار ۸۵۵ میلیون تومان در فاز اول آغاز و در هر کدام ۵۰۰ متر کانال ساخته شده است.

وی تصریح کرد: اعتبار لازم برای قنات روستای باغکمش دریافت و عملیات ساخت آغاز شده تا پس از احیا، آب دشت پایین و کرشت تامین شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پردیس با اشاره به راه اندازی گروه آموزش کار آفرینی در حوزه کشاورزی عنوان کرد: با هدف رونق تولید و اشتغالزایی کارگروه کار آفرینی در حوزه کشاورزی با برگزاری جلسات هفتگی برای نخستین بار در استان در دستور کار قرار گرفته است.

پایان پیام/۶۷۰۱۶/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]