رژیم اشغالگر تبدیل به دردسری بزرگی برای بایدن شده و عملا می تواند در نهایت به سقوط دولت دموکرات هم بینجامد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، سعید آجورلو مدرس دانشگاه در خصوص جنگ غزه و چالش های دولت بایدن یادداشتی به شرح زیر نوشت.

جنگ غزه تبدیل به یک چالش بزرگ برای حکومت آمریکا و به صورت ویژه دولت جو بایدن شده است. دولت بایدن به صورت کلی دولتی متوسط، محافظه کار و بدون جمع بندی و تصمیم نهایی است؛ دقیقا بر عکس دولت های اوباما و ترامپ که هر دو توان جمع بندی و اعمال تصمیم داشتند. دولت بایدن از این نظر عقب تر از این دولت ها قرار دارد. 

از دلایل اصلی چنین شرایطی اولا ضعف استیت آمریکا نسبت به سال‌های گذشته و در عین حال ظهور قدرت های جدید جهانی و منطقه ای است. دولت بایدن عملا امکان تداوم سیاست های گذشته در افغانستان را نداشت و این کشور را به کسانی سپرد که روزگاری به بهانه نابودی آنها به خاورمیانه لشکرکشی کرد. خروج دولت بایدن از افغانستان یک علامت بزرگ حاکی از تضعیف این دولت است که موجب شده از توانایی اش برای ادامه هژمونی خود در جهان کاسته شود. درباره پرونده هسته‌ای ایران هم ماجرا از جنس تعیین تکلیف نکردن است. دولت بایدن اقتدار لازم برای ایستادن مقابل جمهوری خواهان را ندارد و به همین دلیل این پرونده همچنان مفتوح است. 

در چنین شرایطی جنگ غزه یک گرفتاری بزرگ برای چنین دولت ضعیفی است. از سوی دست راستی ها موظف به حمایت از امنیت و منافع رژیم اشغالگر است و از منظر چپ‌گرایان باید بتواند از ادامه جنگ جلوگیری کند. از سوی دیگر روابط نامساعد دموکرات ها با نتانیاهو بر این پیچیدگی افزوده است.

دولت بایدن اما نه توانایی داشت که از گسترش ایده مقاومت و بزرگ شدن آنها جلوگیری کند و نه اکنون قادر است که زمینه یک آتش بس را فراهم کند و در چنین شرایطی است که ترامپ می تواند دولت بایدن را متهم به بی کفایتی کند و در نظرسنجی ها از او پیشی بگیرد.  

دولت بایدن به عنوان نمادی از استیت آمریکا در خاورمیانه دچار مشکلات فراوانی است که به تنهایی قادر به حل آن نیست. به همین دلیل ادبیات تهدید و امنیتی سازی ایران به چالش خورده و آمریکا در چالش بزرگی گرفتار شده است. رژیم اشغالگر تبدیل به دردسری بزرگی برای بایدن شده و عملا می تواند در نهایت به سقوط دولت دموکرات هم بینجامد. آمریکا با تمام توان از این رژیم حمایت می کند اما توان این دولت محدودتر از قبل و معادلات جهان پیچیده تر از گذشته شده است.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]