امام جمعه دماوند: ساخت و ساز غیرمجاز از روز اول باید جلوگیری شود
امام جمعه دماوند: ساخت و ساز غیرمجاز از روز اول باید جلوگیری شود

امام جمعه دماوند با بیان اینکه ‌ تخریب‌ها چیزی جز از بین رفتن سرمایه‌ها ندارد گفت: فسادهایی در چرخه ساخت و ساز وجود دارد و باید از روز اول جلوی ساخت و ساز غیرمجاز گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، ‍‍حجت‌الاسلام کاظم فتاح دماوندی امام جمعه دماوند ظهر امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته دماوند در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز اظهار کرد: دولت باید در مناطقی که زمین‌های مستعد و آب کافی برای کشاورزی وجود دارد، برنامه مشخصی داشته باشد و با ساخت و ساز غیرمجاز از روز اول مبارزه کند و اجازه این کار را ندهد و از کشاورزان حمایت مالی هم انجام بدهد.

وی افزود: در مناطقی که زمین مناسب و آب کافی برای کشاورزی وجود ندارد دولت باید برنامه‌ای برای نوع استفاده مردم از زمین‌هایشان داشته باشد که صاحب املاک ضرر نکنند.

امام جمعه دماوند گفت:‌ از طرفی شهر‌ها و روستا‌ها به دلیل افزایش جمعیت و تقاضا برای ساخت مسکن نیاز به توسعه و تعیین تکلیف طرح تفصیلی شهر و طرح هادی روستا دارند که بعضاً به روز‌رسانی نشده است و نیاز‌های مردم در نظر گرفته نشده است. البته در توسعه شهر‌ها و روستا‌ها باید امکانات و زیرساخت‌ها مخصوصاً تأمین آب شرب برای ساختمان‌های جدید در نظر گرفته شود.

فتاح دماوندی ادامه داد:‌ اما در حال حاضر شاهد تخریب‌هایی هستیم که بعضاً جز نارضایتی مردم و از بین رفتن سرمایه‌های آن‌ها سود دیگری ندارد و عملاً آن زمین‌ها به چرخه تولید باز نمی‌گردد و برخی از زمین‌ها به دلیل آهکی بودن واقعاً قابلیت کشاورزی ندارند یا آب برای کشاورزی وجود ندارد و صاحبان این زمین‌ها چه کاری باید انجام بدهند؟

وی تصریح کرد: مواردی پیش آمده که یک ساختمان به مدت دو سال در جلوی چشم مسئولین و مردم ساخته شده و هیچکس جلوی آن را نگرفته، آنگاه بعد از ساخت به سراغ تخریب ‌می‌روند.

امام جمعه دماوند تاکید کرد: اگر افرادی موقع ساخت ساختمان‌های غیرمجاز وظیفه جلوگیری داشتند، ترک فعل کرده‌اند یا خدای ناخواسته رشوه گرفته‌اند و مانع ساختن نشده‌اند چرا آن‌ها در خسارت تخریب شریک نمی‌شوند؟

فتاح دماوندی افزود:‌ به نظر می‌رسد در چرخه ساخت و ساز غیرمجاز و تخریب‌ها فساد‌هایی وجود دارد که برخی افراد مایلند این چرخه پابرجا باشد و آن‌ها به منافع خود برسند، حتی اگر به قیمت نارضایتی مردم از نظام تمام شود و مشاهدات عینی نشان می‌دهد در اکثر موارد زمین‌های مربوط به ساخت و ساز غیرمجاز عملاً به چرخه تولید کشاورزی برنگشته و در آنجا محصولات کشاورزی تولید نمی‌شود.

وی گفت: مسئولان چشم خود را بر واقعیت‌ها نبندند و باید نقایص را بررسی کنند و ببینند نیازمندی‌های مردم چیست و آنگاه مطابق نظام عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی کنند و اینکه برخی مسئولان برای خود شیرینی برای مسئولان بالا دست خود بدون توجه به مشکلات مردم و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها و نیازمندی‌ها و بدون توجه به ترک فعل‌های خودشان بروند خانه‌های مردم را خراب کنند کار درستی نیست.

امام جمعه دماوند بیان کرد: البته اگر افراد سودجویی زمین‌های دولتی و ملی را تصرف کرده‌اند باید با قاطعیت به آن‌ها برخورد و محاکمه شوند و به سزای اعمال زشت خود برسند.

فتاح دماوندی ادامه داد: ما با کوهخواری، مرتع خواری، جنگل خواری، دریا خواری، رودخانه خواری و تصرف زمین‌های ملی مخالفیم و از مسئولان تقاضا داریم در برخورد با این جرایم کوتاهی نکنند و سودجویانی که زمین‌های مرغوب دارای آب کشاورزی را به شهرک‌های مسکونی تبدیل می‌کنند قطعاً مجرمند و باید با آن‌ها برخورد شود.

وی اضافه کرد: سخن در آنجاست که اگر زمینی قابلیت کشاورزی ندارد آب هم ندارد و سود و صرفه‌ای برای کشاورزی ندارد باید تعیین تکلیف شود و نوع کاربری آن به صلاح منطقه و نیازمندی‌های مردم تعیین شود تا مردم هم راضی باشند.

پایان پیام/۶۷۰۱۵/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]