وفاق ملی پزشکیان به دانشگاه‌ها هم می‌رسد؟/ «سکوت قبرستانی» در دانشگاه با دخالت برخی نهادها
وفاق ملی پزشکیان به دانشگاه‌ها هم می‌رسد؟/ «سکوت قبرستانی» در دانشگاه با دخالت برخی نهادها

بعد از حوادث سال ۱۴۰۱ برخی احکام انضباطی برای دانشجویان و استادان دانشگاه صادر شد، استادان و دانشجویانی که در ادامه از دانشگاه اخراج یا با محدودیت‌هایی مواجه شدند، حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی برخی نشانه‌ها درباره بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه و حل پرونده انضباطی دانشجویان دیده می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، اواخر تابستان سال ۱۴۰۲ خبر اخراج استادان از دانشگاه‌ها یک به یک به‌گوش می‌رسید، البته دانشگاه‌ها برای این‌که از کلمه اخراج استفاده نکنند عناوین دیگری به‌کار می‌بردند،  قطع ارتباط استخدامی، تعلیق یا قطع همکاری، اسمش هرچه بود یک کاردکرد داشت، آن‌هم اخراج اساتید. این مسیر با ایجاد پرونده انضباطی برای دانشجویان هم طی شد طوری‌که در همان سال کانون صنفی استادان دانشگاه به ریاست محمدرضا عارف، که در دولت چهاردهم معاون رئیس جمهور شده است در بیانیه‌ای درخواست کرد: «از احضار استادان و دانشجویان به جلسات بازجویی تحقیرآمیز جداً خودداری شود.»

وفاق ملی پزشکیان به دانشگاه‌ها هم می‌رسد؟/ «سکوت قبرستانی» در دانشگاه با دخالت برخی نهادها

با این وجود برخی تلاش کردند وضعیت پیش آمده برای استادان و دانشجویان در دانشگاه‌ها را نادیده بگیرند یا کمرنگ جلوه بدهند، یکی از این تلاش‌ها مربوط به مقیمی، رئیس سابق دانشگاه تهران بود، اسفند سال گذشته بود که او گفت: «هیچ استاد اخراجی در دانشگاه تهران نداریم، اگر یک مورد اخراجی اساتید پیدا کردید، به من معرفی کنید. آمادگی کامل دارم که یک جلسه با حضور رسانه‌ها برگزار کنم و با این استاد مدعی اخراج مناظره کنم.»

اما صحبت‌های مقیمی سبب واکنش تعدادی از استادان دانشگاه تهران شد، ابراهیم بای سلامی، جامعه‌شناس همان موقع به خبرآنلاین گفت: « «من در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بعد از ۱۴ سال عضویت در هیات علمی با ابلاغ نامه قطع ارتباط استخدامی از دانشگاه تهران اخراج شدم.  متاسفانه نهادهای امنیتی و گزینشی از سال‌ها قبل اجازه ندادند برخی از استادان تبدیل وضعیت شوند و از وضعیت قراردادی به رسمی‌آزمایشی برسند و همچنین در مرحله بعد رسمی شوند.»

همچنین آذین موحد، استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در واکنش به صحبتهای مقیمی با بیان این‌که «حکم انفصال از خدمت» گرفته است گفت: «رئیس دانشگاه تهران می‌فرماید کسی را اخراج نکرده‌اند، بسیار خوب، شاید اخراج را درست گفته باشند، اما باید از ایشان پرسید اساتیدی که ممنوع الکار، تعلیق، منفصل از خدمت و قطع رابطه شده‌اند چطور؟ آیا بدنه هیئت علمی همچون قبل از شهریور ۱۴۰۱ همگی مشغول به‌خدمت هستند؟ من که نیستم. بنده کماکان ممنوع الکار و در انفصال موقت به سر می‌برم.»

درباره اخراج استادان از دانشگاه تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت که: «من در علوم اجتماعی حداقل ۱۲ نفر آدم می‌شناسم که مورد حذف، بازنشستگی و اخراج قرار گرفته‌اند. ولی شاید هشت نفر آنها کلا رفته‌اند و چهار نفر آنها هم دارند می‌چرخند و هنوز بلاتکلیف هستند.»

دادن فرصت دوباره به استادان و دانشجویان اخراجی

ماجرای اخراج برخی استادان و دانشجویان در دولت قبل به جایی نرسید تا این‌که دولت چهاردم به ریاست مسعود پزشکیان از مردم رای گرفت، پزشکیان همان‌طورکه در مناظره‌های انتخاباتی گفته بود تلاش کرد جای وفاق را با دعوا عوض کند، از این روی بعد از انتخاب وزرای علوم و بهداشت زمزمه‌های بازگشت استادان اخراج شده از دانشگاه شنیده شد. دراین‌باره حسین سیمایی صراف، وزیر علوم گفت: «دستور رییس جمهور و معاول اول این است تا به شکایات دانشجویان و اساتید نسبت به وضعیت اخراج و تعلیق آنها فرصت مجدد داده شود و مجدد مورد بررسی قرار بگیرد. من بازگشت یا عدم بازگشت آنها به دانشگاه را تایید نمی کنم؛ بلکه باید پرونده مورد بازنگری قرار بگیرد و موضوع بر اساس اصل وفاق، موازین قانونی و رافت اسلامی مورد تصمیم گیری قرار بگیرد. به روسای دانشگاه‌ها توصیه می کنم وضعیت و شکایات دانشجویان و اساتید دارای مشکل را خودشان بررسی و رسیدگی کنند. نگذاریم مسأله ها بزرگ شوند و تا جایی که امکان دارد خود مشکلات را رفع کنید اگر نشد به ما ارجاع دهید تا در کارگروه بررسی و به شکایات رسیدگی شود.»

همچنین سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: «وزیر علوم دستور رسیدگی به پرونده های اخراجی استادان و دانشجویان را دادند تا مجدد در دانشگاه ها با دادن یک فرصت دوباره حاضر شوند، پس این موضوع را پیگیری کنید؛ چرا که باید روحیه آنها را تقویت کنیم. دانشجویان نسل زد متفاوت با نسل های ما هستند و باید آنها را درک کرد، پس خواهشمندم کمیته انضباطی را برای رسیدگی به پرونده دانشجویان اخراجی تا قبل از آغاز بازگشایی سال تحصیلی جدید راه اندازی کنید، اگر در شرایطی نیازمند کمک بودید حتما آن را به سازمان امور دانشجویان ارجاع دهید.»

وفاق ملی پزشکیان به دانشگاه‌ها هم می‌رسد؟/ «سکوت قبرستانی» در دانشگاه با دخالت برخی نهادها

تعلیق تمام احکام انضباطی و بازگشت به دانشگاه

بازگشت استادان و دانشجویان اخراج شده به دانشگاه شامل حال وزارت بهداشت هم شد، مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این باره گفت: «با توجه به درخواست های مکرر دانشجویان و تاکید رییس جمهور برای بررسی مجدد احکام انضباطی دانشجویان دارای پرونده، تمامی دانشجویانی رشته های علوم پزشکی دارای احکام انضباطی(تعلیقی یا اخراجی) از مهر ماه جاری می توانند در کلاس های درس بشینند.»

در این میان وزیر بهداشت هم دستور تعلیق تمام احکام انضباطی صادر شده علیه دانشجویان، دربازه زمانی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را صادر کرد.

لزوم تغییر روسایی که برای دانشگاه مشکلات ایجاد کردند

حالا باید دید با اقدامات جدید نشاط به دانشگاه‌ها برمی‌گردد، چند روز قبل محمدرضا عارف، معاون رئیس جمهور درباره فضای دانشگاه‌ها گفت: «محافظه کاری در دانشگاه‌ها افزایش یافته است. دخالت‌های غیرضروری نهادهای بیرون از دانشگاه باعث شده که سکوت قبرستانی در دانشگاه ها ایجاد شود و این امر موجب شده است که جوانان وارد گروه‌های نامناسب شوند. باید به این موضوع در فرهنگستان‌ها پرداخته شود.»

شاید برای شکستن این سکوت قبرستانی در دانشگاه گام بعدی تغییر روسای دانشگاه‌ها باشد، در این باره کارن ابری‌نیا دبیر کانون صنی استادان دانشگاه به خبرآنلاین گفت: «با کسانی که خودشان مشکلاتی بوجود آوردند نمی‌توانیم مشکلی را حل کنیم، باید با افراد جدید که نگاه جدیدی داشته باشند و موافق نظر رئیس جمهور باشند این مشکلات حل شود. خوشبختانه در روز معارفه وزیر علوم، رئیس جمهور خیلی صریح و روشن گفتند همه دانشجوها و استادانی که اخراج شدند، باید به دانشگاه برگردند، وقتی نفر دوم کشور و نفر اول اجرایی کشور چنین حرفی را می‌زند باید اجرا کنند. همین کسانی‌که مسئول اخراج استادان از دانشگاه هستند یا برای آنها محدودیت ایجاد کردند که نمی‌توانند این ماجرا را تغییر دهند، چون آن‌ها با اعتقادشان این مشکلات را برای استادان درست کردند، امروز باید کسان دیگری جایگزین آنها شوند تا بتوانند مشکلاتی که برخی مدیران بودجود آورند را رفع کنند.» 

۲۳۳۲۳۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]