ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی؟
ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی؟
عمان و امارات، دو مقصد پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری خارجی هستند که به ویژه ایرانیان علاقه زیادی به آنها دارند. اما بسیاری از افراد برای انتخاب بین این دو کشور مردد هستند.

امارات و به خصوص دبی، سالهاست که مقصد سرمایه‌گذاران ایرانی و دیگر کشورهای حاشیه خلیح فارس بوده و به نوعی امتحان خود را پس داده است. اما عمان، چند سالی است که مطرح شده و به دلیل شرایط بسیار خوبی که برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده، مورد توجه قرار گرفته است. اما با تمام این موارد، ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی؟ در ادامه این مطلب، شرایط، مزایا و معایب ثبت شرکت در هردو کشور را مقایسه می‌کنیم تا ضمن آشنایی کامل، انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. در صورتی که به دنبال اخذ ویزا اقامتی عمان و یا امارات هستید، این مطلب به شما کمک می‌کند که متناسب با شرایط خود، با آگاهی بیشتری قدم بردارید.

مقایسه شرایط ثبت شرکت در عمان و دبی

ثبت شرکت یکی از روش‌هایی است که بسیاری از کشورها برای ارائه ویزای اقامتی به خارجیان از آن استفاده می‌کنند. درواقع با ثبت یک شرکت (بسته به شرایط و قوانین هر کشور) می‌توان اقامت آن کشور را دریافت کرده و تحت شرایطی، آن را به اقامت دائم تبدیل کرد. در سالهای اخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس بر مبنای سیاست‌های خود، شرایط مناسبی را برای ثبت شرکت در نظر گرفته‌اند تا شانس بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشند. در این میان، امارات و عمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و افراد زیادی متقاضی مهاجرت به این کشورها هستند. اقتصاد و فرهنگ رو به رشد، بهره‌مندی از امکانات پیشرفته، ارتباط خوب با دیگر کشورها و مواردی از این دست، بخشی از دلایل محبوبیت این کشورها به شمار می‌روند. با این حال هریک از این کشورها مزایا و معایبی دارند که در تصمیم‌گیری شما، با توجه به شرایطی که دارید، تاثیرگذار است. مقایسه شرایط ثبت شرکت در عمان و دبی، به شما کمک می‌کند که با توجه به شرایطی که دارید، بهترین موقعیت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و کامل‌ترین نتیجه را بگیرید.

شرایط کسب و کار در عمان بهتر است یا امارات؟

کار در عمان یا دبی؟

عمان و امارات، هردو توانسته‌اند ضمن دسترسی به ثبات سیاسی و اقتصادی، شرایط خوبی را برای راه اندازی کسب و کارهای خارجی فراهم کنند. سرمایه‌گذاران در این کشور از امنیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به نتایج مثبت کار خود امید داشته باشند. برای اینکه بدانید ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی، باید در خصوص شرایط کسب و کار این دو مقصد اطلاعات داشته باشید. خوشبختانه هم امارات و هم عمان، در حوزه‌های مهمی همچون نفت و گاز، بانکداری، ساخت‌وساز، گردشگری و صنعت، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و از موقعیت خوبی برخوردار هستند. البته امارات را می‌توان پیشروتر دانست؛ اما عمان هم اخیرا روند رو به رشدی داشته که قابل توجه است. زیرساخت‌های حمل‌ونقل استاندارد، فرودگاه‌های بین‌المللی مدرن، بنادر پیشرفته و شبکه جاده‌ای پیچیده، بخشی از ویژگی‌هایی هستند که هردو کشور شرایط بسیار خوبی در زمینه آنها دارند. سیستم حقوقی و قوانین سرمایه‌گذاری هردو کشور هم منعطف است و قوانین سهل و ساده مالیاتی، شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

مقایسه قوانین ثبت شرکت در عمان و دبی

در ادامه مقایسه ثبت شرکت در عمان و دبی، بد نیست با قوانین هریک از این کشورها هم آشنا شوید. هردو کشور قوانین منعطفی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی وضع کرده‌اند؛ با این حال این قوانین یکسان نبوده و تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. ما در ادامه هریک از این قوانین را به صورت مجزا بررسی و مقایسه می‌کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری در این مورد داشته باشید.

چارچوب‌های قانونی در دبی و عمان

عمان: چارچوب قانونی ثبت شرکت در کشور عمان را قانون شرکت‌های تجاری تنظیم می‌کند که ساختارهای شرکتی متفاوت، اعم از مسئولیت محدود، سهامی خاص و … را شامل می‌شود.

امارات: افرادی که قصد ثبت شرکت در امارات را دارند، باید مراحل کار را مطابق با قانون فدرال شرکت‌های تجاری طی کنند. جالب است بدانید که امارات، مناطق قضایی مختلفی در بخشی از امارات اصلی، مناطق آزاد و مناطق آفشور دارد که هریک، قوانین مخصوص به خود را دارند.

مالکیت و سهام‌داری در عمان و دبی

عمان: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در پاسخ‌دهی به این سوال که ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی، مباحث مربوط به مالکیت و سهامداری است. در بخش‌هایی از عمان، محدودیت‌های مالکیت خارجی اعمال می‌شوند؛ حتی گاهی ممکن است نیاز به همکاری متقاضی ثبت شرکت با شهروندان عمانی باشد.

امارات: در بخش‌های خاصی از مناطق آزاد امارات، امکان مالکیت کامل خارجی فراهم شده است. اما در امارات اصلی، باید با یک همکار اماراتی همکاری کنید که حداقل ۵۱٪ سهام شرکت شما را در اختیار داشته باشد.

قوانین مناطق آزاد در امارات و عمان

عمان: عمان برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، مناطق آزادی مانند بندر صحار و منطقه آزاد صلاله را ایجاد کرده است؛ در این مناطق تسهیلات ویژه‌ای برای متقاضیان ثبت شرکت در عمان وجود دارد.

امارات: امارات در مقایسه با عمان، مناطق آزاد بیشتری دارد که دبی، ابوظبی و شارجه از شناخته‌شده ترین آنها هستند. مالکیت ۱۰۰٪ خارجی، معافیت مالیاتی و روند ساده‌تر ثبت شرکت، تنها بخشی از مزایایی هستند که به متقاضیان در این مناطق ارائه می‌شوند.

روند و زمان‌بندی ثبت شرکت در دبی و عمان

عمان: متقاضیان ثبت شرکت در عمان باید مراحلی شامل رزرو نام، دریافت مجوزهای لازم، تهیه آیین‌نامه شرکت و ثبت در وزارت بازرگانی و صنایع را طی کنند که معمولا چند هفته زمان می‌برد.

امارات: اگر انتخاب شما برای ثبت شرکت خارجی، امارات است، روند پروسه شما با توجه به منطقه انتخابی متفاوت است. در امارات اصلی، این فرایند شامل دریافت مجوزهای اولیه، دریافت مجوز تجاری و ثبت در ادارات ذی‌ربط است. این درحالی است که روند کار در مناطق آزاد، معمولا سریع‌تر طی می‌شود.

اخذ اقامت دائم در عمان راحت‌تر است یا امارات؟

در ادامه پاسخ به این سوال که ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی، بد نیست راجع به اقامت این مقاصد نیز اطلاعاتی داشته باشید. با ثبت شرکت در عمان، به شما اقامت دائم داده نمی‌شود؛ شما باید پس از مدتی و تحت شرایطی، برای اقامت دائم درخواست دهید. این درحالی است که با ثبت شرکت در امارات، شما و فرزندانتان یک مجوز اقامت سه‌ساله با امکان تمدید نامحدود دریافت خواهید کرد.

مقایسه شاخص‌های اقتصادی عمان و امارات

آخرین مورد در مقایسه ثبت شرکت در عمان و دبی، مربوط به شاخص‌های این مقاصد است. شما باید در خصوص ارزش پول، نرخ تورم، هزینه‌های زندگی، نرخ بیکاری و… اطلاعات دقیق داشته باشید تا بهترین کشور را برای سرمایه‌گذاری و کار و زندگی انتخاب کنید. درحال حاضر ارزش پول عمان (ریال عمان) از پول امارات بیشتر است و همین مسئله، مزیت بسیار مهمی به شمار می‌رود. همچنین نرخ تورم در عمان بسیار پایین است درحالی که این شاخص در دبی، به مراتب بالاتر است. در نهایت باید گفت که یکی از مزایای مهم ثبت شرکت در عمان، توافق FATF با آمریکا است که براساس آن، عوارض گمرکی تمامی کالاهای صنعتی و مصرفی دو کشور حذف خواهد شد.

زندگی در عمان بهتر است یا دبی؟

در نهایت برای اینکه بدانید ثبت شرکت در عمان بهتر است یا دبی، لازم است که در خصوص زندگی در این کشورها هم اطلاعات داشته باشید. هزینه زندگی در امارات نسبت به عمان بالاتر است و دلیل آن، لوکس بودن این کشور و تسهیلات شهری بیشتر است. درحال حاضر، امکانات لوکس دبی، به مراتب بیشتر از عمان است؛ اما عمان به سرعت در حال پیشرفت است و با رشد سریعی که در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارد، پیشرفت امکانات آن نیز ابدا دور از تصور نیست.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]