وضعیت سدهای کشور / پایان خشکسالی نزدیک است؟
وضعیت سدهای کشور / پایان خشکسالی نزدیک است؟

آمارها حکایت از کاهش موجودی آب در ۳۱ سد کشور را دارد.

باوجود آنکه بارش های اخیر در کشور، میزان مطلوبی را داشت اما شاهد آن هستیم که وضعیت ۳۱ سد کشور چندان رضایت بخش نیست.

فروردین‌ماه سالجاری بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور داشته‌ایم و برخی مواقع بارش‌ها موجب بروز سیل شد البته وضعیت بارندگی آنقدر خوب بود که موجب بهبود وضعیت سدها و پرشدگی حجم آن شد.

 

 بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌وچهارم فروردین، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۷۰.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۰۳.۱ میلیمتر) ۱۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۷۸.۱) چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان هرمزگان بوده که در این بازه زمانی ۷۵.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۵۳ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۱۲۱.۱ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته است. میزان بارش‌ها در استان تهران ۱۶۲.۵ میلی‌متر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش موجودی آب در ۳۱ سد کشور

بیشترین کاهش حجم سد مربوط به «رودبال داراب» در استان فارس است که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش یافته است، پس از «سد رودبال»، «سد دوستی» در خراسان رضوی با ۶۳ درصد کاهش، «سد نساء» در استان کرمان با ۵۸ درصد کاهش، «چاه نیمه‌ها» در سیستان و بلوچستان با ۵۸ درصد کاهش، «سد استقلال» در استان هرمزگان با ۵۵ درصد کاهش، «سد تنگوئیه سیرجان» در استان کرمان با ۴۹ درصد کاهش، «سد ساوه» در استان مرکزی با ۴۷ درصد کاهش، «سد کمال صلح» در استان مرکزی و با ۳۹ درصد کاهش، «سد سرنی» در استان هرمزگان با ۳۸ درصد کاهش بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سد‌های کشور داشته‌اند.

سد جگین هرمزگان سرریز شد

سد جگین در ۱۰۷ کیلومتری شمـال شرقی بندر جاسک استان هرمزگان و بر روی رودخانه جگین در محلی موسوم به تنگه دهنه مرنگ قرار گرفته‌است.

جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از سرریز شدن سد جگین با حجم مخزن ۲۱۴ میلیون مترمکعب خبر داد و گفت: حجم کل سرریز این سد ۱۲۵ هزار متر مکعب است.

در حال حاضر سد‌های شمیل و نیان ۳٫۵ میلیون مترمکعب، استقلال میناب ۲ میلیون مترمکعب، سرنی یک میلیون مترمکعب و جگین ۶۵ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

وی عنوان کرد: میزان بارش تجمعی در این استان از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۳۶٫۳ میلی‌متر بوده و شاهد افزایش ۴۲ درصدی بارندگی‌ها در این بازه زمانی هستیم.

منبع:

برنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]