نیاز کشور به انرژی / حفاری نفت قوت می گیرد؟
نیاز کشور به انرژی / حفاری نفت قوت می گیرد؟

تداوم نیاز انرژی کشور سبب شده است تا دکل های نفتی فعالیت خود را با تمام توان ادامه دهند.

صنعت نفت کشور، شاهد افزایش فعالیت دکل‌ های حفاری نفت است و گفته می شود این فعالیت بیش از گذشته ادامه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که در حال حاضر صنعت نفت شاهد موج افزایش فعالیت دکل‌های حفاری نفت است و باید با دید باز و دیدگاهی منعطف این مسئله را بررسی کرد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان فعال در حوزه انرژی، از جمله ایران، نشان داده‌اند که بنا دارند در این مسیر با قدرت بیشتر ادامه دهند.

طی روزهای اخیر مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت ایران از افزایش فعالیت دکل‌های نفتی خبر داد. عبدالمهدی مجتهدی با اشاره به تقاضای شرکت نفت مناطق مرکزی برای سه دکل حفاری و شرکت مپنا برای دو دستگاه حفاری گفت: «با توجه به تقاضای موجود، در سال جدید که به نام سال توسعه در شرکت عملیات اکتشاف نام‌گذاری شده است، تلاش می‌کنیم با توسعه همه سرویس‌ها و خدمات حفاری، یک دستگاه حفاری WORK OVER جدید نیز به ناوگان اضافه کنیم و حتی با اجاره دکل، پاسخ‌گوی نیازهای موجود باشیم.»

این در حالی است که بهره‌برداری و استفاده از دکل‌های نفتی در سراسر جهان شتاب روزافزونی طی مدت اخیر گرفته است. به گزارش نیویورک تایمز، به‌رغم وعده‌های کشورهای صنعتی جهان برای کاهش مصرف گازهای گلخانه‌ای، به نظر می‌رسد که وضعیت در جهت عکس حرکت کرده و نیازهای بازار انرژی سبب شده تا حفاری در سراسر جهان افزایش و جهش را شاهد بوده باشد.

افزایش حفاری در میانه نگرانی‌های زیست‌محیطی

رهبران سیاسی و شرکت‌ها متعهد شده‌اند که انتشار گازهای گلخانه‌ای گرمایش سیاره را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند. اما شرکت‌های نفتی مانند شل معتقدند که جهان برای دهه‌های آینده به نفت و گاز نیاز خواهد داشت. برای تامین این تقاضا، این شرکت‌ها حفاری نفت و گاز دریایی را در آب‌های عمیق‌تر‌، برای مثال در خلیج مکزیک، گسترش می‌دهند. مدیران نفتی استدلال می‌کنند که تولید فراساحلی نه تنها برای تامین انرژی خودروها، کامیون‌ها و نیروگاه‌ها ضروری است، بلکه برای کره زمین بهتر از حفاری در خشکی است. این مسئله به این دلیل است که طبق برآوردهای صنعتی، چنین عملیاتی گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری از تولید همان مقدار نفت و گاز در خشکی ایجاد می‌کند.

«وائل ساوان»، مدیر اجرایی شل، اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «اتفاقاً جهان حتی در سال ۲۰۵۰ به نفت نیاز خواهد داشت. اما باید آلایندگی کمتر و کمتری داشته باشیم و این هدفی است که ما روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.» این در حالی است که رونق تولید نفت و گاز در ایالات متحده، فعالان حوزه محیط‌زیست و دانشمندانی را که می‌خواهند صنعت انرژی سریع‌تر به سمت سوخت‌ها و فن‌آوری‌های پاک‌تر، مانند انرژی بادی و خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی سوق دهد، نگران کرده است. به طور کلی، شرکت‌های انرژی حفاری در مناطق خلیجی، مانند خلیج مکزیک در حوزه استحفاظی آمریکا، را ترجیح می‌دهند زیرا نفت و گاز زیادی در این مناطق وجود دارد، به ویژه در‌ آب های بسیار عمیق. به گفته مؤسسه نفت آمریکا، تعداد سکوهای آب عمیق در سه دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، در حالی که آنهایی که در آب‌های کم عمق هستند کاهش یافته است.

«متیو مولک»، تحلیل‌گر حوزه انرژی در این رابطه گفت: «نیازهای بازار انرژی نشان از آن دارد که نیاز به حفاری و افزایش تولید نفت و سایر حامل‌های انرژی همچنان حس می‌شود.» این رد حالی است که افزایش تولید تنها به شرکت‌های آمریکایی محدود نمی‌شود. به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود تاسیسات جدید آذربایجان‌-مرکز-شرق شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم تولید نفت را ۲۵ درصد افزایش دهد. این تاسیسات از یک سکوی تولید جدید در ۱۳۰ کیلومتری ساحل در بخش آذربایجان در دریای خزر تشکیل شده است.

منبع:

انرژی پرس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]