شرایط سخت کاری در صنعت نفت | پیمانکاران مهاجرت کردند؟
شرایط سخت کاری در صنعت نفت | پیمانکاران مهاجرت کردند؟

باوجود سخت تر شدن شرایط کار در صنعت نفت ایران، بسیاری از پیمانکاران قصد مهاجرت به عراق را دارند.

شرایط سخت کاری در صنعت نفت کشور که بیشتر آن به واسطه تحریم است، سبب شد تا بسیاری از پیمانکاران به فکر مهاجرت به عراق باشند.

​با سخت تر شدن شرایط کار در صنعت نفت ایران و وجود محدودیت های بسیار از جمله تحریم، شرکت های ایرانی در حال ورود به بازار نفت عراق هستند.

 سال گذشته بود که اخباری مبنی بر مهاجرت کارکنان نفت به کشور عراق شنیده شد؛ اخباری که رسما تایید شد و می گفت موج جدیدی از مهاجرت نفتی ها به بین النهرین در جریان است.

حالا خبرهای تکمیلی می گوید که شرکت های نفتی ایرانی در حال انتقال بخشی از فعالیت های خود به عراق هستند تا در شرایط غیرتحریمی و دسترسی به تکنولوژی های روز، به ادامه حیات خود مشغول باشند.

بر اساس این گزارش، به دلیل کمبود شدید نفدینگی شرکت ملی نفت برای تامین مالی پروژه ها بیشتر امور شرکت های پیمانکاری با «خواب» مواجه شده و خبری هم از فعالیت های توسعه ای نیست.

به همین دلیل، این شرکت ها در دور جدید بازاریابی برای خود به سراغ عراق رفتند و قصد دارند در این کشور که رقیب نفتی ایران است به فعالیت بپردازند.

یک منبع آگاه در این باره « به دلیل قیمت پایین شرکت های ایرانی و پرداخت های ارزی عراقی ها، صنعت نفت این کشور جذابت های بسیاری برای شرکت های ایرانی دارد بطوری که این پیمانکاران ایرانی حاضر شده اند پیمانکار دسته دوم شرکت های چینی و اروپایی باشند.»

به گفته او، طرف عراقی هم با علم به اینکه وضعیت پیمانکاران ایرانی در داخل مساعد نیست، شرایط مذاکرات را به سود خود به پیش می برد و سعی در افزایش منافع خود دارد که البته بخشی از این موضوع، به پورسانت های واسطه ها مربوط است اما با این وجود، شرکت های ایرانی حاضر شده اند به شرایط بغداد تن دهند.

 افزایش تولید نفت در ایران در زمان فعالیت دولت شهید رئیسی به دنبال توسعه شرکت‌های داخلی و فعالیت آن‌ها در پروژه‌های نفتی و در واقع داخلی‌سازی صنعت نفت بوده است که در این بین یکی از شرکت‌های داخلی نقش مهمی به‌ویژه در پروژه میدان نفتی سپهر و جفیر ایفا کرد. موضوعی که چندان به مذاق دشمنان کشور خوش نیامد و شایعاتی مبنی بر کاهش همکاری وزارت نفت با شرکت‌های داخلی مطرح شد، اما باتوجه به اینکه سیاست دولت توسعه شرکت‌های داخلی و افزایش خودکفایی است ماجرای لیست سیاه وزارت نفت تکذیب شد.

آنطور که در نامه وزارت نفت آمده” مقام عالی وزارت مبنی بر مسدودی مطالبات احتمالی و ممنوعیت معامله با بانک عامل و کارگزاران آن به اطلاع می‌رساند حسب اسناد و مدارک بانک سهامدار این شرکت و شرک‌های تابعه آن نیست لذا شرکت‌های مذکور تحت عنوان شرکت وابسته یا تابعه با کارگزار بانک قرار نگرفته و مشمول ابلاغیه‌های صدر الذکر نمی‌باشند.”

در طول عمر دو و نیم ساله دولت مردمی سیزدهم طرح‌های کلان برای افزایش تولید نفت روند صعودی داشت؛ به‌طوری که شاهد تکمیل و راه‌اندازی فاز نخست طرح توسعه میادین سپهر و جفیر با سرمایه‌گذاری ۲.۸ میلیارد دلار بودیم که به موجب آن ۵۰ هزار بشکه در روز به میزان تولید نفت کشور اضافه شد، همچنین با تکمیل و بهره‌برداری از ۶۰ حلقه چاه میدان مشترک آزادگان جنوبی با سرمایه ۸۰۰ میلیون دلار ۶۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شد.

منبع:

میز نفت

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]