قیمت نفت ایران | اوپک گزارش جدید داد
قیمت نفت ایران | اوپک گزارش جدید داد

اوپک در جدید ترین گزارش ماهانه خود منتشر کرد که قیمت نفت سنگین ایران با کاهش مواجه شده است.

نفت سنگین ایران بعد از چند ماه افزایش قیمت وارد مدار کاهش شد. اوپک در جدید ترین گزارش خود اعلام کرد که  نفت سنگین ایران پس از چهار ماه رشد متوالی، در ماه مه با کاهش روبرو شد.                                 

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مه، به ۸۴ دلار و ۱۳ سنت رسید که چهار دلار و ۶۶ سنت معادل ۵.۲ درصد در مقایسه با قیمت ۸۸ دلار و ۷۹ سنت در آوریل، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۴۱ سنت در مقایسه با ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

ارزش سبد نفتی اوپک در ماه مه، به ۸۳ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید که پنج دلار و ۵۳ سنت معادل ۶.۲ درصد در مقایسه با ۸۹ دلار و ۱۲ سنت در آوریل، کاهش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسیده است که در مقایسه با ۸۰ دلار و ۱۷ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، سه دلار و ۴۸ سنت معادل ۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بهای معاملات نفت در ماه مه تحت تاثیر فروش سفته‌ای، انتظارات برای کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و شاخص‌های اقتصادی گوناگون، افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در ماه مه، به ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، افزایش داشت. تولید نفت در نیجریه، گابن و گینه استوایی افزایش داشت، در حالی که در عربستان سعودی، کویت، لیبی و کنگو کاهش پیدا کرد

همزمان، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۲ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت.

تولید نفت ایران در ماه مه، با هفت هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۲۲۶ میلیون بشکه در روز رسید.

تولید و صادرات نفت ایران در دولت یازدهم و دوازدهم وضعیت نامطلوبی را تجربه کرد. در ابتدای دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ میزان تولید نفت ۲.۴۷ میلیون بشکه در روز بود که ۱.۲ میلیون بشکه از آن صادر می‌شد.

بعد از گذشت دو سال از سکانداری دولت یازدهم و در سال ۱۳۹۴، با امضای برجام و بی‌اثر شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، میزان تولید نفت افزایش یافت و به ۲.۸۴ میلیون بشکه در روز رسید، اما صادرات مقداری کاهش را تجربه کرد و به ۱.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

در مدت کوتاهی که ایران و آمریکا به توافق رسیده و تحریم‌ها بی‌اثر بودند، روند تولید و صادرات نفت افزایشی بود. اما بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، صنعت نفت ایران روز‌های دشوارتری را نسبت به گذشته تجربه کرد. در اصل بدترین سال تولید و صادرات نفت در دو دهه اخیر به سال‌های پایانی دولت دوازدهم برمی‌گردد. در سال ۱۳۹۷ که مصادف بود با خروج آمریکا از برجام، میزان تولید ۳.۶ میلیون بشکه در روز بود که به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۹ به ۲.۴ و ۲ میلیون بشکه در روز رسید.

از این جهت سال ۹۹ بدترین سال تولید نفت ایران در دو دهه اخیر محسوب می‌شود که در کارنامه دولت دوازدهم به ثبت رسید.

در سال ۱۴۰۰ که هدایت دولت به دولت سیزدهم سپرده شد، میزان تولید نفت با افزایش حدود ۴۰۰ هزار بشکه‌ای به ۲.۴ میلیون بشکه در روز رسید. دولت سیزدهم با وجود بیش از ۶۰۰ تحریم علیه صنعت نفت توانست تولید و صادرات نفت را افزایش دهد و به آمار پیش از تحریم‌ها نزدیک کند. این دولت با عملکرد درخشانی که در این حوزه داشت توانست میزان تولید نفت را به گفته محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور شهید، به ۳.۶ میلیون بشکه در روز برساند.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]