پیش بینی مهم از نفت | آینده طلای سیاه شوم است؟
پیش بینی مهم از نفت | آینده طلای سیاه شوم است؟

اوپک پیش بینی کرده که آینده نفت بسیار مثبت و تقاضا برای طلای سیاه زیاد خواهد بود.

پیش بینی شده است که آینده نفت بسیار روشن است و تقاضای جهانی برای طلای سیاه وجود خواهد داشت.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، با وجود مصرف کمتر از حد انتظار سوخت در سه ماهه اول، پیش‌بینی رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را تغییر نداد.                                 

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در گزارش ماهانه بازار نفت که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد تقاضای جهان برای نفت، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد. هر دو پیش‌بینی، نسبت به ماه گذشته، بدون تغییر ماندند.

در این گزارش، اوپک اعلام کرد رشد اقتصادی جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یافته و تقاضای جهانی برای نفت، به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم، رشد خواهد کرد.

طبق گزارش اوپک، بخش خدمات، روند رشد ثابتی را حفظ کرده است. پیش‌بینی می‌شود بخش خدمات، مشارکت کننده اصلی در عوامل رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ باشد، به خصوص با رشد سفر و گردشگری که تاثیر مثبتی روی تقاضا برای نفت دارند.

با این حال، اوپک برآورد خود از تقاضا برای نفت در سه ماهه اول امسال را به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۱۰۳.۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سه ماهه دوم را به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

اوپک پلاس که از اوپک و متحدانش نظیر روسیه تشکیل شده، در ابتدای ماه میلادی جاری، با تمدید کاهش عرضه اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر و حذف تدریجی آن از اکتبر، موافقت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بین پیش‌بینی اوپک و سایر موسسات پیش‌بینی کننده درباره میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، شکاف غیرمعمولی وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، رشد بسیار کمتر ۱.۱ میلیون بشکه در روز را برای تقاضا برای نفت پیش‌بینی می‌کند.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در ماه مه، به ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، افزایش داشت. تولید نفت در نیجریه، گابن و گینه استوایی افزایش داشت، در حالی که در عربستان سعودی، کویت، لیبی و کنگو کاهش پیدا کرد.

اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک و غیراوپک)) در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد.

این کشور‌ها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای)، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.

افزون‌براین، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد و سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به شرایط بازار نفت متوقف یا معکوس شود.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]