تصمیم مهم برای قیمت بنزین
تصمیم مهم برای قیمت بنزین

معاون وزیر نفت گفته است که در حوزه بنزین باید سرمایه اجتماعی و مشکلات مردم را درنظر بگیریم.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت اشاره کرده است که افزایش قیمت بنزین شوک و تبعاتی را به همراه دارد.

جلیل سالاری گفت: در حوزه قیمت بنزین سرمایه اجتماعی و مشکلات مردم را هم باید در نظر بگیریم. شوک قیمتی تبعات زیادی دارد و اگر کمک کنیم بهینه‌سازی اتفاق بیفتد عملا مشکل سوخت حل می‌شود.

تعیین قیمت بنزین از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تأثیر مستقیم بر اقتصاد و رفاه اجتماعی دارد. قیمت بنزین بر هزینه‌های حمل و نقل، تولید کالاها و خدمات و همچنین هزینه‌های زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. قیمت‌گذاری مناسب می‌تواند به کاهش مصرف بی‌رویه انرژی، کاهش آلودگی هوا، و تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تغییر قیمت بنزین گفت: اولویت نخست بهینه‌سازی است که نخستین نگاه باید تحقق این برنامه باشد، ضمن اینکه در حوزه قیمت بنزین سرمایه اجتماعی و مشکلات مردم را هم باید در نظر بگیریم. شوک قیمتی تبعات زیادی دارد و اگر کمک کنیم بهینه‌سازی اتفاق بیفتد عملا مشکل سوخت حل می‌شود.

جلیل سالاری درباره برنامه حذف کربن از تولید پالایشگاه‌ها اظهارکرد: بخشی از برنامه حذف کربن در حوزه خودرو است و اینکه ما میزان مصرف را کم کنیم به نوعی حذف کربن است و بخشی هم پروژه ساکن است که در این راستا هر میزان که ما در حوزه نیروگاهی و پالایشگاهی بهینه‌سازی انجام دهیم عملا به مدیریت کربن کمک کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: هر قدر چرخه حمل‌ونقل و حوزه پالایشگاه بهینه عمل کند بهینه‌سازی تحقق خواهد یافت. در هر حال، همه پالایشگاه‌هایی که طراحی کیفی‌سازی انجام می‌شود؛ مدیریت کربن نیز اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان سرمایه‌گذاری در حوزه کیفی‌سازی را ۱۴ میلیارد دلار در مجموع پالایشگاه و خطوط لوله اعلام کرد و افزود: از رقم ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده ۹ میلیارد دلار به حوزه پالایشگاهی برمی‌گردد.

وی درباره برنامه صادرات گفت: ورود به فاز صادرات بستگی به این دارد که در حوزه مدیریت مصرف چه اقداماتی داشته باشیم اگر قرار باشد تعداد خودروهای کشور اضافه شود قطعا واگرایی در مجموعه ادامه دارد. باید خودروی فرسوده خارج و بهینه‌سازی انجام شود تا سرمایه‌هایی که در کشور شکل می‌گیرد به مرحله صادرات برسد.

سالاری در ادامه درباره اینکه مهم‌ترین برنامه دولت آینده در حوزه پالایشی چه باید باشد گفت: نخستین اقدام دولت آینده بحث بهینه‌سازی هم در حوزه تولید و هم مصرف است باید روند عملکرد پروژه‌ها را به سمت سودمحوری ببریم یعنی مصرف سوخت را کم کنیم زنجیره ارزش را توسعه دهیم و خوراک صنایع پایین دستی را تامین کنیم تا با ظرفیت کامل کنند چون آنها هم می‌توانند دستاورد بالایی داشته باشند.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی در هر تن ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار است که رقم قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تغییر قیمت بنزین نیز بیان کرد: اولویت نخست بهینه‌سازی است که نخستین نگاه باید تحقق این برنامه باشد. ضمن اینکه در حوزه قیمت بنزین سرمایه اجتماعی و مشکلات مردم را هم باید در نظر بگیریم، شوک قیمتی تبعات زیادی دارد. اگر کمک کنیم بهینه‌سازی اتفاق بیفتد عملا مشکل سوخت حل می‌شود.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]