تا زمانی که تکنولوژی نباشد وضعیت همین است/ چرایی اسراف انرژی در کشور
تا زمانی که تکنولوژی نباشد وضعیت همین است/ چرایی اسراف انرژی در کشور

سوخت و انرژی، یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر برای داشتن یک زندگی راحت و آسوده است و اگر به درستی مصرف نشود، این امکان وجود دارد تا در آینده‌ای نزدیک با بحران سوخت مواجه شویم و تمام زندگی ما مختل شود.

سوخت و انرژی، یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر برای داشتن یک زندگی راحت و آسوده است و اگر به درستی مصرف نشود، این امکان وجود دارد تا در آینده‌ای نزدیک با بحران سوخت مواجه شویم و تمام زندگی ما مختل شود. همانطور که شاهد بودیم، کشورهایی در زمستان سال گذشته درگیر بحران انرژی شدند و درواقع نیاز شدیدی به گاز پیدا کردند. سرمای هوا، مصرف گاز را چند برابر می‌کند و اگر تا قبل از رسیدن فصل سرما، درست مصرف کردن را یاد نگیریم، زمستان سختی را تجربه خواهیم کرد.

مصرف-انرژی

اسراف انرژی یکی از اقدامات نا مناسبی است که متسفانه باید گفت در کشور ما صورت می‌گیرد و کم تر کسی پیدا می‌شود که دلش به حال سوخت و انرژی بسوزد و در مصرف آن صرفه جویی کند. همانطور که همه ما می‌دانیم، در بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و یا حتی منازل، اتلاف انرژی صورت می‌گیرد و هیچ کسی هم عین خیالش نیست. به عنوان مثال، روشن گذاشتن شعله گاز، یکی از اقداماتی است که در خانه‌ها صورت می‌گیرد و چنین موردی می‌تواند به دلیل بی‌احتیاطی باشد و یا اینکه برای گرم تر شدن خانه شعلع‌های گاز را روشن گذاشته‌ایم.

روشن گذاشتن بی دلیل وسایل گرمایش و سرمایش

همچنین در بسیاری از منازل، شاهد آن هستیم که در فصل سرما، دمای وسایل گرمایشی را تا انتها زیاد کرده و درکنار آن پنجره خانه را باز گذاشته‌اند. چنین عاملی سبب خواهد شد تا انرژی بیشتری برای گرم شدن خانه مصرف شود و همین امر اسراف انرژی نام دارد. همواره بر این باور هستیم که اسراف انرژی از سوی ما صورت نمی‌گیرد اما همین مسئله به ظاهر ساده، انرژی زیادی را از سوی ما تلف می‌کند و در واقع عمل اسراف صورت خواهد گرفت.

اسراف در هدر دادن بنزین موقع سوخت گیری، روشن گذاشتن بی‌دلیل کولر و وسایل گرمایشی، روشن بودن بی‌دلیل سیستم گرمایش و سرمایش پاساژ ها، تمام این موارد دست به‌دست هم داده است تا ما یکی از کشورهایی باشیم که به درستی از انرژی استفاده نمی‌کنیم و در واقع از کشورهایی محسوب شویم که انرژی را به صورت بد مصرف می‌کنیم.

راندمان وسایل مصرفی پایین است

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در ارتباط با بحث مصرف انرژی و چرا در کشور انرژی به درستی مصرف نمی‌شود، به گسترش نیوز گفت: یکی از دلایلی که در کشورما، سبب شده است تا انرژی به درستی صورت نگیرد، این است که به طور کلی، تمام تجهیزات و تمام وسایلی که در کشور مصرف می‌شود، راندمان انرژی بسیار پایینی دارند. این وسایل شامل خودرو، ماشین‌های کشنده و موتورخانه‌ها و… می‌شوند.

مولوی ادامه داد: به دلیل آنکه این وسایل کیفت بالایی ندارند، امکان به روز رسانی آنها موجود نیست و مصرف آن چندین برابر متوسط خارجی است، شاهد آن هستیم که در کشور اتلاف انرژی صورت می‌گیرد و درواقع سوخت و انرژی به صورت غیر اصولی مصرف می‌شود.

پیمان-مولوی

وی افزود: یکی دیگر از دلایل بد مصرف کردن انرژی و هدر رفت انرژی در کشور این است که شما در ایران بر اساس یک رویکرد غلط و بر اساس یک سری سوبسیت ها، که از دهه‌های قبل وجود داشته است، تنوانسته‌اید و نگذاشته‌اید که اقتصاد با نرخ واقعی انرژی در دنیا، برابر کنید.

مولوی گفت: یکی دیگر از دلایلی که وجود دارد تحریم هایی است که علیه کشور اعمال شده و قدرت خود را نشان داده است. درواقع باید گفت که این تحریم‌ها از زمانی که آغاز شده است، راندمان مصرف در کشور را بسیار بالا برده است اما تاثیری بر روی تولید ناخالصی کشور نگذاشته است. پس باید گفت که تحریم‌ها سبب شده است تا میزان مصرف انرژی در کشور افزایش چشمگیری پیدا کند.

باید خودروی کم مصرف وارد کشور شود

این کارشناس اقتصادی در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که راهکاری برای صرفه جویی در مصرف انرژی وجود دارد یا خیر به گسترش نیوز گفت: تا زمانی که در اقتصاد ایران و در سوخت‌های اساسی و مهم مانند بنزین که جزو حوزه اصلی انرژی به شمار می‌آید، تکنولوژی بالایی وارد نشود و از تکنولوژی روز استفاده نشود، شرایط در همین وضع خواهد ماند و بدتر هم خواهد شد.

وی افزود: بنابراین باید بتوانیم در حوزه خودرو، واردات خودروهای کم مصرف و به روز را داشته باشیم تا در بحث بنزین و درست مصرف کردن این سوخت مهم، صرفه جویی صورت گیرد. در بحث موتورخانه‌های شرکت‌ها و ساختمان ها، یک طرح، نوسازی باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد ایران باید به کمک این نوسازی آمده و همراهی کند. اینکه ساختمان‌های قدیمی بتوانند خود را به روز کنند و نوسازی در این زمینه صورت گیرد، نقش بسیار اساسی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. درواقع این ساختمان‌ها باید تشویق شوند که چنین اقدامی را انجام دهند. البته ناگفته نماند که با روند تحریم ها، هیچکدام از این راهکارها شدنی نخواهد بود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]