مانع بزرگ بر سر راه بازار خودرو / مصرف انرژی ناتراز است
مانع بزرگ بر سر راه بازار خودرو / مصرف انرژی ناتراز است

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری حامل‌های انرژی، اظهار کرد که ناترازی در مصرف و توزیع انرژی تا سال ۱۴۰۸، کشور را به یک ابربحران خواهد رساند.

سید هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، در یک نشست خبری اعلام کرد که بر اساس آمار مصرف انرژی، ما سالانه ۶۵۰ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی با ارزش ۵۸ میلیارد دلار، ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز با ارزش ۹۶ میلیارد دلار و ۳۳۰ میلیارد کیلووات ساعت برق با ارزش ۳۳ میلیارد دلار مصرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر گازی که در تولید برق مصرفی مورداستفاده قرار می‌گیرد را کم کنیم، در سال حدود ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران گفت: تقریبا ۴۰ درصد جی‌دی‌پی کشور ارزش انرژی مصرفی ما است؛ بنابراین بعید می‌دانم کشوری در دنیا وجود داشته باشد که همچین درصد بسیار بالایی را ثبت کرده باشد و این نشان می‌دهد به‌شدت بد مصرف می‌کنیم.

اورعی افزود: ما روزانه معادل ۷ میلیون بشکه انرژی مصرف می‌کنیم، به‌طوری‌که مصرف گازمان در دنیا رتبه چهارم است و در واقع ما چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز و در مصرف نفت، دوازدهم جهان هستیم و اگر مجموع این‌ها را در نظر بگیریم در رتبه ششم جهان در مصرف هیدروکربن هستیم.

به‌گفته وی در بخش برق نیز مربوط به ۱۲ جهانی و بیشتر از مکزیک، اندونزی، بریتانیا، ترکیه‌، ایتالیا و… برق مصرف می‌کنیم. همچنین دو برابر کشور مصر که ۱۰۰ میلیون جمعیت دارد و دو و نیم برابر پاکستان ۲۴۰ میلیون نفری برق مصرف می‌کنیم.

قیمت‌گذاری دستوری حامل‌های انرژی به‌زودی باعث ایجاد ابرتورم می‌شود 

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران بیان کرد: می‌بینیم که عده‌ای از کارشناسان و نمایندگان مجلس به‌دنبال تثبیت قیمت حامل‌های انرژی از طریق قیمت گذاری دستوری هستند، اما به نظر گن با این روند قیمت‌گذاری، قطعا تا سال ۱۴۰۸ ما در تامین تمام حامل‌های انرژی دچار ناترازی بسیار جدی خواهیم شد. برخی کارشناسان می‌گویند بالا رفتن نرخ انرژی باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، اما باید برعکس این را هم نگاه کنیم؛ یعنی اگر قیمت انرژی را ثابت نگه داریم، نرخ تورم بالا نخواهد رفت در صورتی که در سال‌های اخیر به هیچ وجه چنین چیزی نبوده و دیدیم که در سال اخیر بنابر اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم ۴۶ درصد بوده؛ بنابراین این سیاست باعث کنترل نرخ تورم نشده و نخواهد شد.

اورعی هشدار داد: اگر همچنان بخواهیم با این قیمت‌گذاری دستوری قیمت از دستمان در برود و منجر به یک ابرتورم شود.

ردپای مافیای خودرو در عدم‌هم‌خوانی قیمت خودرو و سوخت 

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران گفت:‌ تقریباً در همه کشورهای دنیا زمانی که قیمت خودرو قیمت سوخت را در کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم که قیمت سوخت گران و قیمت خودرو ارزان است، اما در ایران دقیقاً برعکس این را شاهد هستیم. زمانی که این موارد را در کنار هم می‌گذاریم ردپای مافیا و فساد گسترده بیشتر نمایان می‌شود.

اورعی با بیان اینکه براساس آمار، ۴۹ درصد از مصرف انرژی را دو دهک بالای جامعه مصرف می‌کنند، گفت: این بدان معناست که دهک دهم هفده و نیم برابر دهک‌های پایین از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند و حالا مسئولان بگویند این کجای عدالت اجتماعی است. این نه‌تنها عدالت اجتماعی نیست، بلکه عین بی‌عدالتی اجتماعی است و یعنی مستضعفی که خودرو ندارد، به یک اندازه یارانه بنزین مصرف می‌کند.

وزارت نفت و نیرو بنگاهداری می‌کنند 

وی بیان کرد: متاسفانه وزارت نفت و نیرو هیچ نقشی در مدیریت انرژی ندارند و فقط بنگاهداری می‌کنند و این مانند همان بنگاهداری‌ است که مقام معظم رهبری چند سال پیش درباره بانک‌ها بیان کردند. این دو وزارتخانه تنها نام حکمرانی را یدک می‌کشند.

اورعی گفت: ما بیش از ۲۰ سال است که درباره افزایش انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، اما تنها ۱۰۸۸ مگاوات انرژی تجدیدپذیر داریم. 

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران بیان کرد: متاسفانه جاهایی مانند شورای‌عالی انرژی به ابزاری برای دور زدن قانون تبدیل شده‌اند؛ یعنی مجلس قانونی را تصویب می‌کنند، اما دوستان در شورای‌عالی انرژی قانون را جور دیگری یا حتی در خلاف آن تصویب می‌کنند.

اورعی گفت: یکی از سناریوهای مدیریت فشل انرژی در کشور ما، نفوذ خارجی است؛ یعنی اینکه دشمنان این کشور از جمله آمریکا و اسرائیل در سیستم تامین انرژی ما نفوذ کرده و کاری کردند که تصمیم‌گیری به نحوی شود که ادامه این روند قطعاً به عدم‌امکان تامین انرژی مورد نیاز کشور ختم شود که نتیجه‌ای به جز  اغتشاش، آشوب و فروپاشی از درون نخواهد داشت.

وی هشدار داد: ما در بخش انرژی در کنار انبار باروت ایستاده‌ایم و تنها کبریت‌ها را خاموش می‌کنیم.

قاچاق سوخت، مافیای سازمان‌یافته‌ای دارد 

اورعی با اشاره به قاچاق سوخت گفت: گفته می‌شود در کشور روزی ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر قاچاق می‌شود. از نظر من پشت‌پرده این ماجرا یک مافیا قرار دارد و کلمه سوخت‌بر را ایجاد کردند که پشت آن قایم شوند. اگر این عدد درست باشد،صحبت روزی ۴۰۰ میلیارد تومان قاچاق فقط در بخش بنزین است.

وی تاکید کرد: ما باید کار را به کاردان بسپاریم و به‌دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت نباشیم.

مافیای خودرو فرصت عرضه‌اندام خودروهای برقی را نمی‌دهد 

 رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران با اشاره به نقش خودرو برقی در کاهش مصرف انرژی گفت: دلیل اصلی توسعه خودرو برقی، کاهش آلایندگی است و نقش مهمی در این عرصه دارد، اما در کشور ما موضوع عدم‌توسعه زیرساخت‌ها برای استفاده از خودرو برقی مطرح می‌شود.

اورعی با بیان اینکه در اینجا نقش مافیا بسیار مهم است، توضیح داد: اگر کسی بخواهد در رابطه با خودرو برقی کاری انجام بدهد مانع می‌شوند؛ بنابراین از نظر من در شرایط فعلی و با توجه به هیولای صنعت خودرویی که داریم، بعید می‌دانم  صنعت خودرو برقی در کشور ما جا باز کند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگری که داریم تامین برق موردنیاز برای خودروها در حال حاضر ما گازی نداریم که با آن برق تولید کنیم و در اختیار خودروها قرار دهیم.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران هشدار داد: چند سال آینده سوخت‌های فسیلی حذف خواهند شد و نمونه آن را در اقدامات عربستان، امارات و قطر می‌بینیم.

منبع:

موج

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]