مصرف نجومی برق هوش مصنوعی/ بحران نزدیک است؟
مصرف نجومی برق هوش مصنوعی/ بحران نزدیک است؟

آمار نشان می دهد که چت جی پی تی ۱۷ هزار برابر بیشتر از یک خانواده برق مصرف می کند.

هوش مصنوعی این روزها، کمک بزرگی به بسیاری از افراد کرده است اما شواهد نشان می دهد که چت جی پی تی، مصرف برق بسیار بالایی دارد.

چت‌بات هوش‌مصنوعی ChatGPT روزانه بیش از نیم میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. در مقایسه، متوسط مصرف برق روزانه یک خانوار آمریکایی فقط ۲۹ کیلووات ساعت است؛ این هوش‌مصنوعی ۱۷ هزار برابر بیش‌تر برق مصرف می‌‎کند.

بدیهی است که اگر استفاده از مدل‌های هوش‌مصنوعی مولد افزایش یابد، میزان برق مصرفی نیز به مراتب بیش‌تر می‌شود. براساس محاسباتی که «الکس دی وریس»، دانشمند داده بانک ملی هلند، در مقاله منتشرشده در Joule انجام داده است، اگر گوگل فناوری هوش‌مصنوعی مولد را در هر جستجو ادغام کند، حدود ۲۹ میلیارد کیلووات ساعت در سال انرژی مصرف می‌شود. این میزان بیشتر از مصرف برق کشورهایی مانند کنیا، گواتمالا و کرواسی در یک سال است.

هوش‌مصنوعی بسیار انرژی بر است. هریک از این سرورهای هوش‌مصنوعی در حال حاضر می‌توانند به اندازه مجموع بیش از ۱۲خانوار بریتانیایی انرژی مصرف کنند.

بااین حال، تخمین میزان کل مصرف برق صنعت پررونق هوش‌مصنوعی دشوار است. از طرفی، شرکت‌های فناوری بزرگ که روی هوش‌مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درباره مصرف انرژی خود اطلاعات دقیقی منتشر نکرده‌اند.

استفاده از هوش مصنوعی به دلیل مدل های زبانی بزرگ و هوش مصنوعی مولد با استقبال خیلی بالایی روبرو بوده و کاربران در هر نقطه از جهان به ابزارهای هوش مصنوعی علاقه مند هستند. از آنجایی که این ابزارها نیاز به برق و انرژی زیادی دارند این موضوع باعث نگرانی شده است.

سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی برای آموزش دیدن حجم زیادی از داده ها را درگیر می کنند و بنابراین برای کارکردن برق زیادی را مصرف می کنند. مطالعه جدیدی مبنی بر میزان مصرف انرژی و تولید کربن مدل های زبانی بزرگ مثل هوش مصنوعی گوگل و چت جی پی تی صورت گرفته که میزان مصرف انرژی آن ها شگفت انگیز است.

ChatGPT  یک نمونه از مدل هایی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. این هوش مصنوعی برای کار کردن به ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی انویدیا نیاز دارد. داده هایی که از این گزارش جمع آوری شده نشان می دهد که هوش مصنوعی ChatGPT  زیر مجموعه شرکت OpenAI برای پردازش داده های خود ۱۲۸۷ مگاوات ساعت برق نیاز دارد. این عدد معادل است با انرژی مصرفی سالانه ۱۲۱ خانه در ایالات متحده.

برای پشتیبانی از ChatGPT لازم است که ۳۶۱۷ سرور بر پایه پلتفرم Nvidia HGX A100 وجود داشته باشد که به ۲۸,۹۳۶ GPU نیاز دارند؛ به عبارتی برق مورد نیاز ۵۶۴مگاوات ساعت برق در روز است.

هوش مصنوعی گوگل چقدر برق مصرف می کند؟

اطلاعاتی که در مورد هوش مصنوعی گوگل به دست آمده به این صورت گزارش شده است؛ کل مصرف برق این شرکت در سال ۲۰۲۱، ۱۸.۳ تراوات ساعت بوده و سهم هوش مصنوعی از این مقدار ۱۰تا ۱۵ درصد است. با در نظر گرفتن این مساله، هوش مصنوعی گوگل به اندازه کشور ایرلند برق مصرف می کند.

نویسنده این مطالعه، الکس دی فرایز گزارش داده که با اشاره به داده های به دست آمده، در آینده انرژی مورد نیاز ابزارهای هوش مصنوعی احتمالا بیشتر ازنیاز برخی از کشورهای کوچک باشد. لازم به ذکر است که این داده ها چندان قابل اطمینان نیستند و فقط صرفا جنبه تحقیق دارند.

در نتیجه، پیش بینی میزان مصرف هوش مصنوعی کار دشواری است. در حالی که تزریق هوش مصنوعی به برنامه‌هایی مانند جستجوی گوگل می‌تواند مصرف برق آن‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد، عوامل منابع مختلف احتمالاً رشد مصرف برق جهانی مرتبط با هوش مصنوعی را در دوره نزدیک محدود خواهند کرد.

با این حال، تحقیق دی فرایز همچنین هشدار می‌دهد که انتظار اینکه بهبود کارایی به طور کامل تغییرات طولانی‌مدت در مصرف برق مرتبط با هوش مصنوعی را جبران خواهد کرد، به طرزی خیلی خوش‌بینانه است

منبع:

برنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]