پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 13104
  • 02 آگوست 2023 - 21:12
  • 163 بازدید
  • ۰ دیدگاه

شتاب صعود در سکه بورس کالا

شتاب صعود در سکه بورس کالا
شتاب صعود در سکه بورس کالا

اکوایران: داد و ستدهای گواهی سپرده سکه در بورس کالا طی روز گذشته نسبت به سایر روزهای معاملاتی هفته، رونقی متمایز داشت.

به گزارش اکوایران، در روز گذشته افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به محدوده نزدیک ۵۰ هزار تومان منجر به رشد قیمت سکه به حدود ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار شد و توانست مجموع قیمت گواهی‌های سپرده مورد نیاز برای دریافت یک سکه را به ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند. 

حرف آخر دلار

دیروز افزایش قیمت دلار به محدوده ۵۰ هزار تومان و زمزمه‌های بدبینانه در خصوص افزایش قیمت به بالای مقاومت روانی مذکور سبب شد تا قیمت سکه در روزی که بهای طلای جهانی کاهشی بود افزایش یابد و از ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فراتر رود. همین امر شرایطی را رقم زد که در آن قیمت گواهی سپرده سکه  بانک رفاه به عنوان پر معامله ترین گواهی موجود در بازار افزایشی ۴٫۲۱ درصدی را شاهد باشد. این رشد قیمت موجب شد تا هر برگ از گواهی به ۲۹۵ هزار تومان برسد. رشد قیمت مذکور برای سکه رفاهی بیشترین رشد قیمتی بود که در روز سه‌شنبه در بورس کالا رقم خورد.

کمترین افزایش قیمت نیز مربوط به نماد «تمام سکه طرح جدید۰۴۱۱ آینده» بود که تنها ۳٫۰۷ درصد تغییر قیمت داشت. اینطور که به نظر می رسد در شرایطی که قیمت ها در بازار جهانی برای اونس طلا سمت و سویی کاهشی داشته تنها عاملی که توانسته به رشد قیمت سکه در بازار داخل کمک کند افزایش انتظارات تورمی است که خود را در قامت رشد قیمت دلار نشان داده است.

تحولات رخ داده در معاملات گواهی سپرده سکه طی روز جاری باعث شد تا بهای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله کالایی با پشتوانه سکه طلا نیز رشد کند، به طوری که نماد «طلا» در این روز حدودا ۵ درصد رشد کرد و سایر نمادها نیز رشیدی بین ۵ تا ۶ درصدی را در این بازار شاهد بودند.

واگرایی در دوسوی مرز

اما از تغییر قیمت ها در بازار داخلی که بگذریم در بازار جهانی تقویت شاخص دلار در کنار افزایش بازده اوراق خزانه داری دولت آمریکا شرایطی را فراهم آورد که در آن شاهد افت قیمت اونس جهانی طلا نیز باشیم. بر این اساس به نظر می رسد که در شرایط تداوم سیاست های انقباظی  فدرال رزرو که به رشد نرخ بهره در این کشور طی سال های اخیر منجر شده در کنار کاهش قیمت نفت خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد آمریکا را در کنار حوزه پولی یورو که همین سیاست ها را دارد، افزایش داده است.

در چنین شرایطی طبیعی است که کاهش ریسک ادراک شده از اقتصاد جهانی قیمت دارایی هایی نظیر طلا را که برای پوشش ریسک استفاده می شوند کاهش دهد. با این حال همانطور که گفته شد رشد قیمت دلار در داخل وضعیتی را رقم زده که در آن میان تقاضا برای طلا در داخل و خارج کشور شکل بگیرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
شرط کافی کف‌زنی بازار ارز 02 مه 2024

شرط کافی کف‌زنی بازار ارز

محدوده حمایتی مهم بازار هم حوالی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر از دست برود می‌تواند به سمت کف قیمت سال ۱۴۰۳ برود. شرط کافی این امر هم از دست رفتن حمایت درهم امارات است.

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح 02 مه 2024

چشمک‌ فدرال رزرو به‌ سکه‌بازان/ پیش‌بینی قیمت سکه از ۳ جناح

در حال حاضر برخی از سکه‌بازان با اشاره به نوسانات طلای جهانی امیدوارند که سکه در روز جاری صعودی شود، اما برخی دیگر معتقدند اگر دلار و تتر در روز جاری نزولی شود، این اتفاق می‌تواند اثر طلای جهانی بر روی سکه را تعدیل کند.

سخنگوی دولت: حال منابع ارزی کشور خوب است 02 مه 2024

سخنگوی دولت: حال منابع ارزی کشور خوب است

سخنگوی دولت با بیان اینکه نظام بانکی متوجه شده دولت با آنها شوخی ندارد و با هر تخلفی برخورد می‌کند، گفت: تجارت خارجی در فروردین‌ ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشته، پس تبادلات ارزی دارد انجام می‌شود و حال منابع ارزی کشور خوب است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.